کد خبر 8800
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۵

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

انتقاد از صدور مجوز برای تولید ۱۵۰ میلیون تن فولاد

انتقاد از صدور مجوز برای تولید ۱۵۰ میلیون تن فولاد

عضو مشاوران تدوین طرح جامع فولاد کشور با انتقاد از صدور مجوز حدود ۱۵۰ میلیون تنی در زنجیره فولاد بدون توجه به فراهم بودن شرایط صادرات، تأمین مواد اولیه و زیرساخت انرژی برای این حجم، بیان کرد: این وضعیت در آینده نزدیک می‌تواند منجر به رقابت ناسالم می شود.

مهران محجوب‌نژاد، از مشاوران طرح جامع فولاد کشور، در رابطه با آخرین به روزرسانی این طرح به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: براساس پایش‌های دوره‌ای و با توجه معضلات جدید پیش‌بینی نشده در ابتدای تدوین طرح از جمله محدودیت گازی صنایع، این طرح در حال به روزرسانی است.

وی افزایش ظرفیت‌سازی در تولید فولاد را از جمله نکات قابل توجه در رویکرد جدید وزارت صمت برای پایش طرح جامع فولاد کشور ذکر کرد و افزود: با تداوم افزایش فاصله بین تولید واقعی و اسمی، شاهد هدر رفت منابع کشور خواهیم بود که عدم بازدهی سرمایه‌گذاری‌ها را نیز به دنبال دارد.

محجوب نژاد با انتقاد از صدور مجوز حدود ۱۵۰ میلیون تنی در زنجیره فولاد بدون توجه به فراهم بودن شرایط صادرات، تأمین مواد اولیه و زیرساخت انرژی برای این حجم، بیان کرد: این وضعیت در آینده نزدیک می‌تواند منجر به رقابت ناسالم شده و اثرات منفی در آینده بازار این زنجیره به وجود ‌آورد.

عضو مشاوران تدوین طرح جامع فولاد کشور، اولویت تولید فولاد را در زمان تهیه طرح جامع، مصرف داخل عنوان کرد و گفت: از ۳۲ میلیون تن تولید فولاد کشور، در بهترین حالت ۲۰ تا ۲۲ میلیون تن برای مصارف داخلی بوده و مازاد آن باید صادر شود.

وی افزود: طبق پیش‌بینی‌ها اگر در بهترین حالت در افق ۱۴۱۰، ظرفیتی تولید فولاد کشور ۷۰ تا ۸۰ میلیون تن باشد و بتوان ۲۵ تا ۲۶ میلیون تن را صرف مصارف داخل کرد، باید نزدیک ۴۰ تا ۵۰ میلیون تن مازاد ظرفیت برای صادرات در نظر گرفته شود.

بر اساس سندچشم انداز ۱۴۰۴ باید ظرفیت تولید کشور در زنجیره فولاد به ۵۵ میلیون تن برسد.

به گفته او، عددی پیش‌بینی شده برای صادرات در افق ۱۴۰۴، ۱۵ میلیون تن بود که امروز بین ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن در بهترین حالت است که ۷ تا ۸ میلیون تن مربوط به فولاد میانی بوده و هنوز روی محصولات انتهای زنجیره کاری نشده است.

محجوب نژاد در ادامه به شرایط صادرات فولاد در ایران پرداخت و گفت: وجود شرایط تحریمی کشور، جنگ اوکراین و اخیرا جنگ غزه، از جمله مواردی است که به سیاست‌های جهانی و بازارهای بین‌المللی فشار وارد کرده و منجر به ارزان فروشی برخی کشورها شده و تاثیر منفی روی صادرات ایران داشته است.

وی دیگر عامل عقب‌ماندگی در صادرات را فولادساز شدن کشورهای هدف صادرات ما عنوان کرد و خاطرنشان شد: باید این واقعیت را پذیرفت که ایران نمی‌تواند بازار بسیار بزرگی روی صادرات تعریف کند و باید با احتیاط به سمت جلو پیش ببرد. چراکه حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس که زمانی واردکننده فولاد بودند در حال حاضر خودشان فولادساز شدند و این حلقه صادرات مرتب تنگ می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد، با اشاره به وضعیت موجود در حوزه صادرات، استفاده از محصولات فولادی در داخل کشور بهترین گزینه عنوان کرد.

به گفته وی در این زمینه باید به جذب سرمایه های داخلی و خارجی روی آورد.

محجوب نژاد در رابطه با توسعه «طرح جامع فولاد» به موضوع حمایت بخش دولتی اشاره کرد و افزود: اصولا تهیه هر برنامه و هدفی، نیاز به یک ضمانت اجرایی دارد و سهم قابل توجه ضمانت اجرایی این طرح در اختیار دولت است.

وی همچنین به تشکیل یک ستاد برای پیگیری طرح جامع فولاد اشاره کرد و گفت: برای پیگیری اجرای این طرح بایستی یک ستادی که ترکیبی از بخش دولتی، خصوصی و انجمن‌های فعال است تشکیل شود؛ اما متأسفانه در حال حاضر برای این طرح متولی‌ خاصی نداریم و در این زمینه ضعیف عمل کردیم.

عضو مشاوران تدوین طرح جامع فولاد کشور در ادامه، پاشنه آشیل صنعت فولاد را صدور مجوزهایی ذکر کرد که از نظر وزارتخانه قانونی است و نمی‌توان از صدور آن جلوگیری کرد اما هوشمند نیست.

وی در این زمینه تصریح کرد: حداقل کاری که در این زمینه می توان انجام داد، صدور مجوزهای هدفمند همراه با نظارت بیشتر است.

محجوب نژاد خاطرنشان کرد: با همفکری در ستاد وزارتخانه، سرمایه‌گذاری‌ها باید به سمت مشارکت، ادغام و ایجاد ظرفیت‌های بهینه هدایت شود که دولت می‌تواند در این حوزه‌ها نقش کلیدی داشته باشد. 

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =