کد خبر 8807
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۲

مجوز ورود موقت مواد معدنی افغانستان به ایران اخذ می شود

مجوز ورود موقت مواد معدنی افغانستان به ایران اخذ می شود

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مسئولان قول دادند که مشکل ورود مواد معدنی را رفع کنند و مجوز ورود موقت را به مواد معدنی افغانستان دهند تا این مواد در ایران فرآوری شود.

به گزارش آهن نیوز؛ محمدرضا توکلی‌زاده امروز ۲۲ آذرماه، در سومین همایش تخصصی معدن با رویکرد بررسی مشکلات و معضلات حقوقی بهره‌برداران معادن استان، اظهار کرد: ما در کشور با مشکلاتی از جمله ناترازی‌های موجود در زمینه انرژی، برق، گاز و آب روبه‌رو هستیم که بخش معدن کمترین آسیب را از این ناترازی‌ها می‌بیند؛ زیرا تکیه به برق، گاز و آب ندارد.

وی افزود: بخش معدن در بسیاری از موارد می‌تواند فارغ از نیاز به این زیربناها به کار خود ادامه دهد. در چند سال اخیر احتمال این ناترازی‌ها شدت گرفته، بنابراین می‌طلبد صرفه‌جویی انجام شود. قطعا اقتصاد کشور می‌تواند به شدت به معدن متکی شود؛ زیرا فعالیت‌های معدنی فارغ از این نیاز موجود به کار خود ادامه می‌دهد. این شرایط خوبی است که برای معادن ایجاد می‌شود و می‌تواند حتی با شدت بیشتر به کار خود ادامه داده و به پیشرفت کشور کمک کند.

توکلی‌زاده با بیان اینکه افغانستان از ویژگی‌های خاصی در بخش معادن به خصوص سنگ‌های ساختمانی و سنگ آهن برخوردار است، عنوان کرد: بحث‌های زیادی انجام شده که این امکان وجود داشته باشد تا بتوانیم سنگ‌های ساختمانی را که در حال حاضر ورود آن‌ها از کشورهای دیگر از جمله افغانستان ممنوع است را وارد ایران کرده، فرآوری و ترانزیت کنیم ‌تا ارزش افزوده‌ای ایجاد شده و به کشورهای دیگر صادر شود.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به کیفیت خوب سنگ در افغانستان و کیفیت غنی در زمین‌های مختلف این کشور، در صورتی که بتوانیم بهره‌برداری مناسبی داشته باشیم چند حسن دارد؛ یکی اینکه ناترازی تجاری بین ما و افغانستان رفع می‌شود.

وی اضافه کرد: بهترین کار این است که بتوانیم از امکانات افغانستان استفاده کنیم. این کار از نظر ارزش افزوده نیز به نفع کشور است و صنایع معدنی ما که به این مواد اولیه نیاز دارند در حداکثر ظرفیت خود می‌توانند به بهره‌برداری برسند. مسئولان قول دادند که این مشکل را رفع کنند و مجوز ورود موقت را به مواد معدنی افغانستان دهند تا این مواد در ایران فرآوری شود.

انتهای پیام/

کد خبر 8807

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =