کد خبر 8865
۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق مطرح کرد:

محاسبه شمش بر مبنای قیمت جهانی؛ راه حل خروج بازار فولاد از رکود

محاسبه شمش بر مبنای قیمت جهانی؛ راه حل خروج بازار فولاد از رکود

محمدرضا مجدی مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق یکی از راه حل های خروج بازار فولاد از رکود را محاسبه شمش بر مبنای قیمت جهانی عنوان کرد.

 "محمدرضا مجدی" مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق در رابطه با چرایی برهم خوردن تعادل زنجیره فولاد به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: علت اصلی این عدم‌ تعادل در بخش قیمت‌گذاری انواع مقاطع است که مبنای مشخصی برای آن وجود ندارد و منجر شده بازار نیز در رکود عمیقی فرو رود.

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق برای اینکه بازار فولاد از رکود خارج شود، پیشنهاد داد: مبنای قیمت باید براساس قیمت جهانی شمش باشد.

البته وی درباره همین پیشنهاد هم توضیح داد: وجود ارز چند نرخی خود یکی از مشکلاتی است که اجازه محاسبه قیمت شمش با نرخ ارز ثابت را نمی‌دهد.

تاب آوری صنعت فولاد در پرتو گسترش بازارهای صادراتی

مجدی نگاه جدی به صادرات را از ضروریات توسعه صنعت فولاد کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر برای کنترل بازار داخل، شاهد صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های خلق الساعه (از جمله همین اخذ عوارض صادراتی) بودیم که به صادرات لطمه جدی وارد می‌کند.

معاون فروش و بازاریابی فولاد بافق با بیان اینکه ایران در حال حاضر بازارهای خوبی در کشورهایی مانند عراق، حوزه CIS یا حاشیه خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا دارد، اضافه کرد: اما ایجاد محدودیت صادراتی یا محدودیت بازگشت ارز برخی کالاها، مانع توسعه بازارهای صادرات می‌شود.

مجدی در این خصوص تصریح کرد: در بازار رقابتی دنیا، مصرف‌کننده خارجی قطعا منتظر ما نمی‌ماند و کالای خود را به راحتی از جای دیگر تامین می‌کند؛ بنابراین در شرایط تحریمی که به سختی بازاری را بدست آوردیم، نباید به راحتی خریداران خود را از دست دهیم.

این فعال صنعت فولاد در خصوص توجیه دولت درباره وضع عوارض صادراتی (عاملی برای جلوگیری از خام‌فروشی)، اظهار داشت: هیچکس موافق خام‌فروشی و فروش مواد اولیه، نیست اما زمانی که زنجیره فولاد ما به تعادل می‌رسد باید اجازه صادرات بخش مازاد داده شود.

وی ادامه داد: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که تعیین این عوارض زمانی صورت می‌گیرد که زنجیره فولاد در تعادل است لذا اینگونه تصمیمات مانعی بر سر صادرات و ارزآوری برای کشور است.

ایران بازار سوریه را به ترکیه واگذار کرد

مجدی همچنین در خصوص اخذ عوارض از واردات میلگرد ایران توسط عراق نیز گفت: به هرحال این سیاست اقتصادی کشور عراق است که معمولا مقطعی است؛ کاری که ایران در چنین شرایطی برای افزایش تاب آوری می‌تواند انجام دهد، پیدا کردن بازارهای جایگزین است.

مدیر فروش و بازاریابی فولاد بافق در همین زمینه به یکی از نقاط ضعف بخش دولتی در گسترش بازارهای صادراتی اشاره و عنوان کرد: ایران حتی نتوانسته از بازار سوریه که اتفاقا کمک شایانی در زمان‌های تحت فشار و سختی به آن کرده استفاده کند؛ کشور سوریه در حال بازسازی شهرهای خودش است، اما به جای ایران این کشور ترکیه است که بازار این کشور را در دست گرفته است.

این فعال صنعت فولاد توسعه بخش مسکن را از ضروریات رونق بازار فولاد ذکر کرد و گفت: ایران در حال حاضر دهمین تولیدکننده برتر فولاد دنیا است که در صورت رونق بازار داخل و خروج آن از رکود و همینطور گسترش بازارهای صادراتی، می‌تواند به رتبه‌های بهتری در صنعت فولاد دنیا دست پیدا کند.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ 

کد خبر 8865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =