کد خبر 7903
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

گزارش آهن‌نیوز از بازار آهن؛

نگرانی از نبود تقاضای محصولات فولادی شدت گرفت/آهن اسفنجی، گره بازار آهن و فولاد

نگرانی از نبود تقاضای محصولات فولادی شدت گرفت/آهن اسفنجی، گره بازار آهن و فولاد

بازاری‌های حوزه آهن و فولاد جدای از تاثیر نوسان نرخ دلار بر روی مقاطع فولادی نگران رکود و کمبود تقاضای موجود در بازار هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، امروز قیمت دلار همچنان کانال ۵۱ هزار تومان حفظ کرد و با نرخ ۵۱ هزار و ۳۰۲ تومان در بازار معامله شد. با توجه به اینکه عمده محصولات فولادی از قیمت پایه در بورس کالا رقابت می شوند لذا قیمت‌ها تا متناسب شدن با نرخ‌های جهانی و متناسب با نرخ ارز آزاد عموماً رشد می‌کند. همانطور که مشخص است نرخ ارز در یک سال گذشته حدوده ۱۰۰درصد رشد داشته است و منجر به افزایش سود فولادسازان شده است.

آهن اسفنجی، گره بازار فولاد

در محموع بازاری‌های حوزه آهن و فولاد جدای از تاثیر نوسان نرخ دلار بر روی مقاطع فولادی نگران رکود و کمبود تقاضای موجود در بازار می‌باشند. در حال حاضر بازار منتظر رسیدن قیمت به کف خود است که احتمالاً با دستورالعمل جدید بورس مبنی بر کاهش دامنه منفی ۵ به ۳  شاید به این نتیجه برسد.

از طرفی با احتمال قطعی گاز، عرضه گندله افزایش می‌یابد و روند قیمت تغییر خواهد کرد. همچنین قیمت قراضه آهن به شدت افزایش پیدا کرده و تولیدکنندگان از دوطرف تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ بنابراین قیمت بالا و عرضه محدود در آهن اسفنجی و قراضه باعث شده تولید شرکت‌های فولادی دچار مشکل شوند. این در حالی است که آهن اسفنجی به عنوان یکی از شاخص‌های موثر در زنجیره ارزش فولاد، در تعیین قیمت تمام شده‌، نقش مهمی ایفا می‌کند، اما نسبت عرضه و تقاضا در فولاد مطلوب نیست و این عدم تناسب، باعث بالارفتن آهن اسفنجی شده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان این حوزه نیز کنترل و مدیریت سهمیه بندی عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا کارآمد نبوده و نیست، چراکه هیچ کارشناسی از جانب وزارت صمت، میزان مصرف و تولید تقاضاکننده‌ها را به درستی نسنجیده است.

انبارهای پر، بازارهای بدون مشتری

بر اساس اطلاعات رسیده از وزارت صنعت، معدن و تجارت، تامین پایدار برق و افزایش تولید محصولات فولادی در کنار کاهش تقاضای داخلی و صادراتی این محصول سبب شده تا موجود انبار فولادی‌ها در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴ ماه گذشته ۱۰۰ درصد افزایش یابد. این در حالی است که ظرف اصلی مصرف این محصولات در کشور که بخش مسکن است طبق جدیدترین گزارش رسمی از کاهش قابل توجه حجم معاملات مسکن شهر تهران در فصل گذشته حکایت دارد.

همچنین طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در پایان مهرماه ۱۴۰۲ با ۲.۴ واحد درصد کاهش نسبت به دوره مشابه ماه قبل به ۳۹.۶ درصد رسید. این بانک در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم برای کنترل رشد نقدینگی و تورم و در راستای تحقق شعار سال با عنوان "مهار تورم و رشد تولید" مبتنی بر رویکرد سیاست تثبیت اقتصادی، اجرای برنامه کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری و جریمه بانک‌های متخلف از حدود تعیین شده از طریق افزایش نسبت سپرده قانونی را همانند سال گذشته با جدیت در دستور کار قرار داده و بر این اساس برنامه پولی با هدف دستیابی به نرخ رشد نقدینگی ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲ را تنظیم کرده است.

وضعیت امروز معاملات بازار آهن

روند افت نرخ شمش در بورس کالا و به تبع آن بازار آزاد به علت فشار بورس کالا و رکود ادامه دارد که اعلام قیمت آهن اسفنجی که در ابتدای هفته کاهشی بود به این روند کمک کرد. اما در بخش فروش آهن اسفنجی معادلات درست از آب در نیامد و به علت عرضه قطره چکانی این محصول، رقابت بر سر آن، نرخ آن را به شدت بالا برد طوری که معاملات آن روز شنبه ابطال و امروز مجددا تکرار شد و با همان نرخ پایه ۱۱ هزار و ۱۹۰ تومانی بر روی تابلوی معاملات قرار گرفت. در انتهای معاملات نیز با وجود افزایش عرضه ها نسبت به روز شنبه مجدد با ایجاد رقابت میانگین نرخ معاملات ۱۲ هزار و ۹۱۴ تومان ثبت شد که نسبت به میانگین روز شنبه با قیمت ۱۲ هزار ۹۷۲  کاهشی برابر با ۵۸ تومان داشته است.

در بخش فروش میلگرد بازار آرام و بدون تقاضا باعث کاهش قیمت این محصول شده است و این روند در معاملات میلگرد بورس کاملاً برجسته است. طوری که در معاملات روز شنبه میانگین نرخ معاملات میلگرد کلاف و آلیاژی با حدود ۲۶ هزار و ۹۶۰ تومان به فروش رفت. در بازار آزاد نیز اعلامی برای این محصول در اکثر مبادی ثابت اما در برخی نیز با نوسان کاهشی بین ۵۰ تا ۳۰۰ تومانی همراه بود. به عنوان نمونه میلگرد آذر فولاد امین با اعمال ۳۰۰ تومان کاهش بر محصولات خود، نرخ سایز ۸ را ۲۳ هزار ۵۵۰ تومان و سایز ۱۲ را ۲۲ هزار ۸۵۰ تومان اعلام کرد. نرخ اعلامی از طرف کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نیز برای این محصول روند کاهشی بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ تومانی داشت و به نرخ های زیر عرضه شد.
۱۲        ⬅️           ۲۵۹۰۰   تومان
۱۴        ⬅️           ۲۴۸۰۰   تومان
۱۶        ⬅️           ۲۴۸۰۰   تومان
۱۸        ⬅️           ۲۵۰۰۰   تومان
۲۰        ⬅️           ۲۴۹۰۰   تومان
۲۲        ⬅️           ۲۴۵۰۰   تومان
۲۵        ⬅️           ۲۴۵۰۰   تومان
۲۸        ⬅️           ۲۴۲۰۰   تومان
۳۲        ⬅️           ۲۴۲۰۰   تومان    

انتهای خبر/ ف

کد خبر 7903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =