کد خبر 78
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۱

عدم استقبال از عرضه شمش فولادی در بورس کالا

عدم استقبال از عرضه شمش فولادی در بورس کالا

روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ تنها ۸۸ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه شد اما برای نخستین‌بار در چند سال اخیر، هیچ عرضه‌ای از طرف کارخانجات ذوب القایی صورت نمی‌گیرد!

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، روز سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ تنها ۸۸ هزار تن شمش فولادی در بورس کالا عرضه می‌شود و برای نخستین بار در چند سال اخیر، هیچ عرضه‌ای از طرف کارخانجات ذوب القایی صورت نمی‌گیرد! دلیل این وضعیت چیست و چرا کار بازار فولاد به اینجا کشیده است؟

لازم به توضیح است که مدیر بازرسی و امور اعضای بورس کالای ایران در دی‌ماه ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به شرکت‌های کارگزاری شرایط خرید محصول شمش فولادی شامل بلوم و بیلت را ابلاغ کرد.

در حالی که کارخانجات ذوب القایی از محاسبات قیمت پایه شمش در بورس ناراضی هستند، چرا که قیمت پایه فعلی (۱۳۲۲۱ تومان به ازای هر کیلو) باعث می‌شود تا زیان این کارخانجات سنگین‌تر از پیش شود.

کارخانجات ذوب القایی انتظار دارند مواد اولیه و انرژی را با قیمت کارشناسیِ منصفانه دریافت کنند و محصول تولیدی خود را نیز با قیمت منصفانه و با حاشیه سود منطقی به مصرف‌کنندگان بفروشند. وضعیت فعلی نرخ نهاده‌های تولیدِ این کارخانجات و نرخ فروش محصولات آنان به‌گونه‌ای است که حاشیه زیان آنان را روز به‌ روز سنگین‌تر می‌کند.

بیش از ۱۱۰ واحد ذوب القایی، نیمی از نیاز کشور به شمش فولادی را تأمین می‌کنند و زیان‌دهی و ورشکستگی این کارخانجات، ضربه جبران‌ناپذیری را به صنعت فولاد ایران وارد خواهد کرد. بیش از هر زمان دیگری ضروری است که با اتخاذ تصمیمات کارشناسی از طرف متولیان صنعت کشور، شرایطی مهیّا شود که این واحدها بتوانند به فعالیت تولیدی و تأمین نیازهای کشور ادامه دهند.

پایان پیام/ ف

کد خبر 78

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =