کد خبر 81
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷

شیوه قیمت‌گذاری آهن و فولاد چگونه است؟

شیوه قیمت‌گذاری آهن و فولاد چگونه است؟

قیمت روز آهن و فولاد به عنوان یک کالای مهم، تحت تاثیر عواملی مانند زنجیره تامین مواد اولیه، تولید و همچنین تامین کالا در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد و می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، شیوه قیمت‌گذاری محصولات فولادی به خصوص میلگرد و تیرآهن در بازار داخلی کشور برای فعالان این حوزه بسیار جذاب و کارآمد است. محصولات فولادی از طریق واحد نورد، بورس کالا و واردات راهی بازار می‌شوند که بررسی چگونگی قیمت‌گذاری این محصولات در هر کدام از این موارد خالی از لطف نیست. به عبارت ساده‌تر دانستن چگونگی تخمین قیمت‌ها قدرت چانه‌زنی، خرید و فروش توسط آهن‌فروشان را افزایش می‌دهد که در شرایط رکود فعلی بسیار موثر می‌باشد.

قیمت شمش در ایران

واحدهای نورد مقاطع ساختمانی فولاد از شمش به منظور تولید نهایی استفاده می‌کنند به همین منظور قیمت شمش می‌تواند تعیین‌کننده قیمت نهایی محصولات طویل ساختمانی باشد. کارخانه‌های تولیدکننده شمش با کیفیت در ایران شامل؛ ذوب‌آهن اصفهان، یزد، ساوه، قزوین، سمنان و قم است.

از طرفی قیمت شمش در ایران براساس قاعده‌ای مشخص می‌گردد که با سایر بازارهای جهان متفاوت است. در کشورهای دیگر اصول تعیین‌کننده قیمت شمش، بازار وارداتی و صادراتی آن است. همواره هر دو این قیمت‌ها فاصله تقریباً مشخصی با یکدیگر دارند، بنابراین هر کدام از آنها می‌تواند معیاری برای قیمت‌گذاری در بازار داخلی قرار گیرد.

در ایران به دلیل برخی شرایط تحریمی، نمی‌توان قیمت داخلی شمش فولادی را بر اساس قیمت صادراتی مانند سایر کشورها تعیین کرد؛ چرا که قیمت شمش صادراتی ایران جهت‌گیری متفاوتی نسبت به قیمت‌های بازار جهانی داشته است و روز به روز قیمت بیلت صادراتی ایران بدون در نظر گرفتن روند قیمت در بازار جهانی کاهش می‌یابد. بر اساس همین موضوعات وزارت صنعت، معدن و تجارت به همراه برخی از فعالان بازار طبق جلسه‌ای اعلام کردند قیمت شمش داخلی، مبنا قرار دادن قیمت این محصول نیمه تمام فولادی در حوزه سی ای اس (CIS) است.

از نکات مهم در تعیین قیمت فولاد این است که تغییرات قیمت جهانی شمش در حوزه CIS با تغییرات قیمت شمش در ایران منطبق نیست و علت این موضوع به تغییرات قیمت دلار نیمایی و البته تاثیر کمی بهبود قیمت شمش صادراتی ایران وابسته است.

قیمت میلگرد به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمتی که تحت عنوان قیمت میلگرد شناخته شده است، با توجه به اینکه کارخانه‌های تولیدکننده چه مقدار ارزش افزوده را در نظر می‌گیرند و با توجه به اینکه قیمت تمام شده که برای محصولات اولیه وجود دارد چقدر است بر محصولات گذاشته می‌شود. برای اینکه برآورد قیمتی برای این محصولات در دقیق‌ترین حالت ممکن انجام گیرد، نیاز است که وزن دقیقی که برای این میلگردها وجود دارد ابتدا مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد.

وزن میلگردها باید با ترازوهای کاملاً صنعتی و در شرایط کاملاً درست انجام بشود تا از لحاظ قیمتی مشکلی در آنها صورت نگیرد. مدل مورد دیگری که بر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد در نوع این سری از میلگردها است. برخی از مدل‌های میلگردها در کشور ما ساخت آنها متوقف شده است و یا از اول انجام نمی‌گرفته است که به همین خاطر ما مجبور هستیم که یا این محصولات را استفاده نکنیم و یا اگر در شرایط خاص نیاز باشد، آنها را واردات کنیم. با توجه به نوع واردات محصولات قیمت‌ها کمی بالاتر و یا پایین‌تر می‌آید.

بحث‌های زیادی بر روی قیمت میلگرد همه سال اتفاق می‌افتد و ما در سالی که پیش رویمان داریم قیمت تمام شده برای این محصول تغییر محسوسی را نداشته است. هرکدام از مدل‌های محصولاتی که شناخته شده هستند، از لحاظ قیمتی در شرلیط مخصوصی کاملاً قرار می‌گیرند. این شرایط سبب می‌شود که در بازار فروش میلگرد ما همیشه یک سری نوسانات ریالی را به چشم خودمان ببینیم. این نوسانات کار را برای مشتریان سخت‌تر می‌کنند.

تاثیر عرضه و تقاضا بر تعیین قیمت

از سوی دیگر عرضه و تقاضا از اساسی‌ترین مفاهیم و ارکان علم اقتصاد است. عرضه و تقاضای شمش فولادی مانند هر کالای دیگری، در سطح ملی اصلی پایه برای تعیین قیمت دیگر مقاطع فولادی است. قیمت روز آهن و فولاد به‌عنوان یک کالای مهم، تحت تاثیر عواملی مانند زنجیره تامین مواد اولیه، تولید و همچنین تامین کالا در کارخانه‌ها صورت می‌گیرد و می‌تواند تاثیر زیادی بر بازار داشته باشد.

تقاضا به مقدار محصول یا خدماتی اطلاق می‌شود که برای خریداران مطلوب است. در واقع میزان تقاضا، آن مقدار از محصول است که مردم مایل به خریدن آن با قیمتی مشخص‌اند. میزان تقاضا برای هر محصولی به عواملی مانند کیفیت و هزینه آن محصول بستگی دارد. تعداد محصولات جایگزین در دسترس، میزان تبلیغات و تغییرات در قیمت محصولات مکمل نیز همگی از عواملی‌اند که روی میزان تقاضا تاثیرگذار خواهد بود.

در برابر تقاضا، عرضه وجود دارد. عرضه به مقدار محصولی گفته می‌شود که تولیدکننده مایل به تامین آن با قیمت مشخص است. در واقع عرضه نشان‌دهنده مقدار برآورد بازار است. رابطه میان قیمت و تقاضا نشان‌دهنده این است که قیمت هر چیزی بازتابی از میزان عرضه و تقاضای آن است. در واقع در صورت برابر بودن دیگر عوامل، هر چقدر قیمت یک کالا افزایش یابد، متقاضی آن کالا کاهش می‌یاید.

میزان عرضه بر اساس پارامترهای بسیار زیادی تعیین می‌شود مانند ظرفیت تولید، هزینه‌های تولید مانند حقوق نیروی کار، مواد اولیه و تعداد رقبا، به صورت مستقیم بر میزان تولید و عرضه محصولات تاثیرگذارند.

قیمت‌گذاری محصولات فولادی در تمام کشورها متاثر از قیمت‌های جهانی است و این امری مرسوم و پذیرفته شده است. عرضه و تقاضای جهانی، موجودی‌های انبار و قیمت انرژی از عوامل موثر بر قیمت فلزات‌اند. نوسانات قیمت در بازارهای جهانی تاثیر زیادی بر صنعت و بازارهای بین‌المللی دیگر خواهد گذاشت.

بنابراین از مهمترین عوامل برای پیش‌بینی قیمت آهن، قیمت جهانی است. افزایش یا کاهش قیمت جهانی فلزات مستقیماً آثار مثبت یا منفی بر عملکرد شرکت‌های فعال در صنعت فلزات و صنایع مرتبط با آن خواهد گذاشت. تعیین قیمت فولاد در کشور گرچه تابعی از قیمت‌گذاری کشورهای CIS بوده اما چون تولیدکنندگان فولاد عمدتاً شرکت‌های تولیدی‌اند، تاثیر عوامل داخلی مانند سیاست‌گذاری‌های دولت در این زمینه بیشتر است.

پایان پیام/

کد خبر 81

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =