کد خبر 9015
۱۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۸

واکنش اتحادیه آهن‌فروشان تبریز به سودهای سرسام‌آور بانک‌ها بابت ال‌سی

واکنش اتحادیه آهن‌فروشان تبریز به سودهای سرسام‌آور بانک‌ها بابت ال‌سی

عضو اتحادیه آهن‌فروشان تبریز در واکنش به سودهای سرسام‌آور تسهیلات بانکی به ویژه الی سی گفت:به علت سود بازپرداخت بالای ال سی، تولیدکننده عملا امکان استفاده از این تسهیلات را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، اوضاع بازار آهن و فولاد در هفته‌های گذشته به دلیل نبود تقاضای محسوسی روی محصولات مصرفی در بازار داخلی و خارجی و همچنین معاملات بورس کالا، شرایط کار را برای فعالان سخت کرده است.

در واقع در شرایط فعلی اثرات فاکتورهای متعددی مانند سیاست تثبیت نرخ دلار، کاهش صادرات مقاطع فولادی، سیاست‌های انقباضی پولی و بانکی، تداوم کاهش تقاضای مصرفی و نبود نقدینگی در بازار بیش از سایر پارامترها است و کاهش حجم عرضه و کمبود گاز توان تحریک بازار و ایجاد نوسانات در بازار داخلی و خارجی را ندارد.

هادی فرصتی، نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تبریز در خصوص وضعیت بلاتکلیف در بازار آهن به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: قیمت دلار و یا تحریم‌ها در ظاهر امر در تغییرات قیمت‌ها تأثیرگذار هست در صورتی که تمام مواد اولیه فولاد در کشور موجود است و حتی صادرات و در بعضی از مواقع خام فروشی هم می‌شود.

نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تبریز درباره دلیل این آشفتگی افزود: سیاست‌های غلط دولتمردان و عدم‌توجه به بخش‌های خصوصی چه در بخش تولید و چه در توزیع و بازرگانی و عدم توجه به مشکلات آنان باعث این شرایط شده است.

فرصتی در بخش تامین مالی که یکی از مشکلات بزرگ واحدهای تولیدی است گفت: در بحث تسهیلات بانکی و ال سی که از سال گذشته شروع شده، به علت سود بازپرداخت بالای آن تولیدکننده عملا امکان استفاده از این تسهیلات را ندارد.

به گفته این فعال صنعت فولاد، بانک‌ها به جای بانکداری، رسما رباخوار شده‌اند و باسودهای سرسام‌آور و غیرمنطقی برای ال سی فرصت فعالیت اقتصادی واحدهای تولیدی را گرفته‌اند. این درحالی است که برای برخی شرکت‌های سفارشی که معلوم نیست هیئت مدیره کیست و کجاست، با امضای مدیران، چند صد میلیارد ال سی باز می‌کنند و زمانی هم که سررسیدشان فرا می‌رسد شرکت‌ها توانایی باز پرداخت آن مبالغ را نداشته لذا فشار روی بخش تولیدی می‌افتد.

الی سی یک نوع تعهدنامه است. این تعهد شامل این است که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید. هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد

نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تبریز به ناعادلانه بودن سیستم مالیاتی کشور نیز انتقاد کرده و تصریح کرد: از طرفی سازمان امور مالیاتی اصلا به فکر صاف کردن جاده تجارت نیست و بدون آماده کردن زیرساخت‌ها فقط مطالبه مالیات غیرمعقول از مودیان دارد.

وی در این خصوص توضیح داد: عدم‌تخصص اکثر کارشناسان سازمان امور مالیاتی و بی‌توجهی به اسناد و مدارک مودی باعث بی‌عدالتی زیادی در تخصیص مالیاتی شده است.

به گفته نایب رئیس اتحادیه آهن‌فروشان تبریز وجود چنین رویه‌ای باعث فرار سرمایه‌ها به خارج کشور یا متولد شدن شرکت‌های سوری و اجاره‌ای و فرارهای مالیاتی گسترده‌ای شده است.

فرصتی قوه قضائیه را نیز در بحث بی‌اعتمادی اصناف و کسبه مقصر عنوان کرد و افزود: عدم‌توجه به دادخواست‌های افراد مال باخته در اعتراض به سیستم ناعادلانه مالیاتی، طولانی شدن زمان‌دهی به جلسه رسیدگی و برخورد ناشایست با فعالان اقتصادی، مواردی است که تاجران به آن انتقاد دارند.

عضو اتحادیه آهن‌فروشان تبریز در ادامه افزود: معاونت پیشگیری از وقوع جرم که توجهی به مشکلات موجود در بازار و همکاری‌ با اتحادیه‌ها در زمینه انسجام قوانین نداشته و در راستای پیشگیری از وقوع جرم عملا کاری انجام نمی‌دهند.

این فعال صنعت آهن و فولاد، از دیگر مسائلی که به آشفتگی بازار دامن زده، اختلاس‌هایی که عمدتا در تهران انجام می‌گیرد دانست که دود آن به چشم شهرهای دیگر می‌رود و در نهایت باعث سردی مردم و اصناف می‌شود.

عضو اتحادیه آهن‌فروشان تبریز با اشاره به سردسیر بودن مناطق شمال غرب کشور یکی از مشکلات و سد راه تولید را کمبود گاز و برق و تاثیر آن در تعطیلی و افت تولید واحدهای فعال صنعتی در این مناطق عنوان کرد.

فرصتی ضمن گلایه از عملکرد جزیره‌ای هر ارگان، بیان کرد: هر سازمانی برای خود، دولت شده و هر روز قانون جدیدی تصویب و اجرا می‌کنند. در حالی که کارشناسی درستی در زمینه فراهم بودنِ زیرساخت‌ها برای اجرایی شدن آن و سود و زیان اصناف نمی‌شود. 

عضو اتحادیه آهن‌فروشان تبریز در پایان به عنوان راهکار از دولت و بانک مرکزی خواستار فراهم آوردن زمینه و زیرساخت درست قوانین را طلب کرده و گفت: فعالیت امور بانکی باید در جهت ایجاد یک بنگاه تجاری درست و فراهم آوردن تسهیلات ارزان قیمت برای بخش تولید و اقنصاد باشد. 

فرصتی بهترین راه را تشکیل کمیته‌های تخصصی با حضور افراد پیشکسوت و باتجربه و متخصص‌ در هر استان برای پایش و مدیریت چالش‌ها و ارائه راه حل پیشنهاد داد.

انتهای خبر/ ف
 

کد خبر 9015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =