کد خبر 8345
۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۸

مدیر فروش فولاد پرشین در گفتگو با آهن‌نیوز مطرح کرد:

سیاست‌های اقتصادی دولت عامل رکود موجود در صنعت

سیاست‌های اقتصادی دولت عامل رکود موجود در صنعت

مدیر فروش مجتمع فولاد پرشین معتقد است عامل کم رونقی بازار فولغاد، علاوه بر سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تورم، رکود در بخش ساختمان است که بخش‌های مختلف صنعت فولاد را متاثر خود کرده و نتیجه این شده که شرکت‌ها و کارخانجات نوردی امکان تولید مفید ندارند.

سعید حیدری، مدیر فروش مجتمع فولاد پرشین از فعالان صنعتی شرکت‌کننده در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی ایران متافو، در رابطه با اساس شاخص قیمت گذاری در زنجیره فولاد به خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز گفت: به دلیل اینکه فولاد در واقع یک زنجیره کامل از معدن تا محصول نهایی است حاشیه سود بخش‌های مختلف این زنجیره با هم متفاوت بوده و مصرف‌کننده شمش فولادی به عنوان ماده اولیه است، طبعاً بحث فروش و قیمت‌گذاری ما به بهای تمام شده کالایی که خریداری می‌کنیم مرتبط و وابسته است.

وی در ادامه افزود: اما آن چیزی که در نهایت برای قیمت‌گذاری در بورس کالا برای محصول تولیدی ما مهم است برآیند و میانگین عرضه و تقاضای بازار است بنابراین اگر قیمت گذاری نرخ تمام شده براساس یک محصول میانی تعادل را برای زنجیره برقرار نمی‌کند.

حیدری، سیاست‌های اقتصادی دولت برای کنترل تورم را عامل رکود موجود در بازار دانسته و بیان کرد: طبعاً بخش ساختمان وقتی دچار رکود می‌شود بخش‌های بسیار زیادی از صنعت را متاثر خود می‌کند و نتیجه این شده که شرکت‌ها و کارخانجات نوردی امکان تولید مفید ندارند و یا حتی حجم تولید نمی‌تواند از یک حداقلی بالاتر بیاید. بنابراین عرضه طبعا نسبت به تقاضای بازار کمتر می‌شود. از طرفی در صورت کاهش قیمت‌ها، بازار هم واکنش مثبتی به این موضوع نشان نمی‌دهد و این مجدد باعث رکود مضاعفی در این بخش می‌شود. آن چیزی که در نهایت شاید الان شرکت‌های نورد را کمک می‌کند که در این شرایط ذره‌ای بتوانند ادامه حیات بدهند بحث صادرات است. که اگر در این زمینه هم کمک‌هایی جهت تسهیل بحث صادرات برای شرکت‌های تولیدی انجام شود می‌تواند به توسعه هرچه بیشتر بازار کمک کند. 

مدیر فروش فولاد پرشین در رابطه محدودیت‌های توسعه بازار صادراتی اظهار داشت: ما به عنوان تولیدکننده موظف هستیم تمام ارز ناشی از صادرات را به سامانه نیما برگردانده و رفع تعهد ارزی کنیم اما در حال حاضر بحث استفاده از اظهارها و کوتاژهای صادراتی می‌تواند تا حد زیادی مقداری از زیان‌ها را جبران کند. بنابراین دولت اگر یاری کند که مناسبات سیاسی با کشورهایی که بازار هدف صادرات به ویژه در همسایگی ما هستند، بهتر شود و بحث‌های خودتحریمی‌هایی که ناشی از مصوبات داخلی و بحث‌های گمرکی هستند را مدیریت کند، فضای کار برای تولیدکنندگان بهتر می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 8345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =