کد خبر 9128
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱

سرانه تولید فولاد در ایران به ازای هر نفر چقدر است؟

سرانه تولید فولاد در ایران به ازای هر نفر چقدر است؟

با توجه به اینکه سرانه مصرف فولاد (به ویژه فولادهای آلیاژی و با ارزش افزوده بالا) به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در جهان محسوب می‌شود، بر همین اساس هرچقدر رشد اقتصادی و توسعه تولید در یک کشور محقق شود، سرانه مصرف فولادهای آلیاژی و ارزش‌افزا نیز افزایش خواهد یافت.

به گزارش آهن نیوز در حال حاضر صنعت فولاد جهان، ضمن ایجاد اشتغال‌زایی مستقیم برای ۶ میلیون نفر و غیرمستقیم برای ۹۰ میلیون نفر، سهم ۳٫۸ درصدی از درامد جهان را به خود اختصاص داده است.

به طور متوسط، سالیانه یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن فولاد خام در دنیا تولید می‌شود که سهم ایران از این میزان با تولید حدود ۳۲ میلیون تن، ۱٫۵ درصد برآورد شده است.

در این میان دو کشور چین و هند به ترتیب با سهم ۵۳ و ۶ درصدی، در رتبه‌های اول و دوم و ایران در جایگاه دهم برترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار گرفته‌اند.

سرانه تولید فولاد در جهان با جمعیتی در حدود هشت میلیارد نفر، ۲۴۷ کیلوگرم به ازای هر فرد و سرانه تولید فولاد در ایران با جمعیتی در حدود ۸۴ میلیون نفر، ۳۳۸ کیلوگرم به ازای هر فرد برآورد شده است.

از طرفی، سرانه مصرف ظاهری فولاد در کشور ما، ۲۱۷ کیلوگرم به ازای هر نفر و این میزان در جهان، ۲۳۲ کیلوگرم به ازای هر نفر بوده که بررسی آمار و ارقام مطرح شده، بیانگر نبود توازن میان سرانه تولید و مصرف فولاد در ایران نسبت به جهان است.

از طرفی، فولادهای آلیاژی سهم ۱۲ درصدی از تولید فولاد در دنیا (بالغ بر ۲۵۰ میلیون تن در سال) را به خود اختصاص داده‌اند.

سرانه مصرف ظاهری انواع فولادهای آلیاژی در کشور ما، سالیانه ۱۱ کیلوگرم به ازای هر نفر بوده که با توجه به جمعیت کشور، میزان سرانه کل مصرف این فولادها در حدود یک میلیون تن برآورد می‌شود.

این در حالی است که سرانه مصرف ظاهری انواع فولادهای آلیاژی در جهان، ۲۸ کیلوگرم به ازای هر نفر بوده و متاسفانه ما فاصله بسیاری تا رسیدن به حد نرمال مصرف جهانی این محصولات فولادی داریم.

به گفته محمد کمال‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران با توجه به اینکه سرانه مصرف فولاد (به ویژه فولادهای آلیاژی و با ارزش افزوده بالا) به عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در جهان محسوب می‌شود، بر همین اساس هرچقدر رشد اقتصادی و توسعه تولید در یک کشور محقق شود، سرانه مصرف فولادهای آلیاژی و ارزش‌افزا نیز افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران در همین زمینه به فلزات آنلاین گفته است: متاسفانه به دلیل مشکلات متعددی از جمله تحریم، صنعتگران و تولیدکنندگان فولاد در کشور از مسیر توسعه و رشد اقتصادی دور شده‌اند و در واقع همین امر منجر به ایجاد اختلاف چشمگیر میان میزان سرانه مصرف فولادهای آلیاژی در کشور ما با جهان شده است.

کمال‌زاده، مدیرعامل شرکت فولاد آلیاژی ایران خاطرنشان کرده است: در صورت رفع چالش‌های موجود و تحقق رشد اقتصادی (حداقل ۱۰ درصد) از یک سو و ورود تامین‌کنندگان متعدد به بازار داخلی فولادهای آلیاژی از سوی دیگر، می‌توان افزایش سرانه کل مصرف این محصولات به ۱٫۵ تا دو میلیون تن در سال را متصور شد.

انتهای پیام/

کد خبر 9128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =