کد خبر 82
۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵

تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن آهن‌آلات از طریق "اسکراپ"

تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن آهن‌آلات از طریق "اسکراپ"

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) گفت: زیرساخت مورد نیاز و توانایی تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن آهن‌آلات از طریق اسکراپ در این مجموعه وجود دارد که منبع کم‌نظیری برای صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، محمد آقاجانلو در حاشیه بازدید از مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در بندر عباس اظهار داشت: صنعت اسکراپ برای صنعت فولاد از اهمیت بالایی برخوردار است. 

"به اوراق کردن کشتی‌های فرسوده و رده خارج «اسکراپ» گفته می‌شود". اغلب کشتی‌ها پس از چند دهه استفاده و فعالیت با پایان عمر مفیدشان،‌ برای اوراق‌سازی برده می‌شوند. کشتی‌های اقیانوس‌پیما معمولاً ۲۰ تا ۳۰ سال، شناورهای فایبرگلاس و چوبی۳۰ تا ۴۰ سال و قایق‌های تفریحی فولادی اگر به خوبی تعمیر و نگهداری شوند، بیش از ۱۰۰ سال عمر می‌کنند.

وسایل عرشه و درون کشتی و فولاد بدنه قطعات و موادی هستند که بیش از دیگر قطعات برای بازیافت استفاده می‌شوند. حدود ۹۵ درصد از وزن یک کشتی اقیانوس‌پیما قابل بازیافت است که در جریان اوراق‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فلزات، پلاستیک، مبلمان، کارتن، چوپ و شیشه، وسایل آشپزخانه، موتورها، و ژنراتورها از جمله این وسایل و مواد هستند.

در ادامه آقاجانلو افزود: ما امروز ظرفیت تولید ۴۴ میلیون تن فولاد را داریم که در افق ۱۴۰۴ این عدد به ۵۵ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران تصریح کرد: مهمترین موضوع در تحقق این مهم ظرفیت معادن است و تا افق ۱۴۰۴ بیش از یک میلیارد تن از ظرفیت سه میلیارد تنی کشور استفاده می‌شود.

آقاجانلو ادامه داد: سنگ آهن به یکی از چالش‌های اصلی نسل‌های بعدی بدل خواهد شد مگر اینکه معادن جدیدی کشف یا از ظرفیت‌هایی همچون اسکراپ بهره‌گیری شود.

وی اضافه کرد: یکی از راه‌های حفظ ذخایر سنگ آهن بهره‌گیری از غراضه است و هم اینک در دنیا ۲۰ درصد از نیاز آهن را از راه استفاده از غراضه تامین می‌کنند و بهترین راه برای رسیدن به این رقم راه‌اندازی زیرساخت‌های صنعت اسکراپ است.

مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: در دولت باید فرآیندی فراهم شود که با امکانات موجود بتوان یک هاب غراضه ایجاد کرد.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: مطالعات انجام شده بیانگر آن است که ایزوایکو از توانایی لازم در این زمینه برخوردار است و زیرساخت‌های لازم را فراهم آورده است.

به گزارش فارس، دبیر ستاد لیزر، فوتونیک، مواد پیشرفته و ساخت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قائم مقام دبیر ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، دستیار معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، مدیر توسعه فن‌آوری‌های دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مدیرعامل شرکت ملی فولاد و جمعی دیگر از مسوولان از مجمتع ایزوایکو بازدید کردند.

این بازدید با محوریت کارگاه‌ها، پروژه‌های درحال انجام و سایر زیرساخت‌های مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) به منظور بررسی ظرفیت‌های و توانمندی‌های صنعت دریایی برای ارتقای بهره‌وری، تولید و ایجاد اشتغال انجام شد.

بنابر اظهارات مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو)، زیرساخت مورد نیاز و توانایی تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن آهن‌آلات از طریق اسکراپ در این مجموعه وجود دارد که منبع کم‌نظیری برای صنعت فولاد کشور به شمار می‌رود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 82

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =