کد خبر 7860
۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۶

کمبود گاز و بخشنامه‌های دولتی مشکل اصلی صنایع معدنی

کمبود گاز و بخشنامه‌های دولتی مشکل اصلی صنایع معدنی

هفدهمین نمایشگاه صنایع معدنی کشور در حالی افتتاح شد که دولت اعلام کرده نماینده بخش خصوصی را قبول ندارد، گاز برای کارخانه‌ها ندارد و عوارض جدیدی برای معادن باید پرداخت شود.

به گزارش آهن نیوز؛ هفدهمین نمایشگاه ایران کانمین پس از دو سال وقفه صبح امروز در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد.

مراسم افتتاحیه با حضور عزت‌ا… تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن مجلس، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن، قدیر قیافه، نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران، برگزار شد.

افتتاحیه این نمایشگاه که مهم‌ترین نمایشگاه معدنی کشور است و به صورت کامل توسط خانه معدن مدیریت می‌شود تحت تاثیر حاشیه‌های انتخابات اتاق بازرگانی  ایران و ریاست حسین سلاح‌ورزی بود. دو نفر از چهار نایب رئیس اتاق ایران معدنی هستند و صراحتاً نگرانی خود درباره تغییرات در اتاق ابراز کردند و این مسئله را به ضرر صنایع معدنی کشور عنوان کردند.

صنعتی که قرار است جایگزین نفت شود و در برنامه هفتم توسعه رشد ۱۳ درصدی برای آن پیش‌بینی شده است. این درحالی است که بخش خصوصی این حوزه نگران نماینده خود در حاکمیت است که دولت تصمیم گرفته آن را تغییر دهد.

درحالی که  بخش خصوصی با دولت بر سر نماینده خود اختلاف دارد ۶۰ شرکت خارجی از ۱۰ کشور در این نمایشگاه شرکت کردند که با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها نشان از این دارد که معدن و تولیدات کشور چه جایگاهی در دنیا دارد.

از دست رفتن فرصت‌های صنایع معدنی

قدیر قیافه، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، درباره جایگاه معادن ایران در دنیا گفت: نقش تولیدات معدنی و فولاد ایران در بازارهای جهانی غیرقابل انکار است؛ اما ما قدر فرصت‌ها را نمی‌دانیم و در حالی که درگیری کارهای اداری و بوروکراسی سازمانی هستیم رقبای ما بازارهای ما را تصاحب می‌کنند.

وی با اشاره به وضع عوارض صادراتی فولاد در سال گذشته گفت: پارسال قیمت فولاد و مواد معدنی دو برابر شد و یک بازار بکر و مشتریان جدید که به خاطر خروج روسیه و اوکراین به وجود امده بود در اختیار شرکت‌های ایرانی گرفت؛ اما با بخشنامه عوارض صادراتی و سایر سیاست‌های صادراتی بانک مرکزی نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار سود مازاد را از دست دادیم. یعنی می‌توانستیم فولاد خود را تا ۱۵۰ دلار در تن گران‌تر در بازار عرضه کنیم. یعنی ۲.۵ میلیون تن اگر صادر می کردیم فقط ۳۰۰ میلیون دلار سود بیشتری نصیب شرکت های فولادی می‌شد؛ در نهایت این بازار را به هند و چین واگذار کردیم و بازارهای صادراتی سنتی خودمان را نیز از دست دادیم بعد از تمام این اتفاق ها آقایان دولتی به حرف بخش خصوصی رسیدند و دستور لغو عوارض صادراتی را دادند اما فرصت از دست رفته بود.

او در خصوص مشکلات انرژی و قطعی گاز نیز تشریح کرد: شرکت ملی گاز در روزهای اخیر اعلام کرده که شرایط خود را هماهنگ کنید اما در نهایت اتفاقی که رخ خواهد داد افت تولید و افزایش قیمت رخ خواهد داد. این باعث تاسف است که ما دومین دارنده گاز در جهان هستیم ولی گاز نداریم این یعنی ما سرمایه‌گذاری لازم را نکردیم. امیدواریم امسال حداقل روز و ساعت قطع گاز را اعلام کنند.

در ادامه مراسم افتتاحیه رئیس خانه معدن اظهار کرد: ما می‌خواهیم مخاطبان را به‌روز کنیم. فعالان معدنی باید از اتفاقات این بخش آگاه شوند. این نمایشگاه فقط نگاه اقتصادی ندارد و هر دوره شاهد تغییر هستیم. به طور مثال سال پیش بخش خدمات در این نمایشگاه نبود، اما اکنون با توجه به نیازها حضور پیدا کردند برای همین حضور شرکت‌کنندگان ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

منبع: تجارت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر 7860

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =