کد خبر 9069
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

در گفتگو با آهن نیوز مطرح شد

خط تولید آهن اسفنجی فولاد قاینات با ادامه قطعی گاز تعطیل می‌شود

خط تولید آهن اسفنجی فولاد قاینات با ادامه قطعی گاز تعطیل می‌شود

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات گفت: واحد تولید آهن‌اسفنجی قائنات ماهیانه ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن آهن‌اسفنجی را داشته و با قطعی گاز ضرری در حدود ۳۰ میلیارد تومان در ماه به آن وارد شده است.

امیر نوری‌زاده، مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات، از قطعی گاز ۳۷ روزه این مجموعه صنعتی خبر داد و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: بخش تولید آهن‌اسفنجی کارخانه فولاد قاینات از ساعت صفر بامداد ۱۲ آذر ۱۴۰۲ قطع است و هیچ تولید و عرضه‌ای تا امروز نداشته است.

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات افزود: تا جایی که اطلاع دارم، محدودیت مصرف برای واحدهای دیگر  اعمال شده و فولاد سفیددشت هم به طور کل قطع شده و تولید ندارند. امسال با توجه به زمستان ملایمی که پیش رو داریم، اطلاع‌رسانی شده بود که قطعی گاز برای صنایع صورت نمی‌گیرد و فقط محدودیت گازی برای صنایع اعمال خواهد شد.

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات، موقعیت جغرافیایی واحدهای مختلف را دلیل قطعی گاز برخی از صنایع عنوان کرد و افزود: تصمیم شرکت ملی گاز ایران چنین بوده و معلوم هم نیست تا چه زمانی ادامه داشته باشد اما معمولاً تصمیم بر قطعی یا محدودیت دوره‌ای بر حسب میزان فشار وارده به موجودی گاز در خطوط لوله در بخش‌های مختلف کشور تعیین می‌شود.

نوری‌زاده گفت: با توجه به اینکه ما تقریبا در انتهای خط شرقی کشور قرار داریم، اگر مصرف گاز در شرایط برودت هوا بالا باشد، مصارف خانگی دچار مشکل شده و احتمالا گازشان قطع شود اما کارخانه‌های موجود در استان هرمزگان و فارس که به عسلویه نزدیک‌اند، در مسیر اصلی خطوط گاز قرار دارند، به دلیل اینکه در آن قسمت فشار گاز بالا است، گاها ظرفیت را کاهش می‌دهند.

به گفته این فعال صنعتی، واحد تولید آهن‌اسفنجی قاینات ماهیانه ظرفیت تولید ۸۰ هزار تن آهن‌اسفنجی را داشته و با این قطعی ضرری در حدود ۳۰ میلیارد تومان در ماه به آن وارد شده است.

نوری‌زاده با اشاره به این که قیمت آهن اسفنجی در اثر این کاهش تولید در هفته‌های اخیر به شدت افزایش یافته بیان کرد: وقتی تعدادی از واحدها به کل خاموش باشند و فعالیت نکنند و تعدادی هم با ۶۰ یا ۷۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید باشند، از آن سو تقاضا هم تغییری نکند، قطعا با افزایش قیمت رقابتی مواجه می‌شویم.

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات، تاثیر محدودیت عرضه آهن اسفنجی در کشور را بیش از سایر بخش‌های زنجیره حساس دانسته و تصریح کرد: زمانی که عرضه آهن اسفنجی کم شود به طبع مواد اولیه واحدهای فولادسازی هم دچار مشکل شده و تولید آنها هم کاهش پیدا می‌کند. همچنین تولید صنایع پایین دستی نیز به دلیل مشکل در مواد اولیه کاهش پیدا می‌کند که در نهایت منجر به هجوم تقاضا و افزایش قیمت خواهد شد.

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات علاوه بر مسأله تقاضا از نقش دولت نیز در تعیین قیمت‌ها یاد کرد و افزود: قیمت‌گذاری به این شکل نیست که کارخانه‌ها محصولات خود را با هر قیمتی که خود تعیین می‌کنند، عرضه کنند. برای بحث قیمت‌ها حد و حدودی را تعریف می‌کنند مثلا در بورس قیمت پایه تعریف می‌شود که همه این موارد تأثیر دارد و از بخش دولتی نیز قیمت‌ها کنترل می‌شود که از تورم جلوگیری شود.

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات در پاسخ به این پرسش که چرا تقاضا در ابتدای زنجیره به نسبت انتهای زنجیره وجود دارد؟ گفت: اصلی‌ترین دلیل عدم وجود تقاضا در بخش انتهایی زنجیره رکود در بازار ساخت و ساز است. از طرفی کارخانه‌ها به دلیل اینکه هزینه می‌کنند اصلاً تمایلی به خاموشی و تعطیلی ندارند. پس بنابراین خریداران این مواد اولیه با توجه به نبود تقاضا شاید اقدام به دپو در انبار کارخانه‌ها می‌کنند.

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای جبران کاهش تولید یا ارائه تسهیلاتی از طرف دولت برای مدتی که کارخانه بدون فعالیت بوده، صورت گرفته؟ بیان کرد: با توجه به اینکه واحد تولیدی ما تولید تک‌محصولی است، از خیلی ارگان‌ها درخواست داشتیم که تا حد ممکن از قطعی گاز ما جلوگیری شود اما عملی نشد.

وی با بیان اینکه در تولید آهن اسفنجی، گاز به عنوان یک ماده کمک فرایندی است و به عنوان سوخت مصرف نمی‌شود که ماده دیگری را جایگزین در واحدهای احیاء مستقیم کنیم بنابراین هیچ برنامه‌ای برای جبران این افت تولید نداریم. در واقع طی این فرآیند CH۴ به CO و H۲ شکسته می‌شود و تا زمانی که گاز وصل نشود، ما هیچ تولیدی نخواهیم داشت.

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات اعلام کرد: متاسفانه، در حال حاضر به علت درآمد تقریباً صفر، کارخانه برای تامین نیروی انسانی و هزینه‌های جاری مانده و در ضرر و زیان هنگفتی است و این شرایط، احتمال تعطیلی کارخانه را دارد چراکه اعلام نکرده‌اند تا چه زمانی گاز قطع است!

مدیر واحد احیا مستقیم فولاد قاینات در انتها برای خروج از این بحران پیشنهاد داد: در بحث قطعی گاز باید یک سرمایه گذاری درستی از سمت وزارت نفت صورت گیرد یا حداقل با کشورهای همسایه دارای گاز مذاکراتی برای واردات خصوصا در زمان‌های کمبود آن داشته باشند. چرا که که در زمان کمبود گاز و قطعی آن در طی همین چند ماه، خسارت‌های زیادی به کارخانه‌ها وارد می‌شود. این در حالی است که اگر بتوانند مشکل محدودیت گازی این چندماهه را حل کنند کارخانجات مشکلات خاص دیگری ندارند و ما مواد اولیه را از داخل تأمین و محصول نهایی هم در بازار داخل عرضه و به فروش می‌رسانیم.

مجتمع فولاد قائنات را بیشتر بشناسید

به گزارش آهن‌نیوز؛ احداث مجتمع فولاد قاینات از مصوبات دولت نهم در آبان ماه سال ۱۳۸۴ به خراسان جنوبی بود که در تاریخ نهم شهریورماه ۱۳۸۵ این پروژه با حضور مسئولان استانی و کشوری کلنگ زنی شد.

کلنگ احداث کلان پروژه صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی حدود ۱۷ سال قبل با پیش بینی سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد تومانی به زمین زده شد تا جزو هشت طرح استانی فولاد کشور قرار گیرد و بر اساس افقی که برای آن در نظر گرفته شد قرار بود این طرح مادر و بزرگ صنعتی و اقتصادی خراسان جنوبی سال ۹۲ به اتمام برسد.

اما بعد از کش و قوس های فراوان و چالش های بسیاری که سر راه این پروژه قرار گرفت بالاخره ۲۴ آذر سال ۱۴۰۱ واحد احیای مستقیم مجتمع فولاد قاینات با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید.

برای راه‌اندازی واحد احیای مستقیم به منظور تولید آهن اسفنجی، ۱۰۰ میلیون یورو هزینه شد و با توجه به اینکه در راستای تقویت دانش فنی و مهندسی ایرانی و مقابله با تحریم‌ها ۴۵ شرکت داخلی عهده‌دار طراحی و تولید قطعات مورد نیاز این مجتمع بودند، در احداث این واحد بالغ بر ۲ میلیون و ۳۵۳ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی شد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =