کد خبر 8819
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۰

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد؛

قیمت جهانی قراضه در قله 10 ماه اخیر ایستاد/ فولادسازان ترکیه محرک اصلی بازار

قیمت جهانی قراضه در قله 10 ماه اخیر ایستاد/ فولادسازان ترکیه محرک اصلی بازار

قیمت‌های جهانی قراضه از اواخر اکتبر به روند صعودی خود همچنان ادامه می‌دهد. در این میان، بازار ترکیه توسط تعدادی از عوامل حمایت می‌شود که فولادسازان داخلی را مجبور به خرید مواد اولیه با وجود بازار ضعیف فولاد می‌کند.

به گزارش آهن نیوز؛ قیمت‌های جهانی قراضه از اواخر اکتبر به روند صعودی خود همچنان ادامه می‌دهد. در این میان، بازار ترکیه توسط تعدادی از عوامل حمایت می‌شود که فولادسازان داخلی را مجبور به خرید مواد اولیه با وجود بازار ضعیف فولاد می‌کند. در ایالات متحده نیز قیمت‌ها با تقاضای مصرف کنندگان ترک روند افزایشی را ثبت کردند. در چین هم به دلیل عرضه بالا روند کاهشی بوده، اگرچه پیش‌بینی می‌شود بازار رشد کوتاه مدت را تجربه کند.

قیمت قراضه در ترکیه برای دوره ۱-۸ دسامبر ۲۰۲۳ نسبت به هفته قبل ۱۳ دلار در هر تن یا ۳.۱ درصد افزایش یافت و به ۴۲۸ دلار در هر تن رسید. به طور کلی، قیمت قراضه در بازار ترکیه از اواخر اکتبر رشد و در این مدت ۷۰ دلار در هر تن افزایش یافته است. در ماه نوامبر، این رشد به ۴۹ دلار در هر تن رسید.

فعالیت بالا و پایدار در بازار قراضه ترکیه طی ماه گذشته به افزایش قابل توجه قیمت مواد اولیه کمک کرده است. در حال حاضر، سطح عرضه از ۴۰۰ دلار در تن فراتر رفته که بالاترین سطح در منطقه از اوایل ماه می امسال است.

افزایش قیمت قراضه تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله افزایش نرخ حمل و نقل، تقویت یورو در برابر دلار و افزایش پیش بینی شده قیمت مواد اولیه داخلی در ایالات متحده و اتحادیه اروپا به عنوان تامین کنندگان اصلی قراضه به ترکیه است. بازار قراضه نیز با رشد تقاضای داخلی برای میلگرد در کشور تقویت می‌شود، اما این عامل در بحبوحه مشکلات مالی کنونی بسیار نوسان داشته است.

در عین حال، کارخانه‌های ترکیه بر این باورند که سطح قیمت‌ها در شرایط فعلی بازار فولاد بالا و دست نیافتنی است. اما به دلیل عرضه محدود، تعطیلات زمستانی پیش رو، افزایش سریع نرخ کرایه حمل و نقل و نیازهای تولیدکنندگان فولاد، بعید است که قیمت قراضه در آینده نزدیک کاهش یابد. در چنین شرایطی، تولیدکنندگان همچنان مجبور به خرید محموله بوده تا در آینده با هزینه‌های بالاتر مواد اولیه مواجه نشوند.

در کوتاه مدت، با کاهش اندک خرید در اوایل دسامبر، قیمت قراضه در ترکیه به احتمال زیاد تثبیت خواهد شد. کارخانه‌ها تقریباً الزامات رزرو محموله خود را برای ژانویه برآورده کرده‌اند و قراضه‌های‌ گران قیمت در حال کاهش است.

علاوه بر این، برخی از فولادسازان احتمالا به تدریج به جای ضایعات به بیلت روی بیاورند، زیرا این نوع مواد خام در حال حاضر رقابتی‌تر است. تامین کنندگان روسی بیلت را به قیمت ۵۲۰ تا ۵۲۵ دلار در هر تن ارائه می‌دهند. اما باوجود پیشنهادهای مناسب روسیه، فولادسازان ترکیه نسبت به تولید فولاد از مواد خام مسکو محتاط هستند.

در ایالات متحده ، قیمت قراضه نیز روند صعودی را دنبال کرد. از ۱ تا ۸ دسامبر سال جاری، قیمت قراضه در ساحل شرقی با ۱۶ دلار در هر تن ( افزایش ۴.۴ درصدی) نسبت به هفته قبل افزایش یافت و به ۳۷۳-۳۷۷ دلار در هر تن رسید. در ماه نوامبر، قیمت‌ها ۳۱ دلار در هر تن افزایش یافت. بنابراین، قیمت‌ها اکنون به بالاترین سطح خود از می ۲۰۲۳ رسیده است.

به دنبال افزایش شدید قیمت‌ها در ترکیه، بزرگترین مقصد صادرات، روند مثبتی در بازار قراضه آمریکا به طور قابل توجهی مشاهده شده است. فعالان بازار بر این باورند که قیمت مواد خام در معاملات دسامبر به دلیل حمایت از صادرات و بهبود تدریجی قیمت ورق گرم ایالات متحده از اوایل نوامبر به ناچار افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، افزایش بار به دلیل محدودیت در ترانزیت از طریق کانال پاناما نیز روند مثبتی بر بازار دارد.

در بازار چین  نیز قیمت قراضه در بازه زمانی ۱ تا ۸ دسامبر در ۳۹۶.۶۹ دلار در هر تن (ضایعات سنگین) ثابت ماند. در پایان نوامبر، قیمت مواد خام با ۱۴.۶ دلار در هر تن (افزاش ۳.۸ درصد) افزایش یافت و به ۳۹۶.۶۹ دلار در هر تن رسید.

قیمت قراضه در چین در هفته گذشته به دلیل متعادل شدن عرضه و تقاضا ثابت ماند. عرضه قراضه همچنان بالاست که به تغییرات افزایشی قیمت کمک نمی‌کند. علاوه بر این، مواد اولیه وارداتی رقابتی شده که این شرایط کمتر مشاهده شده است.

در عین حال، به دلیل افزایش قیمت فولاد و سود فولادسازان، برخی از کارخانه‌ها به طور قابل توجهی استفاده از کوره قوس الکتریکی خود را افزایش داده‌اند که باعث افزایش تقاضا برای قراضه در کوتاه مدت شده و احتمالا قیمت‌ها را افزایش می‌دهد.

در ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۳، اوکراین صادرات قراضه خود را ۳.۷ افزایش داده و به ۱۳۱.۱ هزار تن رساند. واردات این کشور در این دوره با ۵۰ درصد کاهش در سال به ۰.۸ تن رسید.

انتهای پیام/

کد خبر 8819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =