کد خبر 8511
۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۴

اعتصاب کارگران معدن مس پرو علیه کارفرمای چینی

اعتصاب کارگران معدن مس پرو علیه کارفرمای چینی

اتحادیه کارگران معادن مس لاس بامباس کشور پرو در آمریکای جنوبی، متعلق به شرکت MMG چین، روز سه شنبه اعتصابی دو روزه را برای درخواست تقسیم سود بیشتر به‌عنوان پاداش میان کارگران و ایجاد شرایط بهتر حمل و نقل کارگران آغاز کرد.

به گزارش آهن نیوز؛ روز (سه شنبه) ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳، جمع زیادی از کارگران معادن مس پرو در اعتراض به وضعیت شغلی و حقوق خود در منطقه معدن‌خیز لاس بامباس این کشور علیه شرکت «MMG» اعتصابی سه روزه اعلام کردند. 

اریک راموس، دبیر کل اتحادیه این معدن که یکی از بزرگترین معادن مس در آمریکای جنوبی است، اظهار کرد: پرو دومین تولیدکننده مس دنیا پس از کشور شیلی است و ما یکی از بهره‌مندترین معادن و بهترین کارگران را داریم. اما از سود آن کمتر نصیبی می‌بریم و مزد کارگران پایین است. این اعتصاب برای مدت نامعلومی سازماندهی شده و احتمالا تا روز جمعه خواهد یافت. 

راموس در مصاحبه با رویترز گفت: مقامات وزارت کار پرو اعتصاب را نامناسب اعلام کردند و برای جلوگیری از انتقام‌جویی علیه کارگران، تصمیم گرفته شده مدت زمان اعتصاب را کوتاه کنند اما ما نیز باید به خواسته‌های خود برسیم و مدت سه روز اعتصاب اصلا برای این شرکت قدرتمند چینی زیاد نیست و این شرکت خارجی باید با کارگران مذاکره کند.

راموس افزود: این شرکت نمی‌خواهد خواسته‌های ما را در نظر بگیرد و رابطه بین شرکت و اتحادیه به هم خورده است. نمایندگان شرکت لاس بامباس هنوز به درخواست‌ها پاسخ ندادند. 

اوایل روز سه‌شنبه، راموس در مصاحبه‌ای گفت که اتحادیه پس از اطلاع از شرکت مبنی بر اینکه «در سال جاری سود به نصف کاهش می‌یابد و بنابراین مزایای کمتری برای کارکنان تحت طرح تقسیم سود وجود خواهد داشت»، خواستار اخذ غرامت اضافی برای کارگران شد. 

بیش از نصف ۲۰۰۰ کارگر شاغل در این معادن عضو اتحادیه‌های کارگری هستند. به گفته وزارت معدن پرو، لاس بامباس طی دوماه ۲۲۰ هزار تن مس با کیفیت تولید کرده که تقریباً ۲۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است. 

تولید در معدن مس پس از توقف در اوایل سال جاری ناشی از اعتراضات ضد دولتی که یک جاده دسترسی را مسدود کرده بود، بهبود یافته است. 

لاس بامباس سابقه توقف کار به دلیل اعتراضات جوامع بومی مجاور را دارد. این جوامع خواستار بهره‌مندی از اشتغال بومی در این معادن بودند و پس از مدتی اعتراض به این خواسته رسیدند.

انتهای پیام/

کد خبر 8511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =