کد خبر 9089
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۷

عقبگرد قیمتی مقاطع فولادیِ بازار جهانی در ابتدای ۲۰۲۴

عقبگرد قیمتی مقاطع فولادیِ بازار جهانی در ابتدای ۲۰۲۴

قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴‌ درصد و سایر محصولات پایین‌دستی نیز ذر بخش میلگرد ۱.۴۳ درصد، کویل نورد گرم ۱.۳۴ درصد، سیم ۰.۷۷‌ درصد و فولاد ضدزنگ ۰.۵۸‌ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، در هفته دوم سال ۲۰۲۴ با توجه به کاهش قیمت فروش نفت عربستان، شاخص برنت کاهش یافت که این موضوع در کنار عواملی همچون کاهش میزان تقاضا و افت میزان تولید، بازار جهانی فولاد را تحت‌تاثیر قرار داد و موجب کاهش قیمت سنگ‌آهن و شمش فولاد و همچنین محصولات پایین‌دستی این صنعت شد، به طوری که قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴‌ درصد کاهش یافته است. با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود که روند نزولی قیمت زنجیره فولاد در بازار جهانی ادامه داشته باشد.

Untitled-7 copy

روز سه‌شنبه برابر با ۹ ژانویه، شاخص‌های سهام در آسیا پس از افزایش شدید سهام فناوری در وال‌استریت و در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر ارقام تورم ایالات‌متحده هستند که این هفته منتشر می‌شود، رشد داشتند که می‌تواند نشان‌دهنده زمانی باشد که ممکن است فدرال‌رزرو شروع به کاهش نرخ‌های بهره کند.

شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا (CPI) برای ماه دسامبر روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد و انتظار می‌رود تورم کل ۰.۲‌ درصد در ماه و ۳.۲‌ درصد به صورت سالانه افزایش یابد.

بررسی شاخص برنت نیز نشان می‌دهد که قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه ۸ ژانویه تحت‌تاثیر کاهش قیمت فروش نفت عربستان‌سعودی به مشتریان آسیایی برای تحویل در ماه فوریه افزایش و تولید اوپک، بیش از ۳.۵‌ درصد افت کرد.

روز سه‌شنبه ۹ ماه ژانویه شاخص نفت خام سبک آمریکا با ۰.۱۶‌ درصد افزایش به ۷۰ دلار و ۸۸ سنت و شاخص برنت به ۷۶ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. طلا نیز اندکی ریزش داشت، به طوری که هر اونس طلا به قیمت ۲۰۲۷.۷ دلار معامله شد.

فولاد و سنگ‌آهن که به دلیل رشد میزان تقاضای پایان سال، ۲۰۲۳ را با افزایش قیمت به پایان رساندند، طبق پیش‌بینی‌های تحلیلگران اقتصادی سال نو میلادی را با عقبگرد قیمتی آغاز کردند، به طوری که قیمت فولاد و سنگ‌آهن در بازارهای جهانی از ۴ ژانویه در مسیر نزولی قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بازار فولاد روز دوشنبه ۸ ژانویه ۲۰۲۴ در چین با ادامه افت قیمت‌ها همراه بود و یک‌درصد نزول فیوچرز و کاهش ۲۰ تا ۳۰ یوآنی در بازار فیزیکی را گزارش می‌کند. شمش داخلی چین نیز کاهش ۲۰ یوآنی را به ثبت رساند.

افزایش حاشیه سود فولادسازان در پایان سال ۲۰۲۳، کاهش تولید و اعلام برنامه چند شرکت چینی برای شروع تعمیرات قبل از سال نو چینی از جمله عوامل مهم کاهش قیمت فولاد در بازار جهانی به حساب می‌آیند. از طرفی به نظر می‌رسد شرایط فعلی نرخ فولاد و اصلاح قیمت موقتی باشد، اما با توجه به شرایط موجود، امکان افزایش قیمت‌ها در دامنه بالاتر بعید به نظر می‌رسد.

سنگ‌آهن به کمترین قیمت در یک هفته اخیر رسید

بررسی معاملات آتی سنگ‌آهن در روز دوشنبه ۸ ژانویه نشان می‌دهد که قیمت سنگ‌آهن برای سومین بار به صورت متوالی کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود طی یک‌هفته گذشته رسید، چراکه برخی از سرمایه‌گذاران در بحبوحه کاهش تقاضا و حاشیه سود فولاد، موقعیت‌های خرید خود را برای ثبت سود باز کردند.

قیمت محموله‌های سنگ‌آهن عیار ۶۳.۵‌ درصد برای تحویل در بندر تیانجین پس از رسیدن به بالاترین سطح خود در ۲۰ ماه گذشته که معادل ۱۴۵ دلار به‌ازای هر تن بود، در روز ۴ ژانویه به ۱۴۱ دلار در هر تن کاهش یافت، چراکه کاهش حاشیه سود برای کارخانه‌های فولاد چین انتظارات خرید کمتر نهاده را افزایش داد.

بادهای معکوس اقتصاد کلان برای کشور و عدم‌اطمینان در مورد تقاضا برای مصالح ساختمانی در سال پیش‌رو، تقاضای سنگ‌آهن از کارخانه‌های فولادی را کاهش داد و با افزایش فعالیت خرید در فصل ذخیره‌سازی معمول آنها مقابله کرد. با این حال، انتظارات افزایش محرک اقتصادی از سوی پکن باعث شد که قیمت‌ها پس از افزایش از نوامبر کاهش نیابد.

طبق آخرین اقدامات، PBOC  ۳۵۰ میلیارد یوآن به سایر بانک‌های سیاستگذاری، از جمله بانک ساختمانی چین وام داد. این توسعه، انتظارات بازار قبلی را که سطوح بالای سرمایه‌گذاری زیرساختی از سوی دولت از مناقصه فلزات آهنی حمایت می‌کند، افزایش داد.

قیمت سنگ‌آهن از ابتدای سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۴‌ درصد کاهش یافته است. براساس مدل‌های کلان جهانی و انتظارات تحلیلگران، انتظار می‌رود که سنگ‌آهن تا پایان سه‌ماه ابتدایی سال‌جاری با قیمت ۱۴۵.۷۲ دلار به ازای هر تن معامله شود.  همچنین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که در مدت ۱۲ ماه قیمت سنگ‌آهن به ۱۵۵.۸۲ دلار به ازای هر تن برسد.

ادامه تقاضای ضعیف در بازار فولاد

تحلیلگران اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که تولید شمش فولادی در سطح نسبتا پایینی باشد و بسیاری از کارخانه‌ها همچنان متحمل ضرر می‌شوند که بر میزان تقاضا برای سنگ‌آهن تاثیر می‌گذارد.

به گفته تحلیلگران، با این حال انتظار می‌رود که کارخانه‌ها برای تامین نیازهای تولید در تعطیلات یک‌هفته‌ای سال نو، به بازار نقدی بازگردند تا مواد خام مجددا ذخیره شود و خسارات کاهش یابد. تحلیلگران بانک ING در یادداشتی نوشتند که با توجه به واکنش بازار به هرگونه تغییر سیاست از سوی پکن و هرگونه بهبود بیشتر قیمت به دلیل محرک‌های اقتصادی چین، قیمت سنگ‌آهن بی‌ثبات باقی بماند.

به گفته این بانک پیش‌بینی می‌شود ریسک نزولی برای سال ۲۰۲۴ در صورتی ایجاد شود که اثر محرک ضعیف‌تر از حد انتظار باشد.

قیمت زغال‌سنگ و کک نیز به ترتیب کاهش ۴.۵۴ و ۲.۶۲ درصدی داشت که این موضوع بر روند نزولی قیمت فولاد از ابتدای سال میلادی جدید موثر بوده است. به عبارت بهتر، افت قیمت مواد خام باعث کاهش شاخص‌های فولاد در بورس آتی شانگهای شده است.

کاهش قیمت در سایر محصولات پایین‌دستی نیز اتفاق افتاده است، به طوری که میلگرد ۱.۴۳ درصد، کویل نورد گرم ۱.۳۴ درصد، سیم ۰.۷۷‌ درصد و فولاد ضدزنگ ۰.۵۸‌ درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

کوین بای، تحلیلگر مستقر در پکن در گروه مشاوره CRU عنوان کرد: اصول اساسی فولاد ضعیف هستند، چراکه کاهش خفیفی از طرف عرضه مشاهده می‌شود، اما تقاضای ضعیف فصلی و هزینه‌های تولید بالاتر، حاشیه فولاد را کاهش داده است. انتظار می‌رود که عرضه و تقاضای ضعیف در بازار فولاد تا تعطیلات سال نو میلادی ادامه داشته باشد.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =