کد خبر 8189
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۲

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

ظرفیت بالای منطقه منا برای تولید فولاد سبز/ حرکت اروپا به سمت واردات محصولات کم‌کربن

ظرفیت بالای منطقه منا برای تولید فولاد سبز/ حرکت اروپا به سمت واردات محصولات کم‌کربن

مطالعه موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) نشان می‌دهد که منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) می‌تواند به پیشروی جهانی در تولید فولاد سبز و کاهش تجارت آهن احیای مستقیم (DRI) تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ مطالعه موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی (IEEFA) نشان می‌دهد که منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) می‌تواند به پیشروی جهانی در تولید فولاد سبز و کاهش تجارت آهن احیای مستقیم (DRI) تبدیل شود. این منطقه برای عرضه هند یک بازار کلیدی و مراکز تقاضا برای فولاد سبز مانند اروپا، موقعیت خوبی دارد.

به باور تحلیلگران با کاهش کربن‌زدایی بخش جهانی فولاد، تولید آهن احیای مستقیم احتمالاً از تولید فولاد جدا می‌شود. از همین روی، می‌توانند هیدروژن سبز ارزان تولید کنند و سپس این آهن کاهش یافته مستقیم حاصل به مراکز تقاضای فولاد ارسال خواهد شد. خاورمیانه و شمال آفریقا احتمالا به یک رهبر جهانی در تجارت DRI تبدیل شوند، اما رقابت جهانی در حال افزایش است.

بخش فولاد منطقه منا دارای یک مزیت بزرگ است زیرا در حال حاضر بر اساس تولید DRI با استفاده از گاز به جای زغال سنگ طراحی شده است. این منطقه دارای منبع ثابت سنگ آهن DR است، کالایی با عرضه محدود که تنها ۳ تا ۴ درصد از کل تجارت جهانی این ماده خام را تشکیل می‌دهد.

شرکت واله برزیل، بزرگترین تولید کننده سنگ معدن احیای مستقیم DR در جهان، قصد دارد مراکز بزرگی را در خاورمیانه ایجاد کند تا گلوله‌های سنگ آهن را به کارخانه‌های DRI مجاور برای تولید بریکت گرم آهن اسفنجی (HBI) برای بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌کند.

تولید فولاد با سوخت گاز در DRI نسبت به کوره بلند که بر صنعت فولاد در اکثر مناطق دیگر مسلط است، انتشار کربن کمتری دارد. اما تنها با تغییر به هیدروژن سبز، که هزینه آن در دهه جاری کاهش می‌یابد، می‌توان آن را به صورت محسوس و واقعی دوستدار محیط زیست کرد. منابع خورشیدی خاورمیانه و شمال آفریقا، امکان تولید هیدروژن سبز ارزان قیمت در آینده نزدیک را به این منطقه می‌دهد.

براساس گزارش مطالعه موسسه اقتصاد انرژی و تحلیل مالی، در حال حاضر تمرکز پروژه‌های هیدروژن سبز بر صادرات است که البته فعلا برای منطقه ناکارآمد و گران است. بیشتر تولید هیدروژن در آینده باید به مصرف داخلی برای تولید فولاد سبز سوق یابد. شرکت‌های فولادی جهانی که به دنبال کربن‌زدایی هستند، به طور فزاینده‌ای به واردات آهن کاهش یافته در قالب HBI روی می‌آورند.

در مجموع، کارخانه‌های فولاد مبتنی بر DRI در خاورمیانه و شمال آفریقا باید بستر را فراهم کنند تا در اولین فرصت به هیدروژن سبز روی آورند. بر اساس مطالعه مربوطه توسط ResearchAndMarkets، تقاضا برای فولاد سبز در اروپا در سال ۲۰۲۳ به ۳.۶۸ میلیون تن خواهد رسید.

 تمرکز بازار اروپا بر محصولات کم کربن است، زیرا تاکید بر مسائل زیست محیطی منجر به افزایش تقاضا برای فولاد سبز شده که در راستای تلاش‌های کربن زدایی است. انتظار می‌رود سرمایه گذاری توسط دولت‌ها و موسسات مالی باعث رشد بازار شود. همچنین، بحران انرژی کنونی اروپا به چالشی برای صنعت فولاد تبدیل شده و تلاش‌های کربن‌زدایی ممکن است قرار گرفتن این صنعت در معرض قیمت برق و گاز را افزایش دهد.

از نظر روندها، بازار فولاد سبز به سرعت در حال توسعه است و انتظار می‌رود فناوری‌های جدید پس از سال ۲۰۲۵ ظهور کنند. نیروگاه‌های هیدروژن سبز و آهن احیای مستقیم (DRI) با انرژی‌های تجدیدپذیر، صنعت را متحول خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 8189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =