کد خبر 8665
۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳

پیش‌بینی کارشناسان از افزایش قیمت سنگ آهن به ۱۵۰ دلار

پیش‌بینی کارشناسان از افزایش قیمت سنگ آهن به ۱۵۰ دلار

تحلیلگران معتقدند قیمت سنگ آهن دریایی احتمالا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ به ۱۵۰ دلار در هر تن افزایش یابد. آنها برآوردهای خود را در میان انتظارات افزایش تقاضا در چین به دنبال اقدامات تحریکی اخیر افزایش دادند.

به گزارش خبرنگار آهن نیوز، براساس گزارش رویترز تحلیلگران معتقدند قیمت سنگ آهن دریایی احتمالا در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ به ۱۵۰ دلار در هر تن افزایش یابد. آنها برآوردهای خود را در میان انتظارات افزایش تقاضا در چین به دنبال اقدامات تحریکی اخیر افزایش دادند.

این برآوردها نسبت به ۱۳۰ دلار/تن قبلی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در ابتدای این هفته، قیمت سنگ آهن به ۱۳۵ دلار در هر تن رسید، اما به گفته استیل هوم، همچنان بسیار پایین‌تر از رکورد ۲۳۲.۵ دلار در هر تن بوده که در ماه می۲۰۲۱ به ثبت رسیده است.

در هفته‌های اخیر، پس از رونمایی دولت چین از مجموعه‌ای از اقدامات با هدف احیای اقتصاد این کشور، از جمله بازار آشفته املاک و مستغلات که مصرف‌کننده کلیدی فولاد است، قیمت سنگ‌آهن افزایش یافت.

چین بیش از دو سوم سنگ آهن جهان را خریداری و تقاضای آن قیمت‌ها و برنامه‌های تولید شرکت‌های معدنی پیشرو را تعیین می‌کند.

در سال ۲۰۲۳، به دلیل صادرات بیش از انتظار فولاد از چین و رشد تقاضا برای محصولات فولادی از بخش‌های زیرساختی و تولیدی، قیمت‌ها از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته است.

به گفته برخی از تحلیلگران، واردات سنگ آهن چین می‌تواند در سال ۲۰۲۳ به سطح بی‌سابقه‌ای برسد. برخی دیگر معتقدند که این واردات از سال ۲۰۲۰ که تولید فولاد در چین به ۱.۰۶۵ میلیارد تن به اوج خود رسید، فراتر نخواهد رفت.

در سال آینده، قیمت‌ها با عرضه نسبتا محدود حمایت خواهند شد.

بر اساس یادداشت تحقیقاتی شرکت مالی چینی CICC، عرضه جهانی سنگ معدن دریایی می‌تواند در سال ۲۰۲۴ به میزان ۳.۸ درصد رشد کند اما تحلیلگران اضافه می‌کنند که تقاضا در خارج از چین نیز در حال رشد است و منجر به رقابت در بازار می‌شود.

بنابراین انتظار می‌رود در خارج از چین، تقاضای سنگ آهن در سال ۲۰۲۴ به لطف تقاضای قوی در هند و برخی بهبودهای دو سال گذشته در اروپا بهبود یابد.

علاوه بر این، به گفته پی هائو، تحلیلگر FIS، چین احتمالاً شاهد افزایش جزئی در عرضه قراضه در سال آینده خواهد بود.

کارشناسان پیش بینی می‌کنند که قیمت سنگ آهن در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد، که انتظار می‌رود عرضه افزایش یابد. عامل دیگر ممکن است محدودیت تولید فولاد توسط پکن باشد.

همچنین موسسه Business Monitor International پیش بینی خود را برای میانگین قیمت سنگ آهن در سال آینده به ۱۲۰ دلار در تن، گلدمن ساکس به ۱۱۰ دلار در تن، وود مکنزی به ۱۰۸ دلار در تن افزایش داده است در حالیکه میانگین قیمت برای سال ۲۰۲۳، ۱۱۹ دلار در هر تن بود.

برای سال ۲۰۲۴، تحلیلگران محدوده وسیع‌تری را بین ۹۰ تا ۱۵۰ دلار در هر تن پیش بینی می‌کنند که تا حدی به دلیل عدم اطمینان در مورد محدودیت‌های تولید فولاد در چین و مداخله بالقوه دولت است.

 برای سال ۲۰۲۴ رشد عرضه جهانی سنگ آهن انتظار می‌رود، اما کارشناسان در مورد چشم انداز آینده با توجه به چالش‌های بالقوه محتاط هستند. انتظار می‌رود عرضه این ماده خام در سال آینده به لطف سرمایه گذاری در پروژه‌های جدید و تلاش برای بهبود عملیات معدنی افزایش یابد.

انتهای پیام/

کد خبر 8665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =