کد خبر 7994
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۶

کاهش تقاضای چینی ها به دنبال جنگ خاورمیانه، بازار کامودیتی ها را کساد کرد

کاهش تقاضای چینی ها به دنبال جنگ خاورمیانه، بازار کامودیتی ها را کساد کرد

اقتصاد جهانی همچنان تحت‌تاثیر ادامه درگیری در منطقه خاورمیانه دچار افت و خیزهای پی‌درپی است و از این‌رو چین، به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، وارد فاز انقباضی شده است.

به گزارش آهن نیوز؛ همچنان که بازارهای جهانی در انتظار نظرات جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو هستند، احتمال افزایش نرخ بهره در ایالات‌متحده وجود دارد. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که میزان ذخایر نفت‌خام ایالات‌متحده افزایش یافته و این در حالی است که اقتصاد چین مجددا وارد رکود شده که این موضوع بر میزان تقاضای جهانی تاثیر مستقیم گذاشته است. از این‌رو بهای نفت‌خام ظرف سه‌ماه اخیر به پایین‌ترین نرخ خود رسیده است.

با توجه به وضعیت منطقه خاورمیانه، شاخص‌های سهام آسیایی نیز روند کاهشی را در پیش گرفته‌اند. داده‌های تجاری از یک‌سو در حال انتشار هستند و از سوی دیگر نرخ‌های بهره در جهان به بالاترین حد خود رسیده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که واردات چین در ماه اکتبر روند افزایشی داشته است و این در حالی است که روند صادرات دومین اقتصاد دنیا مسیر کاهشی را در پیش گرفته بود.

بازارهای جهانی نسبت به تصمیم مجدد فدرال‌رزرو در خصوص حل معضل بازدهی پایین در نگرانی به سر می‌برند. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، به‌جز سیاست پولی، رشد ضعیف جهانی و ریسک‌های ژئوپلیتیک فراوان، از تایوان گرفته تا خاورمیانه و روسیه از دلار حمایت مستمر دارند و دلار را به عنوان پناهگاهی امن در نظر می‌گیرند.

سقوط آزاد بهای نفت طی هفته گذشته

در جدیدترین معاملات آسیا، شاخص برنت به ۸۰دلار و ۵۴۰سنت در هر بشکه رسید و  اگرچه قیمت پایینی است درگیری و جنگ در منطقه خاورمیانه به عنوان تهدیدی برای عرضه نفت شناخته می‌شود؛ چراکه دو کشور روسیه و عربستان نیز موضوع کاهش میزان تولید خود را تایید کردند.

همچنین طلا به عنوان فلزی ارزشمند تحت‌تاثیر اتفاقات خاورمیانه در حالت افت و خیز قیمتی در نوسان است و در تازه‌ترین معاملات مجددا کاهش ۳.۵دلاری را به ثبت رساند و به ۱۹۵۴دلار به ازای هر انس رسید و کماکان به سمت دومین کاهش هفتگی متوالی خود ادامه می‌دهد که این موضوع نیز تحت‌تاثیر تقویت دلار و بازدهی خزانه‌داری در بحبوحه سیگنال‌های جنگ‌طلبانه مقامات فدرال‌رزرو آمریکا قرار گرفت.

جروم پاول، رئیس فدرال‌رزرو، روز پنج‌شنبه گفت: بانک‌مرکزی ایالات‌متحده اطمینان ندارد که اقدامات کنونی برای رفع تورم کافی باشد. میشل بومن، رئیس فدرال‌رزرو، همچنین پیش از این احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره را به دلیل قدرت اقتصاد اعلام کرده بود، در حالی که نیل کشکاری، رئیس فدرال‌رزرو مینیاپولیس نیز گفته بود که برای اعلام پیروزی بر تورم خیلی زود است.

تضعیف طلا و همچنین کاهش نگرانی‌ها در مورد درگیری ژئوپلیتیک گسترده‌تر در خاورمیانه، تقاضای پناهگاه امن برای این فلز را کاهش داده است.

طلا از ابتدای سال ۲۰۲۳ تاکنون حدود ۱۳۰دلار به ازای هر اونس افزایش یافته است که با توجه به اتفاقات و جریانات اخیر در دنیا پیش‌بینی می‌شود قیمت طلا تا پایان سال‌جاری میلادی به ۲۰۱۴ دلار به ازای هر اونس برسد.

فولاد از قافله کامودیتی‌ها عقب نماند

زغال‌سنگ به عنوان یکی دیگر از کامودیتی‌های مهم شرایط قیمتی مطلوبی ندارد و هم‌سو با دیگر کامودیتی‌ها روند کاهشی را در پیش گرفته است. با وجود اینکه در آستانه اوج مصرف زمستانی میزان تقاضا برای زغال‌سنگ افزایش یافته است، قیمت‌ها همچنان به مسیر نزولی خود ادامه می‌دهند؛ چراکه حجم اندک واردات از طرف اروپا، تولیدکنندگان را وادار می‌کند تا مقاصد صادراتی دیگری را پیدا کنند.

از طرفی شرایط فعلی دومین اقتصاد بزرگ دنیا نیز موجب شده است تا قیمت داخلی زغال‌سنگ در این کشور نیز با افت همراه باشد که بر روند نزولی قیمت جهانی زغال‌سنگ تاثیر مستقیم می‌گذارد.

چین زغال‌سنگ را برای تولید برق استفاده می‌کند. واردات زغال‌سنگ حرارتی در آسیا از ۷۰.۲۹میلیون تن در ماه سپتامبر به ۷۵.۷۷میلیون تن در ماه اکتبر افزایش یافته است.

واردات چین در ماه اکتبر سال‌جاری به افزایش واردات در آسیا منجر شد و در این میان دومین اقتصاد بزرگ جهان ۲۴.۸۴میلیون تن زغال‌سنگ وارد کرده و این در حالی است نسبت به میزان واردات ۲۳.۵۹میلیون تنی در ماه سپتامبر و ۲۲.۵۳میلیون تنی در اکتبر سال گذشته افزایش داشته است.

معاملات آتی فولاد نشان می‌دهد با وجود موجودی کم، عرضه نامشخص و پیش‌بینی افزایش خرید، قیمت این کامودیتی در ماه نوامبر از ۳۸۵۰یوآن در هر تن که بالاترین قیمت طی ۶ ماه بود، عبور کرد.

از این‌رو دولت چین اعلام کرد که پس از تعهد یک‌تریلیون یوآن بدهی دولتی اضافی برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های تولیدی و فولادی، انتشار اوراق قرضه جدید را تسریع خواهد کرد.

این اقدامات، مبنی بر اینکه هزینه‌های زیرساختی بالاتر از چین مشکلات را برای توسعه‌دهندگان املاک جبران می‌کند و بازارهای کالاهای فلزی را قوی نگه می‌دارد، با درخواست‌های سایر بازیگران بازار، از جمله ریوتینتو و جی‌پی‌مورگان، هم‌راستاست.

همچنین داده‌های شرکت‌ها نشان می‌دهد که موجودی در انبارهای کلیدی در سراسر چین کم شده و این در حالی است که موجودی انبارها در هفته پایانی اکتبر حدود ۲‌درصد کاهش یافته بود.

به طور کلی بدتر شدن کیفیت هوا در قطب‌های اصلی تولید در شمال چین نگرانی‌هایی را به وجود آورده که ممکن است کارخانه‌ها و کوره‌های بلند مجبور شوند فعالیت خود را برای رعایت استانداردهای آلودگی به حالت تعلیق درآورند که این موضوع عرضه را به خطر خواهد انداخت.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر 7994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =