کد خبر 7768
۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با آهن‌نیوز؛

بی‌تدبیری مسئولان عامل کوچک شدن بازار فولاد/ هزینه تولید بالا، رقابت را از بازار گرفت

بی‌تدبیری مسئولان عامل کوچک شدن بازار فولاد/ هزینه تولید بالا، رقابت را از بازار گرفت

رئیس انجمن سنگ آهن ایران معتقد است وضع عوارض صادراتی یا اتفاقاتی مانند دمپینگ روسیه را از جمله دلایل عمده‌ای دانست که اجازه نداد ایران امسال بازار صادرات خوبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، این روزها تقاضا برای محصولات فولادی تقریبا در تمام طول زنجیره تحت تاثیر عوامل مختلفی در ضعف شدیدی قرار گرفته و از این لحاظ تولیدکنندگان بسیاری را در این زمینه هم متضرر کرده و هم انگیزه ادامه تولید را گرفته است.

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران در این رابطه دلایل این افت با نگاهی به شرایط جهانی و عوامل داخلی به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: در سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی در ارتباط با سرمایه‌گذاری و توسعه در بخش تولید فولاد انجام شده است. به طبع بخش معدن و صنایع معدنی، همسو با طرح جامع فولاد در جهت افزایش ظرفیت،گام برداشتند و انتظار این بود که در سال ۱۴۰۲ و حتی چند سال آینده، ایران در بهترین شرایط بازار قرار بگیرد.

وی در ادامه به میزان مصرف سرانه فولاد پیش‌بینی شده در داخل کشور و بخش صادرات اشاره کرده و افزود: اعداد بالای ۳۵ میلیون تن برای مصرف سرانه داخلی و بالای ۲۰ میلیون تن نیز برای ظرفیت صادرات طبق طرح جامع فولادبرای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود که متأسفانه در این سال‌ها اتفاقات متعددی رخ داد که هیچکدام از این دو موضوع محقق نشد.

اکبریان ضمن اشاره به هزینه بالای تولید فولاد در کشور، هزینه صادرات را نیز شدیدا بالا دانسته و بیان کرد: در چنین وضعیتی اگر شرایط برای صادرات هم مهیا شود حاشیه سود آنچنانی را برای صادرکنندگان محصولات فولادی متصور نیستیم.

این فعال حوزه فولاد مباحثی مانند وضع عوارض صادراتی یا اتفاقاتی مانند دمپینگ روسیه را از جمله دلایل عمده این امر عنوان کرد بیان کرد: مجموع این عوامل در نهایت اجازه نداد ایران امسال بازار صادرات خوبی داشته باشد.

رئیس انجمن سنگ آهن درباره عوامل داخلی محدودکننده بازار نیز اظهار کرد: در داخل کشور نیز خیلی از بودجه‌ها و سرمایه‌ها که باید صرف امور عمرانی شود؛ صرف هزینه‌های جاری می‌شود، به همین دلیل در ساختمان‌سازی و صنایع دیگر آنچنان که باید طبق پیش‌بینی‌ها مصرف فولاد افزایش پیدا می‌کرد؛ به کار نرفت.

به گفته این فعال صنعت معدن و فولاد خطری که امروز راجع به آن صحبت می‌شود؛ شاید یک سال و نیم پیش، به عنوان خطر کوچک شدن بازار محصولات فولادی توسط کارشناسان برای داخل و خارج کشور گوشزد شده بود.

اکبریان ضمن گلایه‌مندی از عدم اقدام مثبت مسئولان در جهت رونق بازار به افزایش تعمدی هزینه‌ها در بخش تولید نیز نقد کرد و گفت: در حال حاضر در شرایطی قرار داریم که اولا نه امکان فروش هست و درصورت فروش محدود نیز حاشیه سودی وجود ندارد.

وی به عنوان راهکار خروج از این بحران بیان کرد: اولین قدمی که در این موضوع باید برداشته شود کاهش هزینه‌های تولید است تا قدرت رقابت را مجددا داشته باشیم. بخش دوم، راه‌اندازی طرح‌های عمرانی در کشور بوده و در نهایت باید از بخش خصوصی حمایت شود تا مجدد به روزهایی برگردد که مصرف داخلی فولاد به اوج خود برسد.

رئیس انجمن سنگ آهن در پایان بر این که تولید و مصرف فولاد یکی از شاخص‌های کلان توسعه هر کشوری محسوب می‌شود، تاکید کرده و افزود: وقایع سیاسی اگر به شکلی که سیاست‌مداران صحبت می‌کنند رو به بهبود باشد و امکان ارتباط با بازارهای جهانی فراهم شود؛ نه به صورت صد در صد اما در حد ۳۰ درصد می‌تواند وضع را نسبت به شرایطی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم بهتر کند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =