کد خبر 8331
۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹

آشنایی با دوره جوشکار سازه‌های فولادی با فرایند SMAW سازمان فنی و حرفه ای

آشنایی با دوره جوشکار سازه‌های فولادی با فرایند SMAW سازمان فنی و حرفه ای

جوشکاری جزء یکی از حرفه‌های مهم و پرکاربرد در صنعت خودروسازی، کشتی‌سازی، هواپیماسازی،‌ ساختمان‌سازی و … است. برای عملیات جوشکاری در هر زمینه‌ای نیاز به آموزش و کسب مهارت‌های ویژه است. دوره آموزش جوشکار سازه‌های فولادی با استفاده از فرایند SMAW جزء یکی از زیر شاخه‌های جوشکاری به شمار می‌آید که زیر نظر سازمان فنی و حرفه‌ای تشکیل می‌شود.

به گزارش آهن نیوز؛ این دوره با حضور اساتید متخصص و حرفه‌ای کاملا علمی و به صورت تئوری و عملی برگزار خواهد شد. در این‌ مقاله به بررسی چگونگی و شرایط ثبت نام در دوره جوشکار سازه‌های فولادی با فرایند SMAW پرداخته شده است. ازاین‌رو کسانی که مایل به کسب اطلاعات در این مورد هستند می‌توانند این مقاله را تا پایان مطالعه نمایند.

دوره جوشکار سازه‌های فولادی چیست؟

منظور از جوشکار سازه‌های فولادی، جوشکاری با استفاده از قوس الکتریکی یا به عبارتی جوشکاری الکترود دستی بر روی سازه‌های فولادی بوده که به عنوان جوشکاری برق SMAW شناخته شده است. کارآموزان در این دوره با روش‌های اتصال انواع سازه‌ها و مواد صنعتی قابل استفاده در جوشکاری آشنایی پیدا می‌کنند. این دوره آموزشی بنا به درخواست متقاضیان به صورت کلاس‌های فشرده یا عادی و همچنین خصوصی و عمومی برگزار می‌شود.

روش جوشکاری در فرایند SMAW

جوشکاری با فرایند SMAW با استفاده از نیروی الکتریکی ایجاد شده انجام می‌شود. به این صورت که ابتدا بین الکترود مصرفی و قطعه‌ی کار مورد نظر، یک قوس الکتریکی ایجاد می‌شود سپس حرارت حاصل از قوس الکتریکی ایجاد شده، باعث ذوب شدن نقطه اتصال در قطعه خواهد شد.‌ برای شکل گرفتن قوس الکتریکی بین الکترود و فلزهای مخصوص جوش از نوعی جریان الکتریکی متناوب یا مستقیم، استفاده شده که این جریان از نوعی منبع تغذیه جوشکاری ایجاد می‌شود.

آشنایی با دوره جوشکار سازه‌های فولادی با فرایند SMAW سازمان فنی و حرفه ای

سرفصل‌های آموزشی در دوره جوشکار سازه‌های فولادی

مباحث قابل آموزش به شرکت کنندگان در این دوره بسیار متنوع و گسترده است. در زیر به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

• آشنایی با طرز کار با انواع دستگاه‌های جوشکاری برق

• شناخت جریان‌ها و قطب‌ها در عملیات جوشکاری

• تجزیه و تحلیل خواص تمیزکاری قوس

• شناخت روش‌های نامگذاری بر روی الکترودها در جوشکاری برق

• آشنایی با روش‌های لبه‌سازی و خواص آن‌ها

• شناسایی دمش قوه و شیوه‌های جبران آن

•  آموزش شیوه‌های ذخیره حرارت در جوشکاری

• شناخت انواع عملیات جوشکاری ذوبی و غیر ذوبی

• یادگیری پارامترهای مورد استفاده در فرآیندهایی مانند QCV و اتصال کوتاه

• شناخت الکترود، وظایف مغزی و روپوش

مهارت‌های به دست آمده در دوره جوشکار سازه‌های فولادی

با شرکت در این دوره آموزشی، متقاضیان مهارت‌های زیادی در زمینه جوشکار برقی کسب خواهند کرد. برخی از این مهارت‌ها به شرح زیر است.

• توانایی برقراری قوس و ایجاد خط جوش و خال جوش

• برشکاری و مونتاژ کردن قطعات

• آماده کردن قطعه‌ها جهت عملیات جوشکاری

• جوشکاری قطعه‌ها طبق دستورالعمل‌های E1، E2 و E3

• مهارت جوشکاری پوششی خطی و زیگزاگ

• جوشکاری اتصال سر به سر و لب به لب

• جوشکاری به روش اتصال زاویه خارجی

• جوشکاری اتصال سه‌پر تک پاس و چند پاس یا همان چند لایه

• جوشکاری اتصال سه‌پری سقفی، سرازیر و سربالا سه پاس

مزایای دوره آموزشی جوشکار سازه‌های فولادی 

یکی از مهم‌ترین مزایای شرکت در دوره جوشکار، اخذ مدرک معتبر فنی و حرفه‌ای است. زیرا برای استخدام شدن یا گرفتن مجوز راه‌اندازی کارگاه جوشکاری، اولین گزینه، داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای است. مدرک بین المللی جوشکاری، قابل ترجمه به هر زبانی است بنابراین با اخذ این مدرک، متقاضیان کار جوشکاری با مهاجرت به هر کشوری، به راحتی می‌توانند مشغول به کار شوند.

با استفاده از مدرک جوشکاری همچنین می‌توان برای دریافت تسهیلات ویژه مشاغل فنی اقدام کرد. از مزایای دیگر این دوره، کسب مهارت‌ها و آموزش‌های ویژه‌ای است که در این دوره آموزشی برای عزیزان در نظر گرفته شده است.

آشنایی با دوره جوشکار سازه‌های فولادی با فرایند SMAW سازمان فنی و حرفه ای

بازار کار و آینده شغلی جوشکار سازه‌های فولادی

با توجه به این که جوشکار سازه‌های فولادی در صنایع مختلف کاربرد دارد، می‌توان گفت این حرفه دارای بازار کار خوبی است. به طور کلی نیاز اساسی به متخصص و استاد جوشکار SMAW در همه‌ی صنایع تولیدی وجود دارد. زیرا سازه‌های فولادی در ساخت و ساز کالاها و محصولات صنعتی زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این حرفه نه تنها در ایران بلکه در اکثر کشورهای توسعه یافته از بازار کار و آینده شغلی خوبی برخوردار است.

جمع‌بندی 

همان طور که گفته شد جوشکار سازه‌های بتنی یکی از زیر شاخه‌های رشته جوشکاری است. این گرایش از جوشکاری در صنایع تولیدی زیادی کاربرد دارد. ما در این مقاله سعی کردیم شما را با این زیر شاخه از حرفه جوشکاری و همچنین شرایط و نحوه شرکت در این دوره آموزشی که زیر نظر سازمان فنی وحرفه‌ای است آشنا کنیم.

در این دوره آموزشی، متقاضیان مهارت‌ها و توانایی‌های زیادی در خصوص جوشکاری سازه‌های فولادی به دست‌ می‌آورند. از مزایای مهم این دوره اخذ گواهینامه بین‌المللی جوشکاری از سازمان فنی و حرفه‌ای است.

در پایان امیدوارم مطالبی که در مورد دوره جوشکار سازه‌های فولادی بیان شد برایتان مفید بوده باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 8331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =