کد خبر 8933
۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹

در گفت‌وگو با آهن‌نیوز مطرح شد:

عامل گرانی ورق در بازار؛ کاهش ۵۰ درصدی سهمیه خریداران از طریق بهین‌یاب

عامل گرانی ورق در بازار؛ کاهش ۵۰ درصدی سهمیه خریداران از طریق بهین‌یاب

مدیر عامل فولاد گستر یزد یکی از علل افزایش قیمت ورق در بازار را کاهش ۵۰ درصد سهمیه خریداران از طریق بهین‌یاب در بورس کالا عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث شده که تولیدکننده‌ای که مواد اولیه خود را از طریق محصولات مبارکه تأمین می‌کند، دچار مشکل شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در هفته‌های اخیر به دنبال کاهش عرضه ورق گرم در بورس کالا، افزایش تقاضا برای آن و رقابت در گرفته برای این محصول نرخ آن را به شدت بالا برده است. به طوری که در عرضه‌های ورق گرم مبارکه در روز دوشنبه ۲۷ اذر، با افزایش نرخ معاملاتی آن تا ۳۹ درصد، معاملات این روز از سوی کمیته نظارت بورس کالا ابطال شده و مجدد در روز چهارشنبه ۲۹ آذر تکرار شد.

البته در جریان همین معاملات نیز مجدد با افزایش ۲۸ درصد نرخ معاملاتی نسبت به نرخ پایه مواجه شده اما در نهایت مورد تایید قرار گرفت.

این روند در بازار آزاد این محصول نیز تاثیر خود را گذاشت و علیرغم ثبات فاکتورهای محرک بازار از جمله نرخ دلار و پایداری قیمت سایر مقاطع اما این محصول هر روز با افزایش قیمت روبه رو است.

در این رابطه محمد ابوشمسیا، مدیر عامل فولاد گستر یزد ضمن تایید کاهش عرضه ورق گرم در بازار به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: طبق آمار، عرضه ورق گرم در بازار ماهانه حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تن است که در صورت افزایش این مقدار به ۱۰۰ هزار تن، تقریبا نیاز بازار داخل رفع خواهد شد.

او افزود: اما مسئله‌ای که وجود دارد قطعی برقی در تابستان ۳۰ تا ۴۰ درصد این مقدار تولید را کاهش داد و هم اکنون نیز واحدهای تولیدی درگیر قطعی گاز هستند که همین موارد کاهش بیشتر این محصول را تشدید کرده و باعث افت عرضه و افزایش تقاضا شده است.

ابوشمسیا علت دیگر اختلاف قیمتی زیادِ این محصول در بورس و بازار را کاهش ۵۰ درصد سهمیه خریداران از طریق بهین‌یاب در بورس کالا عنوان کرد و گفت: همین موضوع باعث شده که تولیدکننده‌ای که مواد اولیه خود را از طریق محصولات مبارکه تأمین می‌کند، دچار مشکل شده و هجوم تقاضا برای خرید از بورس کالا، قیمت آن را افزایش دهد.

این فعال صنعت فولاد، کاهش ظرفیت تولید برخی کارخانه‌ها از جمله مجتمع فولاد گیلان را هم عامل دیگر کاهش عرضه این محصول و افزایش تقاضا برای آن ذکر کرد.

ابوشمسیا در پاسخ به این پرسش که دلیل عدم توسعه خط تولید ورق در کشور چیست که عرضه از طرف تعداد محدودی کارخانه صورت می‌گیرد، بیان کرد: راه‌اندازی خط تولید ورق گرم نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار کلانی است که از توان بخش خصوص خارج است. همچنین تکنولوژی تولید آن نیز با باقی بخش‌های زنجیره متفاوت است.

وی سرمایه‌گذاری در بخش نورد را در سال‌های اخیر خیلی کم ارزیابی کرد و افزود: در بخش نورد فقط میلگرد توانسته بخشی از کمبود این بخش را با ظرفیت تولید ۲۰ میلیون تن جبران کند. ورق گالوانیزه و سرد نیز تقریبا نیاز داخل را پوشش می‌دهد اما برای ورق گرم سرمایه‌گذاری شکل نگرفته و در این سال‌ها کمبود داشتیم.

ابوشمسیا تحریم را مانع دیگر توسعه خط تولید ورق در کشور عنوان کرد و گفت: وجود مسائل تحریمی باعث شده خط دو نورد گرم فولاد مبارکه با ظرفیت تولید سالیانه ۵/۵ میلیون تن، به مرحله بهره‌برداری نرسد.

وی از شنیده‌هایی در رابطه با ورود مجتمع صنعتی و معدنی گل گهر برای سرمایه‌گذاری در این بخش گفت و برای حل کمبود این کالا با ورود این مجتمع ابراز امیدواری کرد.

مدیر عامل فولاد گستر یزد در خصوص راه برون‌رفت از کمبود و رکود در بازار فولاد اظهار کرد: بهترین راه که می‌شود از این حالت رکود و کمبود رهایی پیدا کنیم، بحث صادرات و واردات به موقع و به جا است.

وی به اعمال عوارض صادراتی برای برای صادرکنندگان شمش اشاره کرد و خاطرنشان شد: این شرایط خیلی از کارخانه‌ها خصوصا شرکت‌هایی که زنجیره کامل را برای فولادسازی ندارند با مشکل جدی در تامین هزینه‌ها مواجه کرده و به تعطیلی می‌کشاند.

او افزود: از طرفی هم واردات به موقع برخی محصولات در بخش ورق می‌تواند در مواقعی مثل الان، کمبود را جبران کند و بازار را از حالت بلاتکلیفی و افزایش قیمتی در بورس کالا خارج کند.

ابوشمسیا در پایان اظهار کرد: این موارد خلاءهایی هستند که باید در وزارتخانه با تشکیل کارگروهی از افراد مطلع، انجمن‌های فعال و بخش خصوصی اقدام به تنظیم بخشنامه‌ها به صورت موردی، سریع و قابل انعطاف در جهت توسعه صنعت گردد.

خبرنگار: پریسا فرضی

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =