کد خبر 8655
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

گزارش اختصاصی آهن‌نیوز از بازار آهن:

بازار آهن در هفته‌ای که گذشت/ تیرآهن صعودی شد

بازار آهن در هفته‌ای که گذشت/ تیرآهن صعودی شد

علیرغم ثبات نرخ دلار در بازار آهن و فولاد در این هفته، پس از یک دوره طولانی کاهش قیمتی، خصوصا در بخش فروش محصولات طویل فولادی در فاز افزایشی قرار داشت که تا به امروز نیز ادامه دارد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، نرخ دلار در طول هفته‌ای که گذشت در شرایط تقریبا با ثباتی قرار داشت و در کانال ۵۰ هزار تومان در نوسان جزئی بود اما علیرغم ثبات نرخ دلار بازار آهن و فولاد پس از یک دوره طولانی کاهشی در فاز افزایشی خصوصا در بخش فروش محصولات طویل فولادی قرار داشت که تا به امروز نیز ادامه دارد. بیشترین ثبات قیمتی در طول این هفته در بازار مقاطع تخت مشهود بود.

اما با وجود شوک افزایشی به بازار، به اذعان بازاریان هنوز بازار از رکود درنیامده است که بیشترین دلیل آن نیز ناشی از مشکل نقدینگی است. در این میان کارخانه‌ها برای فرار از شرایط فعلی دست به کار شده‌اند و مواردی مانند پاداش و جریمه برای گندله یا انبارداری کالا را در نظر گرفته‌اند اما این شرایط هم نمی‌تواند مشکل عقب نشینی تقاضا را حل کند.

در شزایط فعلی تمهیدات باید به سمتی باشد که بازار به اطمینان برسد و برای این کار زمان زیادی وجود ندارد، چراکه عرضه‌های تقریباً کم اعتبار اسنادی میلگرد همراه با تحویل هفتاد درصد محصول به صورت سلف برای بازار معنا دارد.

در این میان ماه‌هاست کارخانه‌ها خالی فروشی می‌کنند و این روند یک هشدار است هر چند دولت به دنبال کاهش تورم است. ولی نزدیک شدن تورم به نرخ بهره نشانه رکود است و اگر دولت گره را بازنکند باید انتظار بحران اقتصادی را داشت.

در جدیدترین معاملات بازار آهن هم نرخ اکثر کارخانجات میلگرد و اکثر مقاطع فولادی بدون تغییر و در برخی سایزها با افزایش قیمت اعلام شد. طوری که در بخش محصولات ذوبی، نرخ اکثر کارخانه‌های میلگرد به نرخ اعلامی روز گذشته ۱۰۰ تومان افزایش یافت و با نرخ ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان تا ۲۵ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

نرخ تیرآهن در کارخانه با  بیشترین نرخ افزایش بین ۳۰۰ الی ۸۰۰ تومان رشد داشته و به قیمت ۲۶ هزار تومان تا ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

در بخش محصولات تخت فولادی نیز افزایش قیمت در برخی سایزها دیده شد و نرخ انواع ورق سیاه (فولاد مبارکه، فولاد سبا، آجدار فابریک و آجدار پرسی) با ۳۰۰ تومان افزایش به قیمت‌های ۳۵ هزار تومان تا ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد اما انواع ورق (گالوانیزه، روغنی و رنگی) و ورق سیاه اکسین و کاویان بدون تغییر اعلام شد.

در معامله انواع قوطی پروفیل تغییر قیمتی نسبت به روز قبل آن دیده نشد و بین قیمت‌های روز قبل به مبلغ ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان به فروش رفت و نرخ پروفیل زد به علت نوسانات بالا اعلام نشد.

در بخش مواد اولیه نیز نرخ پیشنهادی اکثر کارخانه‌های آهن اسفنجی به علت نوسان بازار اعلام رسمی نشد اما شمش فولادی تغییر قیمت خاصی نداشت و به نرخ ۱۹ هزار و ۴۵۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان به فروش رفت.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =