کد خبر 8839
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸

آهن‌نیوز گزارش می‌دهد:

تکذیب نصب ایستگاه سنجش هوا در کارخانه ذوب آهن اصفهان

تکذیب نصب ایستگاه سنجش هوا در کارخانه ذوب آهن اصفهان

نصب ایستگاه‌های سنجش هوا در کارخانه ذوب آهن اصفهان توسط اداره روابط عمومی و امور رسانه استان اصفهان تکذیب شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، اصفهان جزو شهرهای آلوده کشور و مناطق بحرانی در زمینه ذرات مُعلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هواست.

طبق سامانه پایش کیفی هوای کشور این کلان‌شهر در ۵۵ روز گذشته ۲۲ روز هوای ناسالم برای عموم، ۲۱ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها ۱۲ روز هوای قابل قبول (متوسط) داشته است.

در پی تشدید آلودگی این کلانشهر، طغیانی، نماینده اصفهان علت آلودگی هوای استان را به فعالیت یکی از واحدهای بزرگ صنعتی در اصفهان مرتبط دانسته است.

این نماینده مجلس نوشته است: این واحد بزرگی صنعتی در یک سال و نیم اخیر با ثبت هشتاد مرتبه آلودگی، هجده مورد تذکر دریافت کرده و دو پرونده در دادگاه برایش ایجاد شده اما در نهایت تنها بعد از دو سال هفت میلیون تومان جریمه شده است.

طغیانی بر همین اساس خواستار جمع کردن واحدهای صنعتی شده که زندگی بیش از دو و نیم میلیون انسان را متاثر کرده است.

 یکی از کارشناسان کارخانه ذوب آهن اصفهان که حاضر نشد نامش بیان شود، در رابطه با مواضع نماینده اصفهان گفت: بیان این صحبت‌ها بیشتر مصارف انتخاباتی داشته که با یک سری حرف‌های پوپولیستی مانع از ریشه‌یابی مشکلات اصلی، حل آن و جریان مازوت سوزی می‌شود.

وی افزود: هر کس که دراین کشور کاره‌ای باشد، می‌داند که حتی یک روز هم نمی‌توان ذوب آهن را تعطیل کرد چراکه بیش از ۲۰۰ هزار نیرو از این صنعت متأثر بوده و یکی از بازوهای مهم اقتصاد کشور است.

این کارشناس همچنین اعلام کرد: ذوب آهن اولین ایستگاه‌های سنجش هوا و اولین دستگاه‌های سنجش آنلاین را در بین کل صنایع فولادی روی الکترو فیلترها، فیلترها و دودکش‌های خودش نصب کرده که به طور آنلاین به محیط زیست مخابره می‌شود.

وی با استناد به آمار همین سنجنده‌های هواشناسی بیان کرد: ذوب آهن در بدترین شرایط که بارندگی هوا و وزش باد در نیمه دوم سال وجود ندارد، در حالت بدبینانه ۶ درصد در آلودگی نقش دارد.

به گفته این کارشناس ذوب آهن با استناد به گفته رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، ۷۶ درصد آلودگی هوای استان بخاطر حمل و نقل بوده و مابقی آن، کوره‌های آجرپزی، پالایشگاه‌ها و... است.

خبرنگار آهن‌نیوز نصب ایستگاه سنجش هوا در مجموعه ذوب آهن را از قادریان رئیس اداره روابط عمومی و امور رسانه استان اصفهان پیگیری کرد.

وی با تکذیب این موضوع اعلام کرد: هیچ ایستگاه سنجش هوایی در ذوب آهن نصب نشده است و سازمان محیط زیست با بضاعت اندکی که داشته اقدام به آنالیز می‌کند.

رئیس روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین با رد این گفته که تنها ۶ درصد آلودگی هوای استان اصفهان برای ذوب آهن است گفت: طبق داده‌های ما تاثیر ذوب آهن بر روی آلودگی هوای شهر اصفهان ۳۰ درصد است.

قادریان البته مهمترین علت آلودگی هوای استان را معطوف به حمل و نقل دانست اما در همین زمینه هم گفت: بخش عمده ای از حمل و نقل در حوزه صنعت است که برای جا به جایی نیروها، مواد اولیه و تولیدات آنهاست.

وی در خصوص جابه جایی کارخانه های صنعتی هم به یک مصوب قانونی اشاره کرد که مربوط به قبل از انقلاب است.

طبق این قانون استقرار صنعت در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان از میدان نقش جهان ممنوع شده است.

این قانون را مجلس شورای ملی قبل از انقلاب وضع و پس از انقلاب به شورای انقلاب تنفیذ کرده و بعد به مجلس شورای اسلامی ابلاغ و مجدد وضع شده است؛ بنابراین مجلس باید به آن نظارت می‌کرد تا خطایی در آن صورت نگیرد.

قادریان خاطرنشان کرد: وقتی ۸۰ درصد جمعیت و صنعت اصفهان در ۸ درصد خاک استان (در شعاع ۵۰ کیلومتری تا شهر) مستقر شده خودش گویا همه چیز است.

رئیس روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین متذکر شد: در صورت بی‌توجهی به جانمایی صنعت، با سه بحران محیط زیستی رو به رو خواهیم شد.

وی در همین زمینه گفت: اول مسئله بحران فرونشست زمین است. مورد دوم آلودگی هواست که قبلا در نیمه دوم سال وجود داشت اما اکنون به دلیل ذرت گرد و غبار و خشکی زاینده رود در نیمه اول سال هم وجود دارد و بحران سوم مسئله کمبود آب است که عموم مردم در درگیر خود کرده است.

رئیس روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پایان به برخی اقدامات مثبت صنایع در جهت حفظ محیط زیست اشاره کرده و گفت: ذوب آهن امروز با همین اوضاع وخیم پساب‌های شهرستان‌ها و شهرهای اقماری متعددی را خریداری و تصفیه کرده و در حال استفاده از آن است و همچنین آبی که از دریای عمان منتقل شده و جایگزین می‌شود به چرخه تصفیه منابع زیرزمینی برمی‌گرداند که با ۱۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست.

انتهای پیام/

کد خبر 8839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =