کد خبر 8516
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

عدم توازن، زنجیره فولاد را تهدید می‌کند / بورس‌کالا نمونه موفق در شفافیت بازار + فیلم

عدم توازن، زنجیره فولاد را تهدید می‌کند / بورس‌کالا نمونه موفق در شفافیت بازار + فیلم

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز بر اهمیت توجه به عدم بالانس و توسعه نامتوازن بین بخش معدن و فولاد تاکید کرد و افزود: اگر از گذشته تاکنون در بخش فولاد توسعه‌ای صورت گرفته اما در مقابل، به همان میزان در حوزه معدن و ابتدای زنجیره چالش‌های متعددی بوده که این فاصله با بهره‌برداری از مجموعه‌های فولادی، بیشتر خودنمایی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بنا بر داده‌های شرکت ملی فولاد ایران در گزارش «مطالعات طرح جامع فولاد کشور»، ظرفیت اسمی تولید فولاد ایران در یک دهه گذشته رشد مستمر داشته و از ۲۲ میلیون و ۴۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۴۴ میلیون و ۳۲ هزار تن در سال گذشته رشد کرده است. این در حالی است که تولید واقعی فولاد میانی ایران از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ رشد تدریجی داشته و از ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ به ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تن در سال ۱۳۹۹ رشد کرده و در سال ۱۴۰۰ تولید فولاد ایران به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن رسیده که کاهشی حدود دو میلیون تنی نسبت به سال گذشته ثبت شده است. 

این فاصله زیاد بین تولید اسمی و واقعی فولاد در کشور، این سوال را پیش می‌آورد که افزایش بی‌رویه ظرفیت بلااستفاده چه مزیتی داشته و آیا چیزی جز صرف هزینه‌های بالا برای یک کار بیهوده است در حالیکه همین هزینه را می‌توان برای ارتقا زیرساخت‌های تولیدِ با کیفیت بهتر و در مسیر رفع محدودیت‌های انرژی و حمل و نقل انجام داد. 

محسن مصطفی‌پور، مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز در این رابطه به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: مؤلفه‌های مختلفی در رابطه با فاصله‌ بین تولید اسمی و تولید واقعی، اثرگذار است، به‌ویژه که در حوزه انرژی باید با تمرکز بیشتری موضوع را پیگیری کرد و باید دید تولید فولاد با این ظرفیت در کشور چه میزان انرژی لازم دارد و چه بسا بررسی زیرساخت لازم برای این اقدام از ضروریات و پیش‌نیاز تولید فولاد در کشور است؛ باید دید آیا این ظرفیت در کشور وجود دارد یا خیر؟

وی در ادامه بر اهمیت توجه به عدم بالانس و توسعه نامتوازن بین بخش معدن و فولاد تاکید کرد و افزود: اگر از گذشته تاکنون در بخش فولاد توسعه‌ای صورت گرفته اما در مقابل، به همان میزان در حوزه معدن و ابتدای زنجیره چالش‌های متعددی بوده که این فاصله با بهره‌برداری از مجموعه‌های فولادی، بیشتر خودنمایی می‌کند.

مصطفی پور یکی از نیازهای اصلی امروز صنعت فولاد و حوزه معدنی کشور را توسعه بخش اکتشاف و استخراج دانست و تاکید کرد: اگر به این موارد توجه ویژه نشود، در آینده نه‌چندان دور این عدم توازن بیشتر خودش را نمایان می‌کند چراکه به میزانی که باید سرمایه‌گذاری در این بخش رخ دهد تا سهامداران و فعالان این حوزه از آن بهره‌مند شوند، اتفاقی نمی‌افتد و طبیعتا همه اینها کنار یکدیگر باعث ایجاد مشکل در زنجیره فولاد شده و این ظرفیت از فرصت به تهدید تبدیل می‌شود.

دولت از اقدامات جزیره‌ای پرهیز کند

مدیرعامل مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز، به انتظارات مجموعه‌های تولیدی از بخش دولتی برای توسعه زنجیره فولاد به‌ویژه در سطح جهانی اشاره کرد و افزود: همواره جایگاه دولت، جایگاه ریل‌گذاری است. در این میان اعمال تحریم‌های ناجوانمردانه در سال‌های متمادی، آسیب‌های زیادی را به بدنه تولید و توسعه کشور وارد کرده اما انتظار از بخش دولتی این است که در بخش‌هایی که قرار بر اتخاذ تصمیم است، اولاً نظر بخش‌های مختلف گرفته شود و با مشورت جمعی، تصمیمات صحیح اتخاذ شود، سپس از بخشی‌نگری و اقدامات جزیره‌ای فاصله بگیرد و به سمت کل‌نگری برود.  موفقیت‌ها و آسیب‌ها و اثرات آن‌ها باید در همه بخش‌های زنجیره دیده و تصمیم‌گیری شود چراکه گاهی تصمیمات اثرات درازمدتی در صنعت خواهد گذاشت.

به گفته این فعال صنعتی،، نمونه یکی از اقدامات مؤثر را عرضه عمده محصولات در بورس کالا عنوان کرد و گفت: امروز مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز می‌تواند اعلام کند که صد در صد محصولات خود را در بورس عرضه می‌کند. در کنار مشکلات موجود، تعامل با بورس کالا خوب بوده و دستاورد آن هم در این حوزه، شفافیت و دسترسی همه خریداران برای محصولات به میزان نیازشان است.

مدیرعامل شرکت فولاد غدیر نی‌ریز در پایان مشکلاتِ امروز صنایع فولادی را قابل پیگیری دانست و اظهار کرد: در بخش تصمیم‌گیری در زنجیره فولاد، چه در حوزه میزان تولید در داخل کشور و چه بخش صادرات و چگونگی ارزآوری اعم از تجمیع نیازهای ارزی شرکت‌ها و کل حوزه صنعت با یک همگرایی و توجه در مسیر مشخص، قابل پیگیری و حل شدنی است.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =