کد خبر 8027
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۴

آهن نیوز گزارش می‌دهد؛

واکاوی داده‌های فولادی بازار ترکیه/ چرا قیمت قراضه افزایشی شد؟

واکاوی داده‌های فولادی بازار ترکیه/ چرا قیمت قراضه افزایشی شد؟

براساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه (TDCU) در سپتامبر ۲۰۲۳، ترکیه مصرف محصولات فولادی را با افزایش ۳۰.۳ درصدی نسبت به سپتامبر ۲۰۲۲ به ۲.۸ میلیون تن رساند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، براساس داده‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه (TDCU) در سپتامبر ۲۰۲۳، ترکیه مصرف محصولات فولادی را با افزایش ۳۰.۳ درصدی نسبت به سپتامبر ۲۰۲۲ به ۲.۸ میلیون تن رساند. همچنین،  تولید فولاد ترکیه در ماه سپتامبر به ۲.۸۹ میلیون تن رسید که ۸.۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است. صادرات محصولات فولادی از این کشور در این ماه ۲۳.۳۵ درصد کاهش داشت، در حالی که واردات افزایش ۱۰.۹ درصدی را ثبت کرده است.

در بازه ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، ترکیه ۲۸.۹ میلیون تن فولاد مصرف کرد که ۱۸.۵ درصد بیشتر از سال است. تولید فولاد در این دوره به ۲۴.۵ میلیون تن (افزایش۱۰.۱ درصد سالانه) بالغ شد. صادرات فولاد ترکیه در ۹ ماهه نخست سال نیز۳۹.۷ درصد کاهش داشته است. در این مدت واردات نسبت به سال قبل ۵۳.۴ درصد افزایش داشته است. نسبت صادرات فولاد به واردات از ۹۳.۸ درصد در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۲ به ۵۲.۱ درصد کاهش یافت.

واردات مفتول به ترکیه در ژانویه تا سپتامبر ۱۱۵.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت. واردات چنین محصولاتی از مصر، فدراسیون روسیه، مالزی، کره جنوبی و چین به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ترکیه بر اهمیت جلوگیری از واردات دامپینگ مورد حمایت دولت تاکید می‌کند که باعث کاهش قابل توجه نسبت صادرات به واردات فولاد و استفاده از ظرفیت تولیدکنندگان داخلی می‌شود.

ترکیه اخیرا بررسی در مورد اقدامات حمایتی در برابر واردات میله سیمی آغاز کرد. در ژانویه تا آگوست ۲۰۲۳، این کشور در مجموع ۵۲۹.۸۶ هزار تن مفتول وارد کرده که ۱۲۲.۲۵ هزار تن از مصر، ۱۱۳.۲ هزار تن از مالزی و ۱۰۸.۶ هزار تن از فدراسیون روسیه بوده است.

افزایش قیمت قراضه ترکیه

تغییر قیمت قراضه داخلی ترکیه به دنبال افزایش اخیر در ارزش وارداتی بوده است. تمام کارخانه‌های ترکیه قیمت‌های خرید قراضه داخلی خود را از هفته گذشته افزایش داده‌اند.

قیمت واردات به دلیل معاملات جدید منعقد شده از بالتیک به افزایش خود ادامه داد. یک کارخانه فولاد بلند مرمره، ضایعات فولادی فلزی HMS ۱&۲ را به قیمت ۳۷۳ دلار در هر تن cfr ترکیه از استونی خریداری کرد، در حالی که یک کارخانه در شمال ترکیه همان عیار آهن قراضه را از دانمارک به قیمت ۳۷۷ دلار در هر تن cfr خریداری کرد.

از همین روی، اختلاف بین قیمت‌های دو معامله، فعالان بازار را شگفت زده کرد. اگرچه برخی این امر را با تفاوت حمل‌ونقل که در شمال حدود ۲ دلار در تن بیشتر است و کیفیت برتر احتمالی توضیح می‌دهند، تقریباً همه فعالان بازار به این می‌اندیشند که این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. بنابراین انتظار می‌رود که رزرو بعدی از ایالات متحده حدود ۳۸۰ دلار در هر تن cfr باشد.

یک تامین کننده فولادی در ترکیه اظهار داشت: «این رزرو ثابت می‌کند که روند صعودی قیمت قراضه وارداتی ادامه دارد. معتقدم ترکیه نمی‌تواند محموله‌های ماه دسامبر را با قیمت‌های پایین‌تر خریداری کند. برعکس، انتظار دارم که به زودی شاهد سطوح cfr ۳۸۰-۳۹۰ دلاری در هر تن باشم.» یکی دیگر از تامین کنندگان می‌گوید که با نزدیک شدن به فصل زمستان و تعطیلات، وضعیت عرضه تنگ‌تر خواهد شد.

در همین حال، تقاضا در بازار داخلی ترکیه روندهای متفاوتی را نشان می‌دهد. اگرچه در برخی مناطق کندتر بود، اما در جنوب ترکیه روند بهبود یافته است. پیشنهادات میلگرد داخلی در روز چهارشنبه ۵۶۵-۵۸۵ دلار در هر تن بود.

انتهای پیام/

کد خبر 8027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =