کد خبر 7924
۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

کامودیتی‌ها کار دست بورس داد!

کامودیتی‌ها کار دست بورس داد!

سال جاری را می‌توان یکی ازپیچیده‌ترین و عجیب‌ترین سال‌ها برای بازار دانست، چرا این بازار چندین شوک را متحمل شد و به واسطه این شوک‌ها نوسانات بسیار زیادی داشت. به‌طور قطع جنگ یا هرگونه تنش سیاسی و اقتصادی میان کشورها باعث می‌شود که مسیر بازارهای مالی تغییر کند. در این شرایط ممکن است با یک سخنرانی برخی از بازارهای کالایی مثبت و برخی دیگر منفی شوند.

به گزارش آهن نیوز؛ سال جاری را می‌توان یکی از پیچیده‌ترین و عجیب‌ترین سال‌ها برای بازار دانست، چرا این بازار چندین شوک را متحمل شد و به واسطه این شوک‌ها نوسانات بسیار زیادی داشت.

تنها چند ماه از شوک شدید کرونا می‌گذرد که پس از بحران و درگیری سیاسی و اقتصادی (جنگ میان کشورها) باعث شد دوباره بازارهای کالایی تغییر روند دهند. به‌طور قطع جنگ یا هرگونه تنش سیاسی و اقتصادی میان کشورها باعث می‌شود که مسیر بازارهای مالی تغییر کند. در این شرایط ممکن است با یک سخنرانی برخی از بازارهای کالایی مثبت و برخی دیگر منفی شوند.

بانک جهانی هفته قبل هشدار داد که در صورت تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه، قیمت نفت ممکن است به بیش از ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد (البته چند روزی می‌شود که قیمت نفت کاهشی شده و به محدوده بیش از ۸۰ دلار رسیده است.) در صورت کاهش عرضه توسط تولیدکنندگان کلیدی، خطر تکرار شوک قیمت نفت در دهه ۱۹۷۰ وجود دارد.

از زمان جنگ روسیه در اوکراین که به افزایش قیمت نفت و بسیاری از کالاهای اساسی در دنیا منجر شد، توان اقتصادی بسیاری از کشورها برای بروز یک شوک دیگر کاهش یافته است.

آمارهای کشورهای بزرگ دنیا نیز حکایت از احتمال بروز رکود اقتصادی دارد به‌طوری که گفته می‌شود در صورتی که آمارهای کنونی تولید و اشتغال برای یک فصل دیگر ادامه یابد ایالات متحده رسما وارد یک فاز رکودی خواهد شد و این در مورد اروپا نیز صدق می‌کند؛ چین نیز با تضعیف آمارهای اقتصادی روبرو است و همه این موضوعات نشان‌دهنده شوک‌های مضاعف با تشدید قیمت انرژی و رشد هزینه‌های تولید در کشورهای صنعتی است.

واهمه از بحران

تقریبا دو هفته‌ای می‌شود که سقوط فلزات با واهمه از بحران در اقتصاد چین رخ داده است. واهمه از افزایش بحران در شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در چین مهم‌ترین دلیل عقبگرد قیمتی در رینگ فلزات آهنی و غیرآهنی در هفته منتهی به روز جمعه ۲۰ اکتبر بود.

در شرایطی که شاخص دلار امریکا کاهشی شده است و این موضوع فرصتی را برای رشد نرخ در بازار دارایی‌های پرریسک ایجاد کرده است؛ احتمال نکول بزرگ‌ترین شرکت‌ توسعه‌دهنده املاک در چین با تضعیف چشم‌انداز تقاضا برای فلزات، زمینه افت نرخ فلزات را مهیا کرده است.

بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده املاک چینی نتوانست سود اوراق قرضه دولتی خود با سررسید ۱۸ اکتبر را محقق کند و به این ترتیب این شرکت یک قدم دیگر به نکول نزدیک شد.

در پی عدم بازپرداخت بدهی ۱۵ میلیون دلاری این شرکت در خصوص سود اوراق قرضه، قیمت سهام کانتری گاردن در روز پنجشنبه نوزدهم اکتبر در کاهشی ۴ درصدی داشت؛ از ابتدای امسال تا به امروز، ارزش این شرکت ۷۴ درصد سقوط کرده است.

نکول کانتری گاردن و سقوط بزرگ‌ترین شرکت توسعه‌دهنده املاک در چین، بحران در بخش املاک در چین را جدی‌تر می‌کند. این شرکت که حدود ۲۰۰ میلیارد دلار بدهی و نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری دارد.

قرار بود این شرکت در روز ۱۸ اکتبر ۱۵.۴ میلیون دلار سود اوراق قرضه را پرداخت کند که موفق به پرداخت آن نشد. برای مقایسه اورگراند و کانتری گاردن می‌تواند تعداد پروژه‌های در دست اجرای دو شرکت را بررسی کرد؛ در حالی که کانتری گاردن بیش از ۳۰۰۰ پروژه ساخت مسکن در چین را در دست اجرا دارد؛ تعداد پروژه‌های شرکت اورگراند برابر ۸۰۰ مورد بود.

البته برآوردها از آن حکایت دارد که بدهی‌های کانتری گاردن برابر ۵۹ درصد کل بدهی اورگراند است. گفته می‌شود که اورگراند بزرگ‌ترین بدهکار در میان شرکت‌های توسعه‌دهنده املاک در دنیا است.

قیمت نفت افزایش یافت

روز دوشنبه در معاملات آسیایی با کاهش نگرانی از افزایش بیشتر نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت نفت افزایش یافت. اگرچه پیش‌بینی چند تحلیل اقتصادی طی این هفته، به‌ویژه از سوی چین، نگرانی معامله‌گران را حفظ کرد.

عرضه‌کنندگان اصلی نفت یعنی عربستان سعودی و روسیه اعلام کردند کاهش عرضه خود را تا پایان سال ادامه خواهند داد و بازارهای نفت را تحت فشار قرار می‌دهند.

با توجه به اینکه نگرانی از اختلالات عرضه در خاورمیانه محقق نشده، بازارهای نفت همچنان طی دو هفته گذشته با زیان‌های شدید روبرو شدند و معامله گران ریسک بسیار کمتری از جنگ اسراییل و حماس داشتند. اما این زیان‌ها تا حدودی با کاهش ارزش دلار کاهش یافت، زیرا سیگنال‌های فدرال رزرو و داده‌های ضعیف‌تر از انتظار حقوق و دستمزد باعث افزایش امید از عدم افزایش بیشتر نرخ‌ها توسط بانک مرکزی شد.

درگیری اسراییل و حماس نیز هیچ نشانه‌ای از خاموشی نشان نداد و اسراییل درخواست آتش‌بس را رد کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۰.۵ درصد افزایش به ۸۵.۱۶ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت تا ساعت ۳: ۴۳ بامداد به وقت تهران با ۰.۷ درصد افزایش به ۸۱.۰۹ دلار در هر بشکه رسید. هفته قبل هر دو قرارداد نفتی حدود ۶ درصد سقوط کردند.

 تاثیر کامودیتی‌ها روی بورس ایران

میثم علی‌محمدی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر قیمت جهانی کامودیتی‌ها بر بازار سرمایه ایران، اظهار کرد: به‌طور میانگین تقریبا ۵۰ درصد بازار سرمایه ایران کامودیتی محور است که در این خصوص می‌توان به شرکت‌های فلزی، معدنی، پتروشیمی و ... اشاره کرد، به همین منظور می‌توان گفت تغییرات مثبت یا منفی قیمت‌های جهانی تاثیر خود را بر قیمت سهام شرکت‌ها و بازار سرمایه می‌گذارند.

او افزود: قیمت جهانی کامودیتی تاثیر خود را در بحث صورت‌های مالی حوزه فروش نشان می‌دهد به نحوی که در این رابطه می‌توان به محدودیت صادرات شکر توسط کشور هند و افزایش قیمت فروش این محصول در بازارهای داخلی و خارجی اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به افزایش قیمت برخی کامودیتی‌ها، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در دو هفته اخیر قیمت کامودیتی‌هایی چون نفت و طلا به سبب اتفاقاتی که در منطقه رخ داد با افزایش نرخ مواجه شد، در حال حاضر برای بررسی ادامه روند نرخ کامودیتی‌ها باید منتظر تصمیم فدرال رزرو در خصوص نرخ بهره و شرایط تنش بین اسراییل و فلسطین بود.

علی‌محمدی افزود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در چند ماه اخیر، بازار سرمایه به سبب نقدینگی پایین و همچنین کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران در راستای مسائلی همچون (افشای نامه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، افزایش نرخ بهره بین بانکی، بحث عوارض صادراتی و مالیات، تنش‌های به وجود آمده در منطقه و... و.) واکنش قابل توجهی به اخبار مثبت قیمت‌های جهانی نشان نداد، به نحوی که بسیاری از شرکت‌ها علی‌رغم ارزندگی زیر ارزش ذاتی خود معامله می‌شوند.

او در رابطه با مهم‌ترین اقدامات برای بازگشت بازار سرمایه به حالت با ثبات و همگام شدن با قیمت‌های جهانی، اظهار کرد: سازمان بورس به منظور کنترل ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک که برخی مواقع در بازار سرمایه رخ می‌دهد می‌بایست ضمن تقویت زیرساخت‌های ابزارهای معاملاتی، تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی در بورس کالا را نیز ارتقا دهد تا به واسطه این امر نوسانات و رفتارهای هیجانی کاهش یابد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: بر اساس آمار منتشره حدود ۵۰ درصد معاملات در بورس نیویورک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و به صورت غیر مستقیم صورت می‌گیرد که در این میان سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و متولی بازار می‌بایست ضمن آموزش‌های لازم زمینه بهره‌گیری سهامداران از صندوق‌های سرمایه‌گذاری را بیش از پیش تقویت کند.

بازار از دریچه معاملات

شاخص کل بورس تهران روز گذشته یعنی دوشنبه ۱۵ آبان ماه، با رشد ۱۴ هزار و ۱۴۳ هزار واحدی معادل ۰.۷ درصدی به تراز دو میلیون و ۳۰ واحدی رسید.

همچنین شاخص هم‌وزن با افزایش ۰.۸۷ درصدی در محدوده ۶۸۴ هزار واحدی ایستاد. در سوی دیگر بازار نیز شاخص هم رشد ۰.۶۱ درصدی داشت تا محدوده ۲۴ هزار و ۷۲۱ واحدی بایستاد.

ارزش معاملات بازار به ۳ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومان رسید و ۹۵ میلیارد تومان خروج پول حقیقی به بورس رقم خورد و ارزش دلاری بازار سرمایه نیز به ۲۳۸ میلیارد دلار رسید.

با توجه به سبزبودن بازار به نظر می‌رسدصنایع پتروپالایشی به نرخ اعلامی خوراک و سوخت مصرفی تاثیر خوبی در سبزشدن بازار داشته است.

روز یکشنبه اعلام شد که سقف نرخ خوراک ۷۰۰۰ تومان و نرخ خوراک شهریور ۴۸۰۰ تومان تعیین شده است.

منبع: روزنامه تعادل

انتهای پیام/

کد خبر 7924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =