کد خبر 8220
۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۸

واردات سنگ های ساختمانی از افغانستان باید با مجوز گمرک صورت گیرد

واردات سنگ های ساختمانی از افغانستان باید با مجوز گمرک صورت گیرد

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: واردات مواد معدنی از افغانستان به جز سنگهای ساختمانی منعی ندارد، واحدهای فرآوری سنگهای ساختمانی می‌توانند تنها با گرفتن مجوز ورود موقت از گمرک ایران، این کالاها را وارد کرده و به منظور صادرات، آنها را پردازش کنند.

به گزارش آهن نیوز؛ جواد جعفری در نشست کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به ۲ نوع واردات در کشور تحت عناوین «قطعی» و «موقت» گفت: واردات موقت مربوط به برخی ابزارها، کالاها و ماشین‌آلات است که این اقلام هم اکنون مشخص است. در بحث ماشین‌آلات معدنی نیز با توجه به بخشنامه‌های گمرک ایران، می‌توان هر دو نوع ترخیص قطعی و موقت را در دستور کار داشت.

وی افزود: ماشین آلات معدنی تا حداکثر پنج سال ساخت را می‌توان به عنوان ترخیص قطعی وارد کرد و بر اساس سال ساخت، برخی تخفیفات اعمال می‌شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی ادامه داد: برخی ماشین‌آلات به روش ورود موقت وارد کشور می‌شوند که در این روش، محدودیت سال ساخت وجود ندارد و افراد دارای پروانه بهره‌برداری معادن می‌توانند از این روش استفاده کنند. این امر به مدت یک تا دو سال قابل تمدید است و پس از ۲ سال، در صورت وجود شرایط ترخیص قطعی از جمله زیر پنج سال ساخت بودن، می‌توان کالا را به صورت قطعی وارد کرد.

جعفری اظهار کرد: در روش ورود موقت تجهیزات و ماشین آلات معدنی، معدنکاران درگیر بوروکراسی سازمان‌های مختلف نمی‌شوند. در بحث واردات با ترخیص قطعی نیز، در صورت مهیا بودن تمامی مجوزها از ارگان‌هایی چون صمت و استاندارد و پرداخت حقوق گمرکی به صورت ضمانت یا نقد، ترخیص کالا و تشریفات گمرکی ظرف ۲۴ ساعت صورت می‌‍‌گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان با قرارداد پیمانکاری، واردات موقت انجام داد، اظهار کرد: طبق دستورالعمل‌ها، واردات موقت تنها برای فرد دارای پروانه بهره‌برداری قابل انجام است.

فعالان بخش معدن با چالشهای عدیده روبرو هستند

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست به موضوع برخی از مشکلات معدن‌کاران در حوزه دسترسی به تجهیزات و دانش روز و چالش‌های ناشی از دشواری واردات ماشین‌آلات و تجهیزات معدنی از جمله استعلامات متعدد و قوانین دست و پاگیر در این حیطه اشاره کرد.

غلامرضا نازپرور گفت: متاسفانه به واسطه قوانین و دستورالعمل‌های «خلق الساعه» و بعضا وجود ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی، دسترسی به تجهیزات و دانش روز برای فعالان بخش معدن با چالش‌های عدیده‌ای همراه است و به همین دلیل امروز شاهد ضعف‌های بسیاری در عرصه فعالیت‌های معدنی از اکتشاف تا استخراج و فرآوری هستیم.

به گفته وی، فعالان معدنی برای واردات ماشین آلات، با موضوعات مختلفی از جمله استعلامات متعدد و قوانین مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت تهیه فهرست (چک لیستی) از تجهیزات معدنی مورد نیاز استان گفت: با تدوین چنین فهرستی، معدن‌دار و بهره‌بردار معدنی جهت واردات دستگاه با مشکلات کمتری روبه‌رو خواهند شد.

به اعتقاد نازپرور، در سایه همکاری گمرک و کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی می‌توان این چک لیست را تهیه کرد. همچنین، پیشنهاد می‌شود دوره‌ای آموزشی با همراهی گمرک در خصوص واردات ماشین‌آلات معدنی برای معدنکاران استان برگزار شود.

وی افزود: ۹۰ درصد معادن خراسان رضوی کوچک و متوسط مقیاس هستند و به ماشین‌آلات کوچک نیاز دارند؛ اما تولیدکننده‌های داخلی در این عرصه پاسخگوی این نیاز نیستند و ناگزیر به واردات این تجهیزات هستیم.

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع ظرفیت واحدهای معدنی استان برای فرآوری مواد خام معدنی افغانستان اشاره و اظهار کرد: بایستی از ظرفیت این واحدها در کنار منابع عظیمی که در افغانستان وجود دارد، در راستای رشد بخش معدن و ایجاد ارزش افزوده استفاده نماییم. سیاست‌گذاری در این عرصه بایستی به گونه‌ای باشد که از منابع عظیم همسایه شرقی کشورمان که دارای زبان و مشترکات دیگر با ما است، بیش از چینی‌ها یا ترک‌ها استفاده نماییم.

نازپرور همچنین در خصوص تسهیل واردات گوهرسنگها از افغانستان و اقتضائات این حوزه تصریح کرد: در بحث واردات گوهرسنگ‌ها، در حال پیگیری به منظور فراهم سازی زمینه حضور کارشناس ارزیابی گوهرسنگ‌ها در استان هستیم. معتقدیم می‌توان در حوزه ارزیابی گوهرسنگ‌ها از ظرفیت بخش خصوصی و دانشگاه‌ها استفاده نمود.

انتهای پیام/

کد خبر 8220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =