کد خبر 8941
۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷

قطعی گاز دامن تمامی صنایع را گرفت

قطعی گاز دامن تمامی صنایع را گرفت

به گفته رئیس اتاق بازرگانی تهران، کسری روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز در اوج مصرف، تشدید احتمال قطعی گاز صنایع در روزهای سرد را به دنبال داشته و گزارش‌هایی از قطعی گاز در صنایع مختلف شنیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، همین تابستان امسال بود صنایع مختلف اعم از داروسازی نسبت به کمبود منابع انرژی به ویژه برق گلایه‌هایی را مطرح کردند. کمبودهایی که باعث قطع حداقل ۲ روز در هفته و افزایش ضایعات تولید و عقب افتادن از برنامه تولید شده بود و تنها چاره‌ای که برای ادامه داشتند جز بهره‌مندی از سوخت گازوئیل و موتور برق نبود.

مساله‌ای که باعث شده بود مدیران صنعت داروسازی کشور به جای برنامه‌ریزی و توسعه صنعت، به دنبال خرید مناسب‌تر گازوئیل باشند و از برنامه‌های توسعه‌ای باز بمانند.

حالا این چالش همان‌طور که پیش‌بینی شده بود به فصل سرد سال و سوخت گاز منتقل شده و خبرهایی از آغاز قطعی گاز صنایع شنیده می‌شود. کمبودهایی که با افت دما و نزدیک‌تر شدن به روزهای سرد سال تشدید هم می‌شوند.

در این رابطه به سراغ محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران در رابطه بااین که این روزها مهم‌ترین محوری که در اتاق بازرگانی تهران دنبال می‌شود چیست؟ و چطور صنعت گران با چالش کمبود سوخت کنار خواهند آمد؟ در گفت‌وگویی پاسخ دادند:

 در حال حاضر عمده ترین چالشی که در اتاق بازرگانی تهران دنبال می کنید و در صدد رفع آن هستید چیست؟

ما در حوزه اقتصاد و فضای کسب و کار مشکلات پیچیده ای داریم که تعدادی از آن ها به عنوان مشکلات بزرگ می شناسیم و یک تعداد هم به تبع آن مشکلات ایجاد می شود. بنابراین اگر بخواهم درباره مسائلی که امروز در اتاق بازرگانی به جد دنبال می کنیم باید به بحث ناترازی ها در حوزه انرژی اعم از برق، ‌گاز و آب بپردازم.

 تابستان امسال که گذشت، تمامی صنایع کشور از جمله داروسازی با چالش عدیده ای در حوزه تامین انرژی مواجه بودند، به نظرتان این وضعیت با قطعی گاز در زمستان ادامه می یابد؟

بله، در تابستان در حدود ۲ روز قطعی برق را در صنعت شاهد بودیم. این درحالی است که مقام معظم رهبری امسال را به مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کردند و بر این موضوعات تاکید فراوانی دارند؛ بنابراین قطعی برق به طور مشخص با فرمایشات رهبر انقلاب در تضاد است.

در زمان کمبودها شاهد هستیم که برق صنایع در اولویت قطعی قرار می گیرد، این در حالی است که برق در حوزه های مختلف مصرف خانوار، خدمات، صنعت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد و در زمان کمبودها شاهد هستیم که برق صنایع در اولویت قطعی قرار می‌گیرد. بنابراین یکی از بزرگترین چالش‌ها همین کمبود انرژی برای صنایع است.

از طرفی با اطلاعاتی که در دست داریم به نظر می رسد ناترازی حوزه انرژی با این شیوه‌ای که پیش می رود همچنان تداوم داشته باشد و لازم است که توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم. این درحالی است علاوه بر برق به عنوان یکی از زیرساخت‌های حیاتی برای توسعه کشور، در خصوص گاز نیز شاهد ناترازی هستیم که در زمستان اتفاق میفتد.

تاکنون گزارشی از قطعی گاز در صنایع کشور داشته اید؟

بله، همین الان برخی از صنایع گزارش داده اند که با قطعی برق مواجه شده اند وبه نظر می رسد با کاهش دما این اتفاق به سایر صنایع هم سرایت می کند. جای تاسف دارد که به تازگی در نتیجه همین مواردی که گفتم یک واحد حدود ۳ هزار نفری نساجی در سمنان دچار قطعی گاز شده است.

این موضوع نگران کننده شروع شده و به نظر می آید علی رغم همه اصرارها و اقدام هایی که در اتاق بازرگانی و مسئولان انجام داده اند با قطعی گاز در زمستان رو به رو باشیم. این درحالی است که حتی اطلاع دارم که موضع وزارت صمت هم این نیست چون باید پاسخگوی تولید باشد.

بنابراین تامین پیوسته گاز اکنون به یکی از معضلات صنایع تبدیل شده است و هر چقدر جلوتر می رویم و هوا سردتر می شود احتمال قطعی گاز در واحدهای صنعتی بیشتری تشدید می شود. البته درباره قطعی گاز حتی هنوز برنامه ای اعلام نکرده اند اما در کنار افت فشار واحدهای صنعتی، ‌ برخی نیز دچار قطعی شده اند.

 در حال حاضر بر اساس اطلاعاتی که در دست دارید چقدر کسری روزانه گاز داریم؟

در پیک مصرف روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر معکب کسری خواهیم داشت که مشکل زا است. نکته قابل توجه هم این است که ۳۰ درصد گاز در صنعت، ۳۰ درصد در بخش خانگی و مابقی نیز در حوزه های پتروشیمی و غیره به عنوان خوراک مورد استفاده قرار می گیرد و وقتی گاز دچار کمبود می شود مستقیم به سراغ قطعی ۳۰ درصد صنعت می روند.

درباره عواقب قطعی گاز و تاثیری که بر روی صنایع می گذارد برایمان بگویید؟

به طور حتم نتایج قطعی گاز گریبان مردم را می گیرد؛ چرا که عرضه و تقاضا برهم می خورد، قیمت ها جا به جا و تورم تولید می شود. هر چند نمی توان عدد مشخصی درباره کاهش تولید در نتیجه قطعی گاز گفت اما میانگین تولید در ۷۰ ماهه گذشته حدود ۴۱ درصد بوده و متاسفانه کمبود و قطعی برق اثر خود را گذاشته است.

در حوزه انرژی و حداقل در حوزه برق و گاز سالانه حدود ۵ درصد مصرف افزایش خواهد یافت، از طرفی وقتی عرضه و تقاضا در سطح مناسبی نباشد قیمت ها افزایش می یابد و بازار متورم می شود. بنابراین این هم یکی از مسائلی است که با آن درگیر هستیم. البته معضلات ما به همین جا محدود نمی شود و در حوزه آب هم دچار کمبودها و چالش‌هایی هستیم.

این درحالی است که در حوزه انرژی و حداقل در حوزه برق و گاز سالانه حدود ۵ درصد مصرف افزایش خواهد یافت و نمی خواهیم صنعت در همین شرایط بماند. از طرفی هم ناترازی وجود دارد و اگر به طور جد سرمایه‌گذاری بر روی تولید انرژی نداشته باشیم به طور حتم با خسارت زیادی مواجه خواهیم شد.

متاسفانه صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع حیاتی کشور نیز در تابستان امسال دچار مشکل تامین انرژی در نتیجه قطعی برق شده بود که حتی نتوانستیم برای تداوم فعالیت آن، گازوئیل را با شرایط مناسب برای واحدهای صنعت داروسازی تامین کنیم و آن ها به اجبار انرژی مورد نیاز را از بازار آزاد تامین کردند.

منبع: بازار

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =