کد خبر 8618
۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸

اعتراف به ضعف تخصصی بازرسان اداره کل صمت همدان در نظارت بر بازار

اعتراف به ضعف تخصصی بازرسان اداره کل صمت همدان در نظارت بر بازار

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به ضعف تخصص بازرسان در انجام نظارت بر بازار گفت: برای جبران این ضعف بازرسان اداره کل صمت، مجبوریم از بازرسان اصناف برای نظارت بر اصناف کمک بگیریم.

به گزارش آهن نیوز؛ برای مقابله با گرانفروشی نهادهای مختلفی متولی ساماندهی و نظارت بر بازار هستند؛ کشف تخلف و نظارت و بازرسی مربوط به وزارت صمت، وزارت جهادکشاورزی و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است و سازمان تعزیرات حکومتی مرجع رسیدگی به تخلفات است بنابراین تنها یک نهاد متولی بازار نیست و مجموعه ای از این نهادها در کنترل و رسیدگی بر بازار عرضه و تقاضا نقش دارند.

با این‌حال به نظر می‌رسد رسیدگی به وضعیت بازار و عرضه کالاهای اساسی که هر روز با یک قیمت خود را در سطح بازار نشان می‌دهند نیازمند یک ستون منسجم است؛ تا جایی که فرماندار همدان در جلسه تنظیم بازار شهرستان همدان به صراحت خواستار رسیدگی و ساماندهی به وضعیت بازار همدان شده است.

مسئول نظارت بیش از ۹۰ درصد شکایات مردمی، جهاد کشاورزی است

مرتضی بیدآبادی معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اعلام این خبر که بیش از ۹۰ درصد تماس‌ها با ۱۲۴ شکایات مردمی از مواردی است که نظارت آن با جهاد کشاورزی است، گفت: آرد و نان در صدر گزارشات تخلفی گزارش شده توسط مردم قرار دارد.

وی ادامه داد: سامانه ۱۲۴ تلفن گویا برای دریافت گزارشات مردمی در تمام زمینه‌ها است که درصد بالایی از این تماس‌ها مربوط به عرضه کالاهای اساسی در سطح بازار و نظارت بر آن بر عهده جهاد کشاورزی است. از ابتدای سال تا پایان آبان‌ ماه سال‌جاری ۵۲ هزار و ۱۰۰ مورد بازرسی توسط واحد بازرسی سازمان صمت صورت پذیرفته که ۴۷ درصد آن مربوط به شهرستان همدان است.

بیدآبادی با اشاره به فعالیت ۸۵ هزار واحد صنفی در استان همدان گفت: بیش از ۴۲ درصد این واحدها در شهرستان همدان قرار دارند که چیزی حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ واحد صنفی دارای پروانه کسب می‌شود.

ارسال ۳۰۰۰ پرونده بازرسی به تعزیرات در هشت ماهه امسال 

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان از ارسال ۳۰۰۰ پرونده بازرسی از صمت به تعزیرات در هشت ماهه امسال خبر داد و گفت: از مهم‌ترین موارد تخلفات ثبت شده توسط بازرسان صمت، گرانفروشی با هزار و ۵۴ پرونده، عدم درج قیمت با هزار و ۱۰۰ پرونده و عدم صدور فاکتور با ۴۱۲ پرونده بوده که در گزارشات ارسالی صمت به تعزیرات موجود است.

معاون بازرسی صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه ۵۰ اتحادیه مختلف در شهر همدان فعالیت دارند که ۵۰ تخصص مختلف را دربرمی‌گیرد، بیان کرد: برای جبران ضعف تخصص در بازرسان صمت از بازرس‌های صنفی کمک گرفته‌ایم.

بیدآبادی افزود: در هر اتحادیه یک بازرس در هیئت مدیره وجود دارد و عموماً یک بازرس هم کمک گرفته می‌شود به عبارتی در کنار ۳۶ نیروی واحد بازرسی صمت، حدود ۱۰۰ بازرس صنفی دارای تخصص در گشت‌های بازرسی حضور دارند.

چارت جهاد کشاورزی اجازه جذب بازرس نمی‌دهد

سعیدی مسئول بازرسی از واحدهای صنفی، تولیدی و بازار سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار با بیان اینکه بیش از ۳۰۰۰ بازرسی توسط این سازمان از صنوف مختلف و واحدهای تولیدی مرتبط در همدان انجام شده است، گفت: از این مجموع ۲ هزار و ۵۶۷ مورد عدم احراز تخلف بوده و هزار و ۳۰۲ مورد تخلف محرز گزارش شده و ۶ مورد هم کشف کالای قاچاق آرد، گوشت منجمد و… است.

وی ادامه داد: هزار و ۱۵۸ پرونده از تعزیرات حکم دریافت کرده‌اند، ۶۷ پرونده در انتظار حکم و ۸۲ پرونده نیز در انتظار ارسال به تعزیرات قرار دارند. تعداد نیروهای بازرس جهاد کشاورزی نزدیک ۲۵ نفر است که در شهرستان همدان ۳ نفر بازرس مشغول فعالیت هستند و دلیل کمبود ما در جذب نیروی بازرس مشکل چارت سازمانی است که هنوز ایجاد نشده است.

مرضیه یونسی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان همدان نیز درباره بازرسی‌های انجام شده از بازار و واحدهای تولیدی استان گفت: بازرسی و رصد وضعیت بازار و واحدهای صنفی، تولیدی نیازمند عزم جدی است. در سطح استان همدان تا پایان آبان‌ ماه سال جاری ۸۶۱ اکیپ از ۷۶۶۲ تعداد واحد بازرسی توسط گشت‌های مشترک با تعزیرات بعمل آمده که منجر به تشکیل هزار و۸۴۲ پرونده تخلف شده است. در بخش کالا و خدمات پرونده‌های وارده از ابتدای سال تاکنون ۸۰۴۷ مورد ثبت شده که ۸۰۵۰ پرونده مخت‌مه و بیش از ۱۵۰۳ میلیارد ریال محکومیت در این بخش صادر شده است.

وظیفه تعزیرات رسیدگی به پرونده‌های گزارش شده است 

 وی با تشریح و تبیین وظایف ذاتی سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان یک مرجع شبهه قضائی که وظیفه ذاتی آن رسیدگی و برخورد است، گفت: در بخش قاچاق کالاوارز ۸۷۲ پرونده از ابتدای سال تاکنون تشکیل و ۸۵۴ پرونده رسیدگی شده که رأی محکومیت با بیش از ۱۱۴۰ میلیارد ریال جریمه نقدی گرفته‌اند.

یونسی از اجرای طرح ابتکاری نظارت بازار و واحدهای تولیدی و صنعتی با حضور مدیران کل دستگاه‌ها اجرایی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از تخلفات در شرکت‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی رخ می‌دهد این طرح به منظور برخورد با متخلفان و ایجاد رضایت عمومی به صورت ابتکاری در تعزیرات حکومتی همدان اجرا می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر 8618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =