کد خبر 8998
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶

مدیر برنامه‌ریزی آذر فولاد امین: محصولات ترکیه بدون تعرفه وارد سوریه می شود اما برای ایران تعرفه وضع شده!

مدیر برنامه‌ریزی آذر فولاد امین: محصولات ترکیه بدون تعرفه وارد سوریه می شود اما برای ایران تعرفه وضع شده!

جاوید مدیر برنامه ریزی آذر فولاد امین می گوید: کشور سوریه برای صادرکنندگان ایرانی تعرفه وضع کرده است این در حالی است که تولیدکنندگان کشور ترکیه، بدون تعرفه محصولات خود را به این کشور صادر می‌کنند.

نوید جاوید مدیر برنامه‌ریزی آذر فولاد امین در گفتگو با خبرنگار آهن نیوز به چند نمونه از چالش‌های مهم صنعت فولاد اشاره کرد و گفت: به دلیل تحریم‌ها در وارد کردن تکنولوژی به کشور دچار مشکل هستیم اما با این وجود تلاش شده تا مجموعه‌های فولادی بالاترین تکنولوژی را در اختیار داشته باشند.

مدیر برنامه‌ریزی آذر فولاد امین با اشاره به نمونه‌ای از این تکنولوژی‌ها توضیح داد: تکنولوژی کوره‌های القایی که محصول کشور آلمان است، برای سال 2020 است اما وارد کردن این تجهیزات اولا به خاطر تحریم‌ها کار بسیار دشواری است، ثانیا هزینه پروژه را بالا می‌برد. 

وی ادامه داد: چالش دیگری که صنعتگران حوزه فولاد با آن درگیر هستند، حوزه صادرات است.

به گفته مدیر برنامه ریزی آذر فولاد امین کشور سوریه برای صادرکنندگان ایرانی تعرفه وضع کرده است این در حالی است که تولیدکنندگان کشور ترکیه، بدون تعرفه محصولات خود را به این کشور صادر می‌کنند.

جاوید افزود: کشورهای لبنان و اقلیم کردستان هم اخیرا تعرفه‌ها را افزایش داده‌اند.

مدیر برنامه‌ریزی آذر فولاد امین بر همین اساس گفت: فردی که در ایران کار تولید انجام می‌دهد هم به لحاظ ایجاد کارخانه و هم به لحاظ «تولید، فروش و صادرات» نسبت به کشورهای رقیب با مشکلات عدیده‌ای روبه رو است.

مدیر برنامه‌ریزی آذر فولاد امین در حوزه صادرات نقش وزارت امور خارجه را مهم دانست و مطرح کرد: یکی از عوامل مهم در حوزه صادرات به مراودات سیاسی بین ایران و کشورهای مختلف مربوط می‌شود؛ وزارتخانه باید از طریق کنسولگری های خود از تولیدکنندگان حمایت کند.

جاوید در همین زمینه گلایه مند بود و گفت: این حمایت از صادرکنندگان فولادی انجام نشده و ما حمایتی ندیده‌ایم؛ این در حالی است که دستگاه دیپلماسی در کشورهای رقیب حامی تولیدکنندگان‌شان هستند.

وی به یک نمونه از این حمایت ها اشاره کرد و ادامه داد: بنده در اربیل، با یک تاجر اربیلی صحبتی داشتم؛ می گفت وقتی یک تاجر ترک به ما جنس می‌فروشد، دولت ترکیه تضمین می‌کند.

جاوید در خصوص این حمایت توضیح داد: همانطور که می‌دانید برای صادرات محصولات فولادی ابتدا پول واریز می‌شود پس از آن بارگیری صورت می‌گیرد، لذا دغدغه بسیاری از خریداران این است که اگر پول واریز شد چه ضمانتی برای تحویل محصول وجود دارد؟

مدیر برنامه‌ریزی آذر فولاد امین بر همین اساس خاطرنشان کرد: عملا تولیدکنندگان ما تنها هستند و انتظار ما حمایت بیشتر و استفاده از ارتباطات بین‌المللی است که دست وزارت امور خارجه و دولت در این زمینه باز است و می‌تواند این کار را انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 8998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =