کد خبر 881
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۶

تحلیل روزنه بازار آهن داخلی/ کاهش‌های روانی ادامه دارد؟

تحلیل روزنه بازار آهن داخلی/ کاهش‌های روانی ادامه دارد؟

تداوم کاهش قیمت در کلیه بازارها که نتیجه انتشار اخبار مثبت از مذاکرات برجام است نوعی بیم و امید در بازار ایجاد کرده است، ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بین تولیدکنندگان و امید به کاهش بیشتر قیمت در بین مصرف‌کنندگان است که البته بخش زیادی از آن روانی و غیرواقعی است.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بلاتکلیفی و انتظاری که در بازارها شکل گرفته گویا برای چرخه اقتصادی مملکت به کابوس مبدل شده است، درحال حاضر کسی به دنبال ارزش واقعی یک کالا نیست و هیجانات منفی بدون منطقی که روی صبری آزاردهنده برای بازار و خوشبینانه برای افکار عمومی ایجاد شده مسئله و معضل فعلی بازار است.

تداوم کاهش قیمت در کلیه بازارها که نتیجه انتشار اخبار مثبت از مذاکرات برجام است نوعی بیم و امید در بازار ایجاد کرده است، به طوری که آنچه در سطح بازار شاهد آن هستیم ترس از ریزش بیشتر قیمت‌ها در بین تولیدکنندگان و امید به کاهش بیشتر قیمت در بین مصرف‌کنندگان است که البته بخش زیادی از آن روانی و غیرواقعی است. در ادامه به تحلیل بازارهای آهن و فولاد داخلی پرداخته شده است.

بازار آهن

نخستین روز هفته با کاهش چشمگیر قیمت آهن‌آلات همراه بود با اینکه برخی مبادی نسبت به کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کردند اما در نهایت روز شنبه با سیر کلی بازار آهن همسو شده و به طور میانگین از ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان ریزش داشتند.

همچنین امروز نرخ اسکناس دلار با ۸۰۰ تومان کاهش به ۲۸ هزار تومان رسید که باعث شد در بازار آهن شاهد کاهش شیب نزولی قیمت‌ها باشیم.

همزمان با ریزش نرخ دلار شاهد افت سنگین نرخ مقاطع فولادی در اغلب شرکت‌ها بودیم؛ قیمت روز میلگرد آجدار به طور میانگین کاهش ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومانی داشت، اگرچه شمار زیادی از شرکت‌های نیز ثبات داشتند، در هر حال روز گذشته کف قیمت این محصول دیروز وارد کانال ۱۴ هزار تومانی شد و پایین‌ترین قیمت میلگرد نور کرمان ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان برآورد شد. قیمت میلگرد تا این لحظه در ۴ شرکت ۱۰۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش دارد و برخی مبادی فروش نیز ثبات قیمت دارند.

نرخ روز پروفیل و انواع لوله‌های داربستی، گازی و ... نیز کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت به طوری که با افت ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومان در بازه ۲۰ هزار و ۱۰۰ الی ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومانی اعلام قیمت شد، همچنین با مقاومتی که در کاهش قیمت نبشی و ناودانی شکل گرفته بود، در نهایت روز گذشته با ریزش قابل ملاحظه نرخ این محصولات در بخشی از بازار مواجه بودیم. دو شرکت ناب تبریز و جویا نورد تهران نیز در حوزه نبشی و ناودانی ثبات قیمت دارند و سه شرکت نیز با ۱۵۰ تا ۳۰۰ تومان کاهش قیمت محصولاتشان را به فروش رساندند.

در بازار تیرآهن، شرکت ذوب آهن با کیلویی ۱۰۰ تا ۲۵۰ تومان و شاخه‌ای ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت محصولاتش را عرضه کرد، البته شرکت ظفر بناب تغییر قیمت نداشت؛ در بخش کیلوفروشی نیز غالب مبادی فروش ثبات قیمت داشتند.

نرخ پروفیل تنها در شرکت آدنیس ۴۰۰ تومان کاهش پیدا کرد و مابقی شرکت‌ها ثبات قیمت داشتند.

انواع ورق‌های سرد و گرم نیز با افت شدید قیمت همراه بودند به طوری که قیمت ورق سیاه و انواع آن ۱۰۰ الی ۵۰۰ تومان ریزش کرد و قیمت روز ورق روغنی، رنگی و گالوانیزه هم با کاهش ۱۰۰ الی ۴۰۰ تومانی اعلام قیمت شد.

بازار بورس

بازار سرمایه در حالی امروز خود را به پایان رساند که معاملات کم رمقی در دومین روز هفته داشت. با وجود اینکه تغییر خاصی در روند کلی عرضه و تقاضا پیش نیامد؛ اما همچنان تک نمادها و نمادهای کوچک و متوسطی همچون غذایی‌ها، فراکاب‌ها، دارویی‌ها و زراعتی‌ها از تقاضای بهتری برخوردار بودند. از طرفی تعداد نمادهای مثبت ۲۵۵ (۳۹ درصد) نماد و تعداد نمادهای منفی ۴۰۰ ( ۶۱ درصد) بود و خالص سفارشات نیز با ورود ۱۲۷ میلیارد تومانی پول به بازار سرمایه همراه شد. همین موضوع شرایط را برای بازار سرمایه فراهم کرد تا معاملات دومین روز هفته قرمز رنگ به پایان برسد.

شاخص کل این بازار در زمان بسته شدن معاملات امروز ۸ هزار و ۹۲۰ واحد افت داشت و به یک میلیون و ۴۲۹ هزار و ۸۹۸ واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن تا پایان معاملات ۸۸۸ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۳۹۶ هزار و ۵۲۲  واحدی قرار گرفت.

شاخص فلزات اساسی نیز با کاهش ۱۱ هزار و ۶۸۲ واحدی، رقم یک میلیون و ۱۸ هزار و ۴۶۶ واحد را نشان داد.

در عین حال نمادهای «آریا»، «فرابورس»، «فزر»، «دماوند»، «بپاس»، «فغدیر» و «غصینو» بیشترین تاثیر را در روند نزولی شاخص کل داشتند.

علاوه بر این، نمادهای «بورس»، «کالا»، «فمراد»، «ساربیل» و «زمگسا» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند. همچنین نمادهای «سکرد»، «تکشا»، «سفار»، «سخوز» و «بشهاب» بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز رقم زدند.

بورس کالا

برخی از منابع در بازار خبر از مشخص شدن نرخ پایه عرضه شمش فولادی برای روز دوشنبه در بورس کالا می‌دهد.

قیمت جدید بر اساس فرمول زیر تعیین و محاسبه شده است. کف قیمت ۱۲۵,۸۳۱ ریال و سقف قیمت ۱۳۲,۶۵۵ ریال تعیین شده است.

هفته گذشته (۱۴۰۱/۰۵/۲۴) نرخ شمش بلوم بر اساس اطلاعیه بورس کالا، با در نظر گرفتن بازه مثبت و منفی ۳ درصد قیمت کشف شده دو هفته قبلی خود در محاسبه شد؛ میانگین نرخ دو هفته گذشته نرخ معاملاتی شمش ۱۲۹،۷۲۲ ریال بود که در ضریب ۳- محاسبه تخمینی ما تقریبا عددی به دست می‌آید که بورس کالا حساب کرده اما در محاسبه ۳ درصد سقف، ظاهرا رقم کمتری را (حدود ۰.۷ درصد کمتر) در نظر گرفته‌اند.

در طرف دیگر، مقایسه با قیمت نهایی عرضه قبلی آهن اسفنجی بریکت برخلاف هفته اخیر به ۸۱ هزار و ۲۸۶ ریال رسیده است.

قرار بود ۴۲ هزار تن محصول فولادی روی تابلوی تالار صنعتی معاملات بورس کالا مورد معامله قرار گیرد اما ۴۰ هزار تن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد. بر این اساس، ۲ هزار تن آهن اسفنجی بریکت در پیش گشایش تالار صنعتی بورس کالا به دلیل کمبود تقاضا لازم به روی تابلو معاملات راه پیدا نکرد.

همچنین ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت با رقابت ۲٫۷ درصد با قیمت پایانی ۸۱ هزار و ۲۸۶ ریال به فروش رسید. به عبارت دیگر ۹۵٫۲ درصد از حجم عرضه شده آهن اسفنجی بریکت معامله شد.

بنابراین از ۴۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت صبا فولاد خلیج فارس روی تابلوی معاملات، همه آن به طور کامل معامله شد.

پایان پیام/ف 

کد خبر 881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =