کد خبر 8631
۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۵

بررسی علل کاهش تولید میلگرد نسبت به سال گذشته

بررسی علل کاهش تولید میلگرد نسبت به سال گذشته

در این مقاله به بررسی علل کاهش تولید میلگرد نسبت به سال گذشته پرداخته ایم و راهکارهایی برای افزایش تولید میلگرد را پیشنهاد داده ایم.

به گزارش آهن نیوز؛ میلگرد (rebar)، به عنوان یکی از مقاطع طویل فولادی جایگاه ویژه‌ای در صنایع مختلف کشور دارد. تولید این محصول فولادی در سال جاری به دلایلی مانند نبود متقاضی، تا حدی کاهش یافته است و نسبت به سال گذشته در تناژ کمتری عرضه می‌شود. این موضوع، قیمت روز میلگرد کارخانه های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و بازار آن را با رکود تورمی مواجه کرده است. چنانچه روند کاهش تولید میلگرد ادامه یابد، باعث آسیب به بدنه تولید صنعتی کشور می‌شود. در ادامه مطلب، به بررسی علل کاهش تولید میلگرد نسبت به سال گذشته پرداخته‌ایم و راهکارهای افزایش آن را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

بررسی علل کاهش میلگرد

تولید میلگرد در ۷ ماهه سال ۱۴۰۲ معادل ۶۱۰۳ هزار تن بوده است؛ تولید آن در مدت مشابه سال قبل نیز حدود ۶۲۳۹ هزار تن گزارش شده است. بنابراین، درصد تغییرات میلگرد حدود ۲.۲- برآورد می‌شود. از عمده دلایل کاهش تولید میلگرد نیز می‌توان به کم شدن متقاضی، افزایش هزینه تولید، مشکلات مربوط به تامین انرژی و موانع صادراتی موجود اشاره کرد. به این ترتیب، تولیدکنندگان میلگرد به صورت خودخواسته یا اجباری، مجبور به کاهش ظرفیت تولید میلگرد خود شده‌اند. این کسری تولید و عرضه میلگرد، قطعا بر بازار تاثیر منفی می‌گذارد و رکود فعلی را بیش‌ازپیش سنگین می‌کند.

کاهش تولید میلگرد چه تاثیری بر قیمت میلگرد داشت!

میزان تولید و عرضه میلگرد یکی از فاکتورهای موثر بر قیمت آن است. مواقعی که میزان عرضه میلگرد کاهش می‌یابد، بهای آن در میان‌مدت صعودی می‌شود. به عبارتی تولید، یکی از عوامل به حرکت درآوردن چرخ‌های اقتصادی کشور است و هرگونه مشکل در خطوط آن بر کل بازار تاثیر منفی می‌گذارد. زمانی که درصد تولید و عرضه میلگرد کاهش می‌یابد و قیمت آن صعودی می‌شود، سایر صنایع مهم کشور نیز مانند ساختمان‌سازی مجبور به افزایش قیمت‌های خود می‌شوند. این افزایش بی‌رویه قیمت میلگرد و به دنبال آن، بهای محصولات و خدمات دیگر صنایع موجب رکود سنگین در بازار شده و اقتصاد کشور را با یک معضل جدی مواجه می‌کند.

راهکارهای افزایش تولید میلگرد

صنعت فولاد ایران یکی از قدرتمندترین صنایع کشور است که پتانسیل بالایی در تولید دارد. فولادسازان کشور در صورت حمایت دولت می‌توانند ظرفیت تولید میلگرد خود را به صورت چشمگیری افزایش دهند. برای این منظور، باید منابع انرژی آن‌ها را تامین کرد تا بتوانند چرخه تولید خود را بدون مشکل پی ببرند. فراهم شدن امکان صادرات میلگرد نیز به یک انگیزه برای فولادسازان تبدیل می‌شود. صادرات میلگرد منجر به ارزآوری خواهد شد و از لحاظ اقتصادی به نفع کشور است. بنابراین، حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان مهم‌ترین راهکار افزایش تولید میلگرد در ایران است.

به عبارت بهتر، حمایت از تولیدکنندگان جان تازه‌ای به صنعت آهن و فولاد کشور می‌بخشد. اکثر کارخانه‌های تولیدکننده فولاد دارای خطوط تولید مجهز میلگردهای ساده و آجدار هستند و توانایی افزایش ظرفیت آن‌ها را دارند. بنابراین، کشور ما امکانات و شرایط مطلوبی را برای تولید حداکثری انواع میلگرد دارد و تنها برخی مشکلات که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم بر روند تولید و عرضه میلگرد اختلال ایجاد کرده است. باید مشکلات فعلی با تدابیر لازم حل شود تا مجدد شاهد رشد تولید میلگردهای باکیفیت ایرانی باشیم.

پیش بینی تولید میلگرد در سال آینده

میزان تولید میلگرد در سال آینده به سیاست‌های دولت، روابط بین‌المللی و استراتژی خود تولیدکنندگان بستگی دارد. بنابراین، با توجه به جو روانی حاکم بر بازار ایران نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی برای این موضوع داشت. با این حال، چنانچه مشکلاتی نظیر منابع انرژی، صادرات و اقتصادی بودن تولید برای تولیدکنندگان حل شود می‌توان به افزایش تولید میلگرد در سال آینده خوش‌بین بود؛ در غیر این‌ صورت، افزایش تولید میلگرد به دور از انتظار است. در نتیجه، میزان تولید میلگرد در آینده به وضعیت واحدهای تولیدی و سیاست‌های آن زمان بستگی دارد.

ضمن اینکه افزایش تولید میلگرد در سال آینده به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند. چنانچه تولیدکنندگان بتوانند ظرفیت تولید میلگرد خود را تا جایی که ممکن است افزایش دهند می‌توان علاوه بر تامین اساسی بازار داخل، حضور قدرتمندی در بازارهای بین‌المللی داشت. نتیجه صادرات میلگرد نیز ارزآوری و اشتغالزایی خواهد بود. به این ترتیب، افزایش تولید میلگرد کاملا به نفع کشور است و ازطریق آن می‌توان برخی از مشکلات اقتصادی موجود را مرتفع کرد. به‌ طور کلی، جهت تولید حداکثری میلگردهای فولادی ابتدا باید تولیدکنندگان را به انجام آن ترغیب کرد و حمایت‌های لازم را در چرخه تولیدشان به عمل آورد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

کد خبر 8631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =