کد خبر 9031
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

آیا دلار به کانال 49 هزار تومان بر ‌می‌گردد؟

آیا دلار به کانال 49 هزار تومان بر ‌می‌گردد؟

به گفته تحلیل‌گر اقتصادی، واکنش افزایشی دلار به جنایت تروریستی کرمان گذرا و هیجانی است، چون پتانسیل تحریک تقاضا در بازار ارز وجود ندارد و جریان نقد موجود در بازار در سطحی نیست که بتواند قیمت‌ها را به بالا سوق دهد.

به گزارش آهن نیوز محمد کهندل، تحلیلگر مسائل اقتصادی در یادداشتی پیش بینی کرده است که احتمال بازگشت دلار به کانال 49 هزار تومان بسیار بالا است.

مشاهدات نشان می‌دهد قیمت دلار در بازار ایران، علاوه بر وابستگی به متغیرهای اقتصادی، کمابیش به عوامل و متغیرهای سیاسی نیز مربوط است و با نگاه سطحی به این موضوع احتمالا تحلیل‌های شتاب زده از افزایش قیمت دلار بعد از جنایت تروریستی کرمان بیش از تحلیل‌های دیگر درست به نظر می‌آید، اما چرا قیمت دلار ثبات خود را حفظ خواهد کرد و به همان کانال ۴۹ هزار تومان باز خواهد گشت؟

زمانی که از تاثیر عوامل سیاسی بر قیمت دلار گفته می‌شود باید به عمق موضوع نگاه کرد و نه سطوح آن، زمانی یک متغیر سیاسی می‌تواند دلار را تحریک کند که:

اولا قیمت به لحاظ زمانی آماده تغییر باشد.

دوما پتانسیل تحریک تقاضا در بازار ارز وجود داشته باشد.

سوما جریان نقد موجود در بازار در سطوحی باشد که بتواند قیمت ها را به بالا سوق دهد.

و در وهله آخر چشم انداز تورمی نیز فعال باشد.

همین سه موضوع را بررسی می‌کنیم؛

قیمت دلار از ابتدای سال 1401 تا پایان آن بیش از 50 درصد رشد کرده و حالا قریب به 9 ماه است که در کریدور 48 تا 52 هزار تومان قرار دارد.

تجربه نشان داده که دلار برای گذار به کانال‌های 10 یا 20 و یا حتی 50 نیاز به اصلاح زمانی دارد چرا که اساسا مدتی زمان می‌برد تا جامعه و فعالان بازار به چنین قیمت‌هایی واکنش دهند.

دوما، بازاری که سال گذشته جهش پیدا کرده و حالا هم با ثبات 9 ماهه خود از بازدهی مانند بازدهی بازار مسکن و سهام دور بوده نمی‌تواند متقاضی زیادی داشته باشد و همین موضوع را هم خلوتی خیابان فردوسی به عنوان محور بازار غیر رسمی تایید میکند.

سوما آنکه به نظر می‌رسد با کنترل رشد نقدینگی و تعدیل سرعت رشد سپرده‌های دیداری به رقم تاریخی آن یعنی حدود 30 درصد، جریان نقد موجود در بازار ارز نیز به شدت محدود شده‌ که همین مسئله به تضعیف طرف تقاضا کمک کرده است.

و در موضوع آخر نیز با وجود کنترل نقدینگی و احتمالا ادامه روند درآمدهای نفتی دولت که دست  سیاست‌گذار برای دخالت در بازار را باز خواهد گذاشت، نمی‌توان انتظار تعدیل تورم را بی دلیل دانست.

به طور کلی به نظر می‌رسد متغیرهای محرک بازار ارز علی‌الحساب حتی با وجود اتفاقات سیاسی، پتانسیل تغییر را نداشته و هر افزایش قیمتی می‌تواند هیجانی و زود گذر باشد.

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز درباره افزایش قیمت نرخ دلار در روزهای اخیر به خبرگزاری تسنیم گفته است:تعدادی از سودجویان و رسانه‌های معاند با اقدامی غیراخلاقی از عملیات تروریستی کرمان برای برهم زدن فضای اقتصادی کشور استفاده کردند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق خاطرنشان کرد: در زمان جنگ غزه دلار به صورت مقطعی و کوتاه مدت بالا رفت؛ اما به علت ثبات در متغیرهای اقتصادی دلار به دامنه‌ی قبلی خود بازگشت؛ بنابراین مردم و فعالان اقتصادی دیگر فریب رسانه‌های معاند را نمی‌خورند و می‌دانند افزایش قیمت دلار مقطعی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر 9031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =