کد خبر 8169
۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶

به بهانه تعیین فرمول جدید نرخ پایه زنجیره فولاد توسط بورس‌کالا صورت گرفت

قیمت‌گذاری دستوری یا جلوگیری از خالی‌فروشی در بورس کالا ؟!

قیمت‌گذاری دستوری یا جلوگیری از خالی‌فروشی در بورس کالا ؟!

بورس کالا در جدیدترین اطلاعیه خود اقدام به تعیین فرمول قیمت پایه محصولات زنجیره فولاد کرده و دامنه قیمت کشف شده را تغییر داده که به واکنش‌های متفاوتی از طرف فعالان بازار انجامیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، شرکت بورس کالای ایران در جدیدترین اقدامش، بعد از اعمال دامنه در فرمولِ شمش بلوم، ابلاغیه‌ای را در خصوص فرمول قیمت پایه برخی محصولات زنجیره فولاد از جمله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در تاریخ ۲۴ آبان صادر کرده که از تاریخ ۳۰ آبان اجرایی می‌شود. 

به موجب این ابلاغیه و در بخش مواد اولیه زنجیره فولاد، قیمت پایه کنسانتره و گندله سنگ‌آهن و آهن اسفنجی برابر با بازه ۱+ تا ۳- درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی برای عملکرد عرضه‌کنندگان تعیین شده است. 

همچنین در بخش مقاطع فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد، نبشی و ناودانی از بازه منفی ۵ درصد در محاسبه قیمت پایه به منفی ۳ درصد کاهش می‌یابد. 

قیمت‌گذاری دستوری یا جلوگیری از خالی‌فروشی در بورس کالا ؟!

قیمت‌گذاری دستوری یا جلوگیری از خالی‌فروشی در بورس کالا ؟!

اما در اصلاحیه‌ای از طرف شرکت بورس کالای ایران در خصوص فرمول قیمت پایه رنجیره فولاد، قیمت پایه موارد اشاره شده در فوق مجدد تغییر کرده و تبصره‌هایی به این تغییرات اضافه شده است. 

از جمله، حداقل قیمت پایه کالای میلگرد، ۱۱ درصد و تیرآهن ۱۴ درصد بالاتر از آخرین میانگین نرخ کشف شده شمش بلوم در بورس کالا لحاظ خواهد شد.

قیمت‌گذاری دستوری یا جلوگیری از خالی‌فروشی در بورس کالا ؟!

قیمت‌گذاری دستوری یا واقعی کردن قیمت‌ها؟

در پی این اقدام بورس کالا، فعالان بازار خصوصاً در بخش محصولات سنگ‌آهنی معتقدند بورس کالا در حالی تعیین دامنه قیمت غیرکارشناسی را انجام داده که حق و اجازه قیمت‌گذاری را ندارد. ️این در حالی است که حتی اگر با فرض کسب اجازه از هیئت دولت و هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، این اتفاق رخ داده باشد، باز هم در تعیین درصدها، واقعیات کارشناسی و قانونی (از جمله مواد دو و سه قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، مبنی بر اخذ نظر تشکل‌ها) رعایت نشده است.

اما در طرف دیگر، بسیاری از خریداران واقعی این محصولات از بورس کالا معتقدند، این تعیین دامنه از طرف این متولی نه تنها دستوری نیست بلکه به صورت اصولی برحسب مهم‌ترین محصول تولیدی ایران در این زنجیره یعنی میانگین نرخ شمش فولاد انجام گرفته و براساس آن بازه نوسان قیمت را روی تمام محصولات از سنگ آهن گرفته تا میلگرد اعمال کرده است. 

اما دلیل واکنش تند سنگ‌آهنی‌ها به نظر می‌رسد از آنجایی سرچشمه می‌گیرد که در طول یک سال گذشته این انجمن نرخ‌های محصولات این بخش را با صلاحدید خود و بدون فرمول خاصی تعیین می‌کرد و به گونه‌ای این قیمت تعیین می‌شد که تقریباً فردی توان خرید آن را نداشته باشد و طی عرضه‌های سوری که انجام می‌گرفت بر فرض نرخ گندله در خارج از بورس ۴ هزار ۶۰۰ تومان و در داخل رینگ ۴ هزار ۷۰۰ تعیین می‌کردند یا کنسانتره ۳ هزار و ۳۰۰ تومان نرخ معامله خارج از بورس بود اما در بورس با نرخ ۳ هزار ۶۰۰ تومان معامله می‌شد.

با توجه به این اقدامات و عرضه و معاملات سوری، بورس کالا طی این اطلاعیه با هماهنگی وزارت صمت برای جلوگیری از رفع تعهد و خالی‌فروشی‌ها که از طرف برخی عرضه‌کننده‌ها صورت می‌گرفت اقدام به تعیین دامنه‌هایی کرده که عرضه‌ها به صورت شفاف با قیمت واقعی و تناژ دقیق در بازار صورت گیرد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =