کد خبر 8757
۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

یک فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با آهن‌نیوز:

چرا قیمت آهن اسفنجی افزایش پیدا کرد؟

چرا قیمت آهن اسفنجی افزایش پیدا کرد؟

محمد کشانی؛ فعال صنعت فولاد در رابطه با افزایش قیمت آهن اسفنجی گفت: ورود دولت برای بهبود اوضاع، همیشه با فشار و سرکوب قیمت‌ها همراه بوده و تعیین قیمت‌های دستوری از روند طبیعی بازار جلوگیری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، افسارگسیختگی قیمت‌ها در بازار آهن و فولاد از دو هفته قبل با وجود ثبات نرخ دلار، در واکنش به خبر قطعی گاز صنایع در زمستان، نگرانی‌هایی را در بین فعالان بازار به وجود آورده است.

بیشترین نقش تاثیرگذار در روند بازار نیز بسته به معاملات آهن اسفنجی است که از ماه قبل با کاهش عرضه‌ها و افزایش قیمت‌ها در حال ایجاد رقابت و بالابردن نرخ معاملاتی است که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و این رقابت را به بازار شمش نیز انتقال داده که طی هفته‌های گذشته پس از ماه‌ها افت فروش، با تقاضای بالایی مواجه شده و به همین ترتیب به باقی بخش‌های زنجیره در بالا دست هم در حال ورود است.

این در حالی است که در بازار آزاد خبری از تقاضای واقعی نیست و فعلا شرایط رکودی به همان شکلِ چند ماه اخیر ادامه دارد. 

محمدکشانی، فعال صنعت فولاد در رابطه با شرایط جدید بازار که علیرغم ثبات فاکتورهای تاثیرگذار، روند رو به رشدی گرفته به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: شرایط فعلی بازار کاملا قابل پیش‌بینی بود چرا که در سال گذشته نیز مشابه این روند وجود داشت و مشتریان و تولیدکنندگان هم این موضوع را می‌دانستند.

وی با اشاره به داستان تکراری قطعی برق در تابستان‌ها و گاز در زمستان برای فولادی‌ها، بیان کرد: در حال حاضر گاز تولید کنندگان «آهن اسفنجی» ۵۰ درصد کم شده و به همین خاطر تولیداتشان کاهش پیدا کرده اما تقاضای بازار در جای خود باقی مانده و بالطبع تقاضا نسبت به عرضه افزایش پیدا کرده و افزایش نرخ رخ داده است.

در معاملات اخیر روز شنبه ۱۸ اذر نیز مشهود بود که شوک بزرگی به بازار وارد شد و عرضه به شدت کم شد. 

کشانی کم و کیف عرضه آهن اسفنجی را پاشنه آشیل مدیریت زنجیره فولاد دانست و اظهار کرد: با توجه به اینکه آهن اسفنجی ماده اولیه شمش است وقتی نرخ اسفنجی افزایش پیدا کند طبیعی است که نرخ شمش هم بالا رفته و در نهایت بر قیمت سایر مقاطع از جمله میلگرد تاثیر مستقیم می‌گذارد.

(آهن اسفنجی بعد از اینکه ذوب شد در طی فرآیند ریخته ‌گری به سه محصول شمش، تختال (اسلب) و میلگرد تبدیل می‌ شود که این سه محصول برای مصارف مختلف به کارخانجات ارسال شده و در آنجا به محصولات پرکاربردتر دیگری تبدیل می ‌شوند.)

از سال گذشته نشست‌ها و همایش‌های متعددی در جهت هم‌فکری و تعامل بخش صنعتی و دولتی برای رفع محدودیت گاز یا کم کردن اثر آن بر روی صنعت فولاد برگزار شده است. 

مدیرعامل سابق مجتمع فولاد بناب در واکنش به این نشست ها گفت: دولت‌های قبل با آگاهی از این ضعف زیرساختی و عدم توازن نیاز برق و مصرف، کاری خاصی انجام نداده یا دیر انجام دادند.

کشانی ادامه داد: البته ورود دولت هم به این مسئله از دو سال پیش تا حدودی جدی شده که در نهایت تامین برق را به عهده خودِ تولیدکنندگان فولاد گذاشت که ده هزار مگابایتی که دولت تعیین کرد قرار شد فولادی‌ها انجام بدهند که برای مبارکه چند وقت دیگر راه‌اندازی می‌شود.

وی در رابطه با تامین گاز توسط فولادی‌ها گفت: در رابطه با گاز، فولادی‌ها نمی‌توانند کاری انجام بدهند چرا که امکان تاسیس نیروگاه برای آن را دیگر ندارند، بنابراین اینجا باید دولت ورود کند و اقدامی انجام دهد.

این فعال صنعت فولاد افزود: در گزارش‌ها هم به آن اشاره شده که کاهش تولید فولاد منجر به عدم تامین نیاز داخلی شده و همین موضوع باعث کاهش صادرات هم می‌شود. وقتی تأکید بر تأمین نیاز داخلی است صادرات تحت الشعاع قرار می‌گیرد و ارزآوری کاهش پیدا می‌کند. این چرخه به شکل دومینو و زنجیره‌وار انجام می‌شود.

کشانی مشکل اصلی تامین گاز کشور با وجود داشتن دومین رتبه ذخایر گاز جهان را در بخش استخراج عنوان کرد و گفت: منبع گاز بالقوه ایران، زیرِ زمین است که کشورهای دیگر از جمله قطر می‌توانند به راحتی آن را انتقال داده و با توجه به وجود امکانات استخراج، از آن بهره‌برداری کنند اما در خود کشور این زیرساخت‌ها با وجودی که عسلویه در همین راستا ایجاد شد، توسعه زیادی پیدا نکرده است. به هرحال فازهای یک، دو، ۱۷ و ۲۴ استخراج گاز باید ادامه پیدا کرده و گاز زیر زمین استحصال و به مخزن برای بهره‌براری منتقل شود.

این فعال صنعتی با اظهار تاسف از اینکه در عکس‌العمل به هر شوکی به بازار، اولین کاری که انجام می‌دهند ممنوعیت صادرات است، به کاهش شدید تقاضای داخلی برای مقاطع فولادی اشاره کرده و بیان کرد: آماری که در چندین سال گذشته انجمن استخراج کرد، از ۳۰ میلیون تن تولید واقعی فولاد در کشور، ۱۳ یا ۱۴ میلیون تن مصرف داخلی بوده بنابراین مابقی باید برای صادرات برنامه‌ریزی می‌شد اما چون مدیریت کارآمدی وجود ندارد، فشار آن روی تولیدکنندگان است.

کشانی با اشاره به این که در بخش صنعت فولاد برنامه‌ریزی زمانی وجود ندارد، بیان کرد: از جمله شرایطی که به بازار فشار می‌آورد انبار کردن محصولات و عرضه آن در زمانی است که قیمت افزایش پیدا می‌کند که در این میان بیشترین زیان به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌شود.

محمد کشانی در رابطه با تدبیر دولتی برای سامان‌دهی بازار و راهکار حل معضلات موجود بیان کرد: ورود دولت برای بهبود اوضاع، همیشه با فشار و سرکوب قیمت‌ها همراه بوده است. به عنوان نمونه اگر شرایط بازار ایجاب به رشد قیمتی کند، مانع آن شده و قیمت‌ها را دستوری تعیین می‌کنند اما بازار، قیمت دستوری را نمی‌پذیرد و نتیجه این می‌شود که برخی افراد دارای رانت، از بورس کالا خرید کرده و در بازار با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.

وی به عنوان نمونه به تفاوت قیمتی بین ورق فولاد مبارکه، در بورس و بازار اشاره و تاکید کرد: این تفاوت همان قیمت سرکوبی است که عرضه و تقاضا باهم همخوانی ندارند ولی دولت سرکوب می‌کند و قیمت را دستوری تعیین می‌کند. چه افرادی در این بخش پیروز هستند؟ تاجرانی که نقدینگی و سرمایه داشته و از بازار هم شناخت کافی دارند؛ اجحاف آن هم گریبان‌گیر مصرف‌کننده نهایی می‌شود.

خبرنگار: پریسا فرضی
انتهای خبر/ ف

کد خبر 8757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =