کد خبر 8361
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کاهش ۱۳.۵ درصدی واردات آهن خام ترکیه / چین در صدر زنجیره تامین جهانی

کاهش ۱۳.۵ درصدی واردات آهن خام ترکیه / چین در صدر زنجیره تامین جهانی

براساس گزارش اس اند پی گلوبال از داده‌های اداره آمار ترکیه، این کشور واردات آهن خام را در ۹ ماهه اخیر سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۳.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱.۰۲ میلیون تن رساند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ براساس گزارش اس اند پی گلوبال از داده‌های اداره آمار ترکیه، این کشور واردات آهن خام را در ۹ ماهه اخیر سال ۲۰۲۳ با کاهش ۱۳.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱.۰۲ میلیون تن رساند. در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، شرکت‌های فولادی ترکیه واردات آهن خام از اوکراین را ۹ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۲ کاهش داده و به ۱۲۱.۵ هزار تن رساندند.

تامین کننده اصلی آهن خام ترکیه در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۳، فدراسیون روسیه با ۷۱۵.۵ هزار تن بوده که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۷.۲ درصدی را ثبت کرده است. در بازه زمانی ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، فولادسازان ترکیه ۷۴.۵ هزار تن آهن خام از هند وارد کردند که این میزان در سال گذشته صفر بود. در همین مدت این محصولات از برزیل (۵۴.۸ هزار تن) و آلمان (۵۳.۳ هزار تن) نیز وارد شده است.

ترکیه قصد دارد برای کاهش نیاز به واردات، تولید داخلی آهن خام خود را افزایش دهد. یکی دیگر از تامین‌کنندگان بازار این کشور، اوکراین بود که در سال ۲۰۲۲ شرکت‌های ترکیه واردات آهن خام از آن را ۴۶.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش داده و به ۱۵۷.۵۵ هزار تن رساندند. کاهش واردات آهن خام ساخت اوکراین عمدتاً به جنگ در اوکراین و محاصره بنادر اوکراین مربوط می‌شود که روش سنتی تحویل محصولات به مشتریان را غیرممکن می‌کند.

در مجموع در سال ۲۰۲۲، ترکیه ۱.۳۵ میلیون تن آهن خام وارد کرده است که ۱۳.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. همچنین فولادسازان ترکیه در اکتبر ۲۰۲۳ تولید فولاد را با ۲.۶ درصد افزایش نسبت به سپتامبر به ۲.۹۶۵ میلیون تن رساندند که بیشترین میزان از ژوئن ۲۰۲۲ بود، البته ۸.۸ درصد کمتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۲ است.

تولید جهانی آهن خام

 براساس گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید جهانی آهن خام در بازه زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه در سال  ۲۰۲۲ با ۱.۸ درصد افزایش به ۱.۱۹۰ میلیارد تن رسید. در ماه اکتبر ۲۰۲۳، تولید جهانی آهن خام به ۱۱۵.۴ میلیون تن رسیده که ۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشته است. تولید جهانی آهن خام به روش کوره بلند در ژانویه تا اکتبر سال جاری ۱.۰۹۱ میلیون تن و به روش احیای مستقیم ۹۸.۷۳ میلیون تن بوده است.

در سال ۲۰۲۲، تولید جهانی آهن خام با ۳ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۱.۳۹ میلیارد تن رسید که ۱.۲۸ میلیارد تن آهن خام به روش کوره بلند و ۱۱۰.۵۲ میلیون تن به روش احیای مستقیم تولید شده بود. بزرگترین کشورهای تولید کننده آهن خام در ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۳ عبارتند از: ۱- چین - ۷۴۴.۷۵ میلیون تن (افزایش ۲.۳ درصد)؛ ۲- هند - ۱۱۱.۸۲ میلیون تن ( افزایش ۱۱ درصدی) و ۳- ژاپن با ۵۲.۹۴ میلیون تن ( کاهش ۱.۹ درصدی).

انتهای پیام/

کد خبر 8361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =