کد خبر 7834
۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز مطرح شد:

سود زنجیره فولاد در جیبِ خصولتی‌ها / دخالت‌های دولت، بازار را متلاطم می‌کند!

سود زنجیره فولاد در جیبِ خصولتی‌ها / دخالت‌های دولت، بازار را متلاطم می‌کند!

یک فعال صنعت نورد کم شدن دخالت دولت در معاملات و قیمت‌گذاری بازار بورس کالا را راهکاری دانست که از طریق آن واحدهای نوردی و فولادی کشور بتوانند مسیر صحیح را پیش گرفته و از شرایط رکودی به وجود آمده، رهایی یابند.

به گرارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، این روزها فعالان بازار حوزه آهن و فولاد جدای از تأثیر نوسان نرخ دلار بر روی مقاطع فولادی، نگران رکود و کمبود تقاضای موجود در بازار آزادند. از طرفی در رابطه با عملکرد بورس کالا نیز معتقدند اگر عرضه چرخه محصولات فولادی به‌ویژه مواد اولیه در بورس کالا با این روال پیش رود، بیشتر کارخانه‌های تولیدکننده فولاد با اختلال مواجه شده و در نهایت تعطیل خواهند شد.

از طرف دیگر در بخش نوردی نیز علاوه بر مازاد و رکود بازار داخلی، تداوم روند نزولی صادرات میلگرد، ورق‌های سرد و پوشش‌دار برای دومین‌ماه متوالی در سال جاری و در عین حال رشد سه رقمی صادرات در کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و آهن‌اسفنجی نشان از رشد خام‌فروشی و از دست دادن بازارهای محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.

کریم رحیمی، یکی از فعالان پیشرو صنعت نورد فولاد در رابطه با اوضاع نابسمان این روزهای بازار آهن و فولاد و چشم‌انداز ۶ ماه پایانی سال در این بازار به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: آنچه از شرایط فعلی بازار برمی‌آید این است که حاشیه سود در طول زنجیره فولاد به نفع خصولتی‌ها کاملاً روشن و مشخص است و این باعث می‌شود بخش خصوصی در مضیقه بیشتر قرار بگیرد.

وی محدودیت صادرات مقاطع فولادی در این شرایط را نیز از ضعف‌های عمده بازار و متضرر شدن تولیدکنندگان دانست و تاکید کرد: علاوه بر اینکه صادرات با وضعیتی که کارت‌های بازرگانی موقت نیز به وجود آمده، روبه نابودی است، عدم تقاضای مؤثر در بازار داخلی نیز از طرف دیگر بخش خصوصی صنعت نورد را عملاً با مشکل مواجه کرده است که اگر این روند ادامه پیدا کند، چشم‌اندازها نشان می‌دهد صنعت نورد کشور با بحران جدی مواجه خواهد شد.

رحیمی ضمن انتقاد از عملکرد ناعادلانه بورس کالا به عنوان بازاری که قرار بوده فضای معاملاتی شفاف داشته باشد، تصریح کرد: بورس یک پلتفرم معامله است که با عرضه و تقاضا قیمت واقعی محصول کشف می‌شود نه محل توزیع کالا؛ اما رویکرد بورس تا این لحظه نشان داده دخالت‌هایی که صورت گرفته چرخه حاشیه سود را بیشتر به سمت خصولتی‌ها برده و فرمولی که منجر به تعیین قیمت نهاده‌های فولادی در بورس می‌شود؛ حداقل برای بخش خصوصی ناشناخته و گنگ است.

این فعال صنعت نورد کم شدن دخالت دولت در معاملات و قیمت‌گذاری بازار بورس کالا را راهکاری دانست که از طریق آن واحدهای نوردی و فولادی کشور بتوانند مسیر صحیح را در پیش گرفته و از شرایط رکودی به وجود آمده، رهایی یابند.

کریمی در خصوص پیش‌بینی وضعیت بازار برای شش ماه دوم سال به آهن‌نیوز گفت: تا زمانی که دولت همچنان در قیمت‌گذاری‌ها دخالت می‌کند قضیه به همین روال پیش خواهد رفت و بازار متلاطم خواهد بود و امکان صحت‌سنجی و پیش‌بینی هم با مشکل مواجه است.

وی در پایان با تاکید مجدد بر مهندسی قیمت و عرضه در بورس کالا، توزیع سود را برای تمام طول زنجیره یکسان ندانست و اظهار داشت: حاشیه سودی که در طول زنجیره فولاد توزیع می‌شود با یک بررسی سرانگشتی مشخص می‌شود که بیشتر برای حلقه‌های خاصی که اغلب دولتی‌اند، عاید شده و اگر به همین منوال پیش برود اغلب واحدهای نوردی با مشکل و بحران مواجه می‌شوند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =