کد خبر 7835
۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

گزارش آهن‌نیوز از بازار جهانی فولاد؛

افزایش قیمت رانتیِ میلگرد در چین دوام نیاورد

افزایش قیمت رانتیِ میلگرد در چین دوام نیاورد

وضعیت محصولات فولادی در بازارهای جهانی طی هفته، متأثر از رکود حاکم بر اقتصاد چین و تنش‌های به وجود آمده در منطقه خاورمیانه در برخی از مقاطع با افت قیمت همراه بود و در برخی دیگر مانند ورق گرم چین تغییر خاصی نداشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، وضعیت محصولات فولادی طی هفته گذشته متأثر رکود حاکم بر اقتصاد چین و تنش‌های به وجود آمده در منطقه خاورمیانه در برخی از مقاطع با افت قیمت همراه بود و در برخی دیگر مثل ورق گرم چین تغییر خاصی را نداشته است.

افزایش قیمت رانتیِ میلگرد در چین دوام نیاورد

حاشیه سود تولید فولاد در چین 
در جلسه هفته گذشته کمیته دائمی کنگره ملی خلق عنوان شد دولت مرکزی چین در نظر دارد در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳ یک تریلیون یوان دیگر را در اوراق خزانه ویژه منتشر کند. بر اساس گزارشی که از سوی این سازمان منتشر شده است، انتشار این اوراق بر حمایت از بازسازی پس از فاجعه و بهبود توانایی چین برای مقاومت در برابر بلایای طبیعی متمرکز است.

این خبر منجر به ایجاد روند صعودی در بازار آتی میلگرد شد چرا که به بازسازی در مناطق فاجعه بار به محصولات فولادی از جمله میلگرد نیاز دارد. در این راستا فروشندگان در بازار نقدی از این روند پیروی کردند و قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش دادند که خریداران آن راپذیرفتند. اما اکثر معامله‌گران نسبت به این روند صعودی هفته گذشته خوشبین نیستند چرا که آنها معتقدند افزایش قیمت با اخبار مالی مثبت حمایت شده است، نه با تقاضای قوی تر یا عرضه محدودتر.

مازاد عرضه میلگرد در شرق چین همچنان وجود دارد و ممکن است بدتر شود زیرا برخی از محموله های میلگرد شمال شرقی در چند روز آینده به شانگهای تحویل داده می‌شود که این عامل می‌تواند قیمت میلگرد را همچنان تحت فشار کاهشی قرار دهد.

در نمودارهای زیر روند تاریخی حاشیه سود از ابتدای سال ۲۰۲۲ نشان داده شده است. خط چین بیانگر حاشیه سود بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است. ارقام بر حسب دلار بر تن هستند.

افزایش قیمت رانتیِ میلگرد در چین دوام نیاورد

افزایش قیمت رانتیِ میلگرد در چین دوام نیاورد

قراضه و شمش CIS
بازار داخلی و صادراتی میلگرد ترکیه همچنان در وضعیت رکودی به سر می‌برد به طوری که هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه کاهش ۲ دلاری داشته است. همچنین با توجه به رکود موجود، تولیدکنندگان فولاد در ترکیه نیز تقاضا برای واردات قراضه محدود بود.
ورق گرم در حوزه CIS نیز تحت تأثیر رکود حاکم بر بازار فولاد ترکیه روند کاهشی داشته است. به طوری که نرخ ورق گرم صادراتی روسیه به مقصد ترکیه در محدوده اعداد ۵۴۷ دلار قرار گرفت که این عامل منجر به تمرکز فولادسازان روس به بازار داخل شد. در مجموع نرخ ورق گرم CIS کاهش ۲۵ دلاری را نسبت به هفته قبل داشته است و در محدوده ۵۵۵ دلار در حال معامله است.

در نمودار رو به رو روند تاریخی فاصله بین شمش بیلت CIS و قراضه وارداتی ترکیه از امریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ ارائه شده است. حداقل فاصله منطقی برای اینکه تولیدکنندگان در نقطه سر به سر تولید قرار بگیرند حدود ۱۰۰ دلار بر تن است. ضریب مصرف قراضه برای تولید شمش ۱٫۱ است. برای محاسبه شکاف قیمتی از این ضریب استفاده شده است.

خط چین نشانگر فاصله بین شمش و قراضه بر اساس اخرین نرخ‌های موجود است که در جدول زیر ارائه شده است:

افزایش قیمت رانتیِ میلگرد در چین دوام نیاورد

افزایش قیمت رانتیِ میلگرد در چین دوام نیاورد

منبع: کارگزاری پویان

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =