کد خبر 7805
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ذوب‌آهن به دنبال فرار از زیان انباشته

ذوب‌آهن به دنبال فرار از زیان انباشته

شنیده‌ها حاکی از آن است که ذوب آهن اصفهان برای پرداخت بدهی و تامین نقدینگی به دنبال فروش سهام سه شرکت زیرمجموعه خود است.

به گزارش خبرنگار صنعت پایگاه خبری آهن‌نیوز، به تازگی مهدی کوهی، مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، اعلام کرده است که با برنامه‌های تحولی پیش‌رو، زیان انباشته ذوب‌آهن جبران خواهد شد. آنطور که مدیرعامل ذوب آهن گفته است، در نیمه نخست امسال، تولید این شرکت مثبت بوده اما موضوعاتی که گریبانگیر ذوب‌آهن است، سبب شده تا برای بهبود وضعیت ذوب‌آهن، برنامه اصلاح ساختار مالی از طریق افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار قرار دهیم.

اما اخیرا نامه‌ای از سوی شرکت ذوب آهن اصفهان خطاب به سهامدار خود منتشر شده است که نشان می‌دهد این شرکت خواهان آن شده تا سهام سه شرکت خود را جهت پرداخت بدهی و تامین نقدینگی واگذار کند؛ این در حالی است که برخلاف دیگر فولادسازها که وضعیت مناسبی در سودآوری دارند این شرکت قدیمی و متعلق به سازمان تامین اجتماعی در زیان انباشه دست و پا بزند و برای فرار از آن تصمیم به فروش سرمایه‌های خود کند.

موضوع مشکلات مالی این شرکت قدیمی و بزرگ برای امروز و دیروز نیست؛ سال ۹۵ بود که «ورشکستگی ذوب آهن اصفهان» به تیتر یک بسیاری از رسانه‌های کشور تبدیل شد. بررسی عملکرد مالی این شرکت در سال مذکور نشان می‌داد که تنها در سه ماهه ابتدایی سال جاری، نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان به این مجموعه وارد شده بود. بسیاری ریشه زمینگیری این فولادساز بزرگ را سوء مدیریت قلمداد می‌کنند و از سوی دیگر برخی تجهیزات فرسوده و استفاده از فناوری ۸۰ سال گذشته که منجر به آلایندگی بالا نیز شده است را عامل تاثیرگذاری در زیان‌انباشته ذوب آهن می‌دانند. هر چند که خشکسالی، کمبود آب، عدم پایداری تأمین مواد آهن‌دار، قرار گرفتن ذوب آهن در لیست تحریم، پایین بودن سرمایه در گردش، ظرفیت پایین تولید زغال کشور، تغییرات مداوم قیمت نهاده‌های تولید، عدم بهره‌مندی نیروگاه‌های شرکت از گاز از جمله اصلی‌ترین چالش‌های این شرکت است.

بررسی عملکرد مالی شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولیدکننده فولاد در کشور نشان می‌دهد که این شرکت عملکرد مناسبی سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ نداشته است؛ صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد درآمد عملیاتی ۳۰ درصد ولی هزینه‌های عملیاتی شرکت رشد ۵۰ درصدی داشته و به عدد ۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که درآمدهای عملیاتی عدد ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که از نقطه سر به سر عبور کرده و حاشیه سود عملیاتی منفی شده است.

در سال ۹۶ بود که بلوک ۱۶.۶۷ درصدی سهام شرکت ذوب آهن اصفهان توسط سازمان خصوصی سازی در فرابورس فروخته شد. همچنین در سال ۹۷ یک شرکت هندی، برای خرید حداقل ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سهام ذوب آهن وارد رقابت با دو شرکت ایرانی متقاضی خرید شد این در حالی بود که در سال ۹۵ شستا به عنوان بزرگترین سهامدار این شرکت تصمیم به واگذاری ذوب آهن گرفت که در نهایت منصرف شد.

سال ۱۴۰۰ بود که یزدی‌خواه مدیرعامل وقت ذوب‌آهن اصفهان از خروج ذوب‌آهن از وضعیت ورشکستگی خبرداد و گفت: هم‌اکنون ذوب آهن از آن شرایط سختی که این شرکت را به مرحله ورشکستگی نزدیک کرده بود خارج شده است؛ یکی از اقدامات ما در این زمینه استفاده از روش تزریق پودر زغال به کوره بلند با استفاده از سیستم «پی سی آی» است که مشابه آن در داخل نیست. بنا به گفته او این شرکت در سال ۹۹ توانست پس از یک دهه از زیان انباشته خارج شود چرا که ذوب آهن، شاهد رشد ۲۴۵ درصدی سودآوری شرکت‌های تابعه خود نسبت به سال ۹۸ بوده است.

در حالی گفته می‌شود که ذوب آهن اصفهان برای پرداخت بدهی و تامین نقدینگی به دنبال واگذاری چند شرکت زیرمجموعه خود است که به تازگی برخی رسانه‌ها از افشای تخلف ۵۰۰ میلیاردی در یک شرکت وابسته به ذوب‌آهن خبر داده‌اند.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =