کد خبر 8664
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸

شروع مجدد صادرات میلگرد ترکیه به اسرائیل

شروع مجدد صادرات میلگرد ترکیه به اسرائیل

طبق اطلاعات منتشر شده ترکیه مجددا حاضر به صادرات میلگرد به اسرائیل شده است؛ ترک ها با این تصمیم پیش بینی کرده اند که بتوانند قیمت میلگرد را در ترکیه تثبیت کنند.

 به گزارش خبرنگار آهن نیوز؛ در نوامبر ۲۰۲۳، قیمت‌ میلگرد در اکثر بازارهای جهانی به ویژه در ترکیه و چین افزایش یافت.

افزایش سریع در هزینه مواد خام و افزایش هزینه‌های تولید، دلیل این افزایش قیمت‌ها بود.

همچنین، در این ماه تقاضای واقعی روند ضعیفی داشت. به باور کارشناسان؛ احتمالا در ماه دسامبر، این افزایش قیمت با نزدیک شدن به تعطیلات زمستانی و کاهش فعالیت در بیشتر بازارها کاهش می‌یابد.

افزایش مجدد صادرات ترکیه

قیمت میلگرد در ترکیه برای هفته ۲۴ نوامبر تا ۱ دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل از آن ۱.۷ درصد یا ۱۰ دلار در تن افزایش یافت و به ۵۸۰-۵۹۵ دلار در هر تن فوب رسید.

در ماه نوامبر، قیمت میلگرد ترکیه ۳۵ دلار در هر تن یا ۶.۲ درصد افزایش یافت. در حال حاضر قیمت میلگرد در بازار ترکیه به بالاترین سطح خود از ابتدای جولای ۲۰۲۳ رسیده است.

روند مثبت در بازار میلگرد ترکیه از اواخر اکتبر حفظ شده است.

افزایش قیمت‌ها تا حدی به دلیل افزایش تقاضا برای محصولات بلند نیست بلکه به دلیل وابستگی قیمت محصولات فولادی به افزایش قیمت قراضه است.

یعنی تولیدکنندگان میلگرد ترکیه در پاسخگویی به تقاضای صادراتی میلگرد به ویژه در اروپای شرقی و غربی ادامه دادند، زیرا تولیدکنندگان شمال آفریقا به دلیل اتمام سهمیه اتحادیه اروپا و ثبت سفارش کامل، تا حد زیادی از بازار خارج شدند.

در عین حال، بازارهای اصلی صادرات ترکیه یعنی اسرائیل و یمن به دلیل اقدامات نظامی خرید خود را متوقف کردند. انتظار نمی‌رفت این کشورها در آینده نزدیک دوباره وارد بازار شوند. علاوه بر این، وضعیت یمن احتمالاً بر عرضه محصولات به اتیوپی و جیبوتی که امسال به بازار مهمی برای تولیدکنندگان ترکیه تبدیل شده تأثیر می گذارد.

در نیمه دوم نوامبر، تقاضا برای میلگرد ترکیه شروع به کاهش کرد زیرا مصرف کنندگان قیمت‌ها را غیرقابل قبول می‌دانستند. البته، تقاضای اتحادیه اروپا، غرب آفریقا و آمریکای مرکزی برای جبران از دست دادن حجم بازار اسرائیل کافی بود.

اگرچه تقاضا برای سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ علائم مثبتی نشان نمی‌دهد، اما اکثر فعالان بازار همچنان معتقدند که قیمت‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های تولید برای فولادسازان، به ویژه به دلیل گرانی مواد اولیه و افزایش مورد انتظار در تعرفه‌های انرژی، همچنان بالا خواهد ماند.

در پایان ماه، اسرائیل خرید میلگرد از ترکیه را از سر گرفت. انتظار می‌رود این حجم برای پوشش کمبود معاملات در بیشتر ماه نوامبر افزایش یابد. یمن، مقصد صادراتی مهم ترکیه نیز فعالیت خود را از سر گرفته است. در عین حال، با نزدیک شدن به تعطیلات زمستانی، تقاضا در اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بنابراین، با از سرگیری خرید رژیم صهیونیستی و یمن، احتمالاً تا پایان سال، قیمت‌های میلگرد ترکیه تثبیت یا اندکی رشد خواهد کرد. این امر کاهش تقاضای این کشورها در ماه نوامبر را جبران می‌کند و کاهش فعالیت در اتحادیه اروپا و ایالات متحده را پوشش می‌دهد.

ثبات در بازار ایالات متحده و چین

در ایالات متحده، قیمت میلگرد از ۲۴ نوامبر تا ۱ دسامبر ۲۰۲۳  در بازه ۸۴۰-۸۶۰ دلار بدون تغییر باقی ماند.

قیمت میلگرد در ایالات متحده در اواسط نوامبر شروع به کاهش کرد و در پایان ماه با نزدیک شدن به فصل زمستان و کاهش تقاضا تثبیت شد.

البته ساخت و ساز در ایالت‌های مختلف کشور راکد است، اما در مناطق آفتابی تا حدودی تشدید شده است.

در حال حاضر، حمایت اصلی از قیمت محصولات بلند ممکن است از قیمت‌های ضایعات بالاتر باشد. قیمت قراضه تاکنون نقشی در رشد قیمت میلگرد نداشته اما به ثبات بازار کمک کرده است.

فعالان بازار انتظار دارند که قیمت میلگرد به طور بالقوه در ماه دسامبر و احتمالاً در ژانویه افزایش یابد زیرا کارخانه‌های دخلی تلاش می‌کنند بر بازار تأثیر بگذارند.

این افزایش نه به دلیل خوش بینی خاصی در مورد تقاضا، بلکه به دلیل افزایش قیمت قراضه در ایالات متحده است.

با این حال، برخی از مناطق واقعاً تقاضای بیشتری برای میلگرد داشته باشند، به ویژه در بخشی با هوای مساعد که ساخت و ساز در زمستان ادامه دارد.

اگر کارخانه‌های جنوب شرقی ایالات متحده افزایش قیمت‌ها را آغاز کنند، سایر واحدها نیز مبنای قوی‌تری برای این کار خواهند داشت.

در چین ، قیمت میلگرد نیز در هفته گذشته بدون تغییر باقی ماند و در ۵۴۶-۵۴۹ دلار در هر تن بود.

البته در ماه نوامبر، سطح قیمت ۲۷ دلار در هر تن یا ۵.۲ درصد افزایش یافت.

قیمت میلگرد در چین در بحبوحه تقاضای محدود تثبیت شده است.

تولیدکنندگان فولاد با نزدیک شدن به کاهش فصلی فعالیت بازار، ریسک افزایش قیمت‌ها را برای از دست ندادن حجم فروش فعلی ندارند.

فعالان بازار انتظار دارند که تقاضا برای محصولات بلند در طول زمستان بهبود نداشته و اندک باقی بماند.

اگر قیمت فولاد برای مدت طولانی ثابت باشد، برخی از معامله گران احتمالاً مانند سال گذشته خرید خود را تا بهار سال ۲۰۲۴ به تعویق می‌اندازند یا از ذخیره زمستانی به طور کلی صرف نظر می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 8664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =