کد خبر 7955
۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

افزایش ۳۵ درصدی صادرات فولاد چین/ جهش فروش به کشورهای خاورمیانه

افزایش ۳۵ درصدی صادرات فولاد چین/ جهش فروش به کشورهای خاورمیانه

براساس داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین صادرات محصولات فولادی را ۳۴/۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داده و تا ۷۴/۷۳ میلیون تن رساندند.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز، براساس داده‌های انجمن آهن و فولاد چین (CISA) در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی چین صادرات محصولات فولادی را ۳۴.۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ افزایش داده و تا ۷۴.۷۳ میلیون تن رساندند.

 همچنین، در اکتبر ۲۰۲۳، فولادسازان چینی ۷.۹۴ میلیون تن فولاد برای صادرات ارسال کردند که ۱.۵ درصد کمتر از ماه سپتامبر است. متوسط ​​قیمت صادراتی در ماه اکتبر ۷۹۲ دلار در هر تن بود که ۲۲.۱ دلار در هر تن یا ۲.۷ درصد کمتر از ماه گذشته است.

در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳، واردات فولاد به چین ۶.۳۷ میلیون تن بود که ۳۰.۱ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. البته در ماه اکتبر، مصرف کنندگان چینی ۶۶۸ هزار تن فولاد وارد کردند که ۴.۴ درصد بیشتر از ماه قبل است.  متوسط ​​قیمت فولاد وارداتی در ان ماه ۱۵۱۷.۱ دلار در هر تن بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۷.۱ درصد کاهش داشته است.

حجم بالای صادرات فولاد چین به دلیل قیمت پایین محصولات فولادی در مقایسه با سایر کشورهای صادرکننده و همچنین تقاضای پایین داخلی است که تولیدکنندگان داخلی را مجبور می‌کند بقیه محصولات را به خارج از کشور ارسال کنند. بیشتر فولاد به مناطقی که موانع تجاری وجود ندارد از جمله آسیای جنوب شرقی، خاورمیانه، آسیای جنوبی، آمریکای مرکزی و غیره صادر می‌شود.

تقاضای داخلی برای محصولات فولادی به دلیل مصرف ضعیف در صنعت ساختمان همچنان پایین است. صادرات بین فوریه و آگوست روند افزایشی داشت، اما از ژوئن کاهش یافته که احتمالاً به دلیل کاهش تقاضا در خارج از کشور است زیرا کشورها با تورم و کاهش قدرت خرید دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۲۳ چین صادرات فولاد را ۱۰ درصد در سال افزایش داده و به بیش از ۷۲ میلیون تن برساند. یعنی در نیمه دوم سال، حجم صادرات به تدریج در روند ماهانه کاهش می‌یابد، البته نسبت به سال ۲۰۲۲ بیشتر خواهد بود.

علاوه بر این، تقاضای بالایی از برخی کشورهای واردکننده در برخی مناطق ثبت شده است. در ژانویه تا می ۲۰۲۳، حجم صادرات چین به بازارهای خاورمیانه و منطقه منا، ۶۳ درصد افزایش داشته است. به ویژه، خاورمیانه به آرامی تمرکز خود را از زیرساخت‌های نفتی به پروژه‌های زیرساختی میلیارد دلاری برای سرعت بخشیدن به اقتصاد تغییر می‌دهد که به حجم قابل توجهی از واردات فولاد نیاز دارد.

همچنین، تورم در تعدادی از اقتصادهای آسیای جنوب شرقی، واردات فولاد ارزان‌تر چینی را مقرون به صرفه‌تر می‌کند. علاوه بر این، تقاضا برای فولاد در منطقه، به ویژه در اندونزی، با احیای اجرای پروژه‌های زیرساختی با حمایت چین تحریک شده است. با این حال، شاخص‌های بخش ساخت و ساز در ویتنام، یکی از خریداران اصلی جمهوری خلق چین، در ژانویه تا می ۲۰۲۳ کُند باقی ماند.

 چین در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳ تولید فولاد را ۱.۷ درصد در سال افزایش داد تا ایین میزان به ۷۹۵.۰۷ میلیون تن برسد. در ماه سپتامبر، فولادسازان چینی تولید فولاد را ۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش دادند و به ۸۲.۱۱ میلیون تن رساندند.

انتهای خبر/ف

کد خبر 7955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =