کد خبر 8967
۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲

آهن اسفنجی صبا فولاد خلیج فارس در سه ماه آینده قطعا کاهش پیدا می کند

آهن اسفنجی صبا فولاد خلیج فارس در سه ماه آینده قطعا کاهش پیدا می کند

عباس تفضلی معاونت توسعه مهندسی صبا فولاد خلیج فارس، با اشاره به اینکه در حال حاضر صبا فولاد خلیج فارس دچار قطعی گاز نشده اما دچار محدودیت مصرف شده‌ایم، اعلام کرد: در سه ماه آینده تولیدات آهن اسفنجی صبا فولاد قطعا با کاهش رو به رو خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، شروع فصل آذر ماه امسال همزمان با قطعی یا محدودیت گازی برخی از صنایع کشور خصوصا در بخش صنعت فولاد شد.

در این میان این قطعی‌ها در یک ماه اخیر تا حد زیادی بازار این صنعت را به ویژه در بخش تولید آهن اسفنجی تحت تاثیر خود قرار داده، به طوری که به دنبال کاهش تولید و عرضه آن در بازار نرخ معاملاتی این محصول از قیمت ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان در ابتدای آذر به قیمت ۱۳ هزار و ۱۴۶ تومان در انتهای آذر رسید.

آهن اسفنجی بریکت یکی از مواد اولیه دیگر در بخش فولاد است که بسیار تحت تاثیر نرخ آهن اسفنجی است.

مجتمع صبا فولاد خلیج فارس یکی از بزرگترین تولیدکننده و عرضه‌کننده آهن اسفنجی بریکت در ایران است.

عباس تفضلی، قائم مقام مدیرعامل و معاونت توسعه مهندسی صبا فولاد خلیج فارس در جریان پیگیری خبرنگار آهن‌نیوز از وضعیت قطعی گاز این مجموعه و تولید آهن اسفنجی بریکت، بیان کرد: طبق روال هر ساله در فصل زمستان، از اول دی تا آخر اسفند، شرکت ملی گاز بخشنامه‌ای صادر و سهمیه‌بندی برای هر شرکت را ابلاغ می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر صبا فولاد خلیج فارس دچار قطعی گاز نشده اما دچار محدودیت مصرف شده‌ایم و با حدود ۵۰ درصد ظرفیت در حال تولید هستیم که در صورتی که کمتر از این شود خط متوقف خواهد شد.

تفضلی در پاسخ به این پرسش که آیا برای جبران این افت تولید تمهیداتی از سمت مدیریت اندیشیده شده و یا با وزارت و بورس کالا برای مدیریت این مسئله توافقی انجام گرفته؟ پاسخ داد: ما تا حد امکان پیگیر هستیم که میزان سهمیه گاز را ارتقا بدهیم ولی اگر موفق نشویم، اختیار محدودیت مصرفی که اعلام شده از دست ما خارج می‌شود.

معاونت توسعه مهندسی صبا فولاد خلیج فارس ضمن تاکید بر این که در طول این سه ماه قطعا کاهش تولید و عرضه خواهیم داشت،  تصریح کرد: به این ترتیب هیچ کاری هم نمی‌توان برای جبران کاهش عرضه در طول این مدت کرد.

تفضلی در ادامه افزود: به هرحال سیاست ما برای حمایت از بازار این است که تمام تولید به هر میزان که باشد در بازار داخلی و بورس کالا عرضه شود. 

قائم مقام مدیرعامل صبا فولاد خلیج فارس در رابطه تاثیر این قطعی بر روی نرخ عرضه این محصول نیز بیان کرد: از نظر قیمتی، نرخ آهن اسفنجی بریکت، ۷ درصد پریمیوم روی قیمت میانگین موزون اسفنجی محاسبه می‌شود.

طبق روال عرضه، آهن اسفنجی روزهای شنبه عرضه شده و بریکت روزهای یکشنبه عرضه می‌شوند. عملا هر اتفاقی که روی اسفنجی رخ دهد اثر آن روی بریکت هم نشان داده خواهد شد.

او با تاکید براین که حل مسئله گاز صنایع باید به صورت جدی در دستور کار دولت باشد، خاطرنشان شد: مسئله گاز مانند بحث نیروگاه برق نیست که با سرمایه‌گذاری خودِ شرکت، امکان حل آن تا حدودی وجود دارد، هرچند در حوزه نیروگاه نیز در بحث سوخت همچنان معضل وجود دارد.

وی افزود: اما مسئله گاز باید در سطح کلان حل شود چراکه گاز موضوعی نیست که خودِ شرکت‌ها به صورت مستقل بتوانند از عهده حل آن بربیایند. 

تفضلی در طرح این مسئله که اصلا صنایع مناطق گرمسیری مانند استان هرمزگان که نیاز مصارف خانگی گاز آنچنانی نیز ندارند چرا باید دچار محدودیت باشند، بیان کرد: اتفاقا این موضوع یکی از سؤالات ما هم است و در حال رایزنی هستیم که بتوانیم سهمیه گاز صنایع را از بابت همین مسئله که چرا به چنین منطقه‌ای فشار وارد شود، ارتقا بدهیم.

خبرنگار: پریسا فرضی 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 8967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =