کد خبر 7876
۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۸

در گفت‌وگوی اختصاصی با آهن‌نیوز مطرح شد:

صادرات فولاد ایران دستخوش تصمیم‌گیری‌های غلط مسئولان

صادرات فولاد ایران دستخوش تصمیم‌گیری‌های غلط مسئولان

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تنها راه نجات صنعت فولاد را در حال حاضر صادرات دانسته و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها نیاز داخلی فولاد ۱۶ میلیون تن است، بنابراین مازاد تولید این محصول یا باید به صورت فولاد آماده صادر شود یا تبدیل به مصنوعات فولادی شده و سپس صادرات شود اما تصمیم‌گیری‌های نادرست راه صادرات را بسته است.

بهادر احرمیان فعال صنعت فولاد و عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، در رابطه با علل کاهش تقاضا برای محصولات فولادی داخل کشور به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: یکی از دلایل مهم این جریان بحث نوسان موجودی انبارها است بدین ترتیب که حجم بالایی از تولید ما در انبارهای کارخانجات تولیدی، توزیع‌کننده‌ها و حتی مصرف‌کننده‌ها دپو شده و اگر دوره کوتاهی خرید متوقف شود، برای مدت زمان طولانی می‌تواند بازار را با استفاده از موجودی این انبارها جواب دهد.

وی علت اصلی رکود را نیز همین موضوع دانسته و بیان کرد: همین امر نگاه خریداران، فروشندگان و در کل بازیگران بازار را روی سطح قیمت‌ها و تقاضا منفی کرده و خرید واقعی انجام نشده و بازار در رکود عمیق غرق شده است.

احرامیان نوسان موجود در بازار را متاثر از نرخ تورم موجود در کشور عنوان کرده و بیان کرد: یک تحلیل اشتباهی که وجود دارد این است مدام در بازار از گرانی یا ارزانی فولاد سخن می‌رود در حالی که قیمت فولاد هم مانند خیلی از کالاهای دیگر مانند ارز، دلار و سکه تحت تأثیر انتظارات تورمی است نه صرفا عرضه و تقاضای همان کالا به طور مشخص.

این فعال صنعت فولاد به عنوان نمونه به افزایش قیمت ناگهانی فولاد در بهمن و اسفند سال گذشته اشاره کرد و تشریح کرد: همین مسئله با هیجانی شدن قیمت ارز موازی بود و تقاضا برای همه کالاها را افزایش داد که در واقع آن هم یک اثر جانبی از انتظارات تورمی جامعه بود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تنها راه نجات صنعت فولاد را در حال حاضر صادرات عنوان و تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌ها نیاز داخلی فولاد ۱۶ میلیون تن است که حداکثر تا ۲۰ میلیون تن ‌می‌رسد بنابراین مازاد تولید این محصول یا باید به صورت فولاد آماده صادر شود یا تبدیل به مصنوعات فولادی شده و سپس صادرات شود بنابراین هرکاری لازمی را باید انجام داد که کانال‌های صادراتی‌مان با وجود تحریم‌هایی که منجر به افزایش هزینه‌ها و مشکلات شده، باز بماند.

وی به دو اتفاق نگران‌کننده که منجر به محدودیت بازار صادراتی ایران شد، اشاره کرده و درباره آنها به آهن‌نیوز گفت: اولین اتفاق، حذف معافیت مالیاتی صادرات برای اولین بار بعد از حدود سه دهه وضع این قانون بود که شوک بزرگی وارد بازار کرد چراکه خیلی از سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها در طرح‌هایشان ندیده بودند. چرا که جهت توجیه‌پذیری اقتصادی طرح‌هایشان، روی بازارهای صادراتی با احتساب معافیت‌های مالیاتی حساب کرده بودند که یکباره حذف شد.

سپس افزود: مورد بعدی که نگران کننده‌تر بود وضع عوارض در دو یا سه مرحله بود. این سیگنال علامت بسیار نگران کننده‌ای به سرمایه‌گذاران بخش فولاد ارسال کرد و نشان داد که دولت نه تنها معافیت مالیات صادرات را برخلاف دیگر صنایع و وعده‌ها حذف کرد، بلکه اعلام کرد جهت وضع عوارض صادرات فولاد در بازارهایی که تنها مرجع نفس کشیدن است، آماده باشید!

احرامیان این چند اتفاق را در کنار مسائلی مثل افزایش قیمت انرژی برق و قیمت‌گذاری دستوری، از جمله نگرانی‌های فعالان این صنعت و سرمایه‌گذاران دانست و عنوان کرد: این نگرانی هم از وضع امروز و هم از دورنمای صنعت و این که در آینده چطور فضای حکمرانی در این صنعت شکل بگیرد، در بین فعالان ادامه دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در رابطه با احتمال تحقق ۵۵ میلیون تن تولید فولاد تا افق ۱۴۰۴ گفت: بنده تولید آن را نمی‌دانم، اما در بحث زیر ساخت‌ها اگر نتوانیم طی مدت یک یا دو سال آینده در بخش برق و گاز طبیعی، مشکلات را حل کنیم، احتمال تحقق کم است اما ظرفیت نصب شده قطعا از این عدد بالاتر هم می‌شود. آنچه از سال‌های قبل تعریف شده و طرح‌هایی که درصد پیشرفت‌های بالایی دارند و می‌دانیم که احتمال قریب به یقین قرار است تکمیل شود را حساب کنیم ظرفیت نصب شده آن به راحتی از ۵۵ میلیون تن عبور خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که ظرفیت نصب شده غیر فعال به چه دردی می‌خورد؟ بیان کرد: در حال حاضر با این که تولید افزایش پیدا کرده اما نسبت پوشش ظرفیت هرسال کاهش پیدا کرده است. پوشش ظرفیت صنعت فولاد ایران اگر ۵ سال قبل ۷۳ درصد بوده درحال حاضر زیر ۶۵ درصد است و دقیقا هرچقدر به جلوتر پیش می‌رود چیزی شبیه کسر صورت و مخرج دارد. هرچه ظرفیت نصب شده بیشتر می‌شود آنچه که تولید می‌کنیم به نسبت آن کمتر می‌شود و این روند ادامه پیدا می‌کند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7876

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =