کد خبر 9131
۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶

رئیس هیئت‌مدیره شرکت بارمان فولاد تاوریژ در گفتگو با آهن‌نیوز:

کمبود نقدینگی و دخالت‌های دولت، بازار آهن و فولاد را به کما برد

کمبود نقدینگی و دخالت‌های دولت، بازار آهن و فولاد را به کما برد

رئیس هیئت‌مدیره شرکت بارمان فولاد تاوریژ معتقد است سال گذشته اکثر کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی با عرضه اعتباری و ضمانت‌نامه بانکی کالای خود را به فروش می‌رساندند اما در حال حاضر که اکثر فروش‌ها به صورت نقدی شده، خریداران نقدینگی لازم را برای خرید محصولات ندارند. 

به گزارش پایگاه خبری آهن‌نیوز، بازارهای داخلی حوزه آهن و فولاد از ابتدای سال تاکنون علی‌رغم کاهش نسبی برخی از مقاطع فولادی اما همچنان در رکود عرضه و تقاضا هستند. گاهی برخی از مولفه‌ها همچون دلار، ابلاغیه‌های دولتی و غیره با هدف تسهیل فروش مقاطع فولادی، به کمک این صنعت آمدند اما این همیاری زیادی برای ایجاد و تامین نقدینگی به بنگاه‌های فعال در این حوزه نکرد و نتوانست دوام طولانی داشته باشد. با آغاز کاهش تیراژ تولید در کارخانه‌ها، بسیاری از مجموعه‌ها خودبه‌خود از چرخه تولید کنار گذاشته شدند. از طرفی رکود شدید در بازار ساخت و ساز کشور که محل اصلی مصرف آهن و فولاد است موجب تشدید بیشتر آشفتگی در بازار آهن شده است.

دخالت‌های بی‌منطق دولت و شرکت‌های انحصاری

داوود صلاحی، رئیس هیئت مدیره شرکت بارمان فولاد تاوریژ در گفت‌وگو با خبرنگار آهن‌نیوز، دخالت‌های بی‌اساس دولت‌ها را علت آشفتگی امروز بازار آهن و فولاد برشمرد و گفت: تولید فولاد در انحصار شرکت‌های دولتی و خصولتی‌اند، که تصمیمات دستوری دولت‌ها در این صنعت سبب شده علاوه برتاثیرگذاری بر این شرکت‌ها، به کل جریان صنعت هم تاثیر بگذارد و همین است که شرایط سال به سال بدتر و وخیم‌تر می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تعدادی از کارخانه‌ها می‌توانند سهمیه اختصاصی خرید از بورس کالا دریافت کنند یا بازار عرضه را انحصاری در اختیار برخی شرکت‌ها قرار می دهند. در صورتیکه اگر فضا را مقداری بازتر کنند تا رقابت وارد کار شود، این شرکت‌های بازرگانی نیز برای خرید محصولاتی مانند آهن اسفنجی ورود می‌کنند و قیمت‌ها شکسته می‌شود و کالا نیز به وفور تولید می‌شود.

صلاحی معتقد است اگر عرضه‌کنندگان محصولات فولادی به هر مقدار و هر قیمتی آزاد بودند، شرایط قیمتی بدین صورت نمی‌شد که خریداران رغبت به خرید نداشته باشند.

وی در ادامه افزود: سال گذشته اکثر کارخانه‌های تولیدکننده آهن‌اسفنجی با عرضه اعتباری و ضمانت‌نامه بانکی کالای خود را به فروش می‌رساندند اما در حال حاضر که اکثر فروش‌ها به صورت نقدی شده، خریداران نقدینگی لازم را برای خرید محصولات ندارند. 

این فعال صنعت فولاد، عمده انتقاد فعالان زنجیره فولاد را به کاهش فاصله قیمتی بین محصول اولیه و انتهای زنجیره فولاد دانست و افزود: این اتفاق سبب شده تا سود عایدی در بخش انتهایی زنجیره به شدت کاهش یابد. آنالیز قیمت‌های ارائه شده در طول زنجیره فولاد نشان می‌دهد که عمده تولیدکنندگان به جز تولیدکنندگان آهن‌اسفنجی در زنجیره فولاد از صفر تا صد در زیان هستند.

دلار تغییر می‌کند، اسفنجی نه!

رئیس هیئت مدیره شرکت بارمان فولاد تاوریژ با انتقاد از دخالت‌های بی‌مورد دولت در قیمت‌گذاری‌ها گفت: تصور کنید تا دو سال پیش که نرخ دلار ۳۷ هزار تومان بود قیمت شمش بیشتر از ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شد اما در حال حاضر که دلار ۵۰ هزار تومان است، قیمت شمش همان ۲۰ هزار تومان است که نشان‌دهنده اقتصاد دستوری است و قطعاً مدتی هم دوام می‌آورد اما یک جایی این قیمت شکسته می‌شود.

صلاحی، عوامل زیادی را برای رونق بازار کارساز دانست اما مهم‌ترین آن را در حوزه بانکی و تامین مالی عنوان کرد و افزود: بانک‌ها حتماً شرایط تسهیلات ارزان قیمت و با بازپرداخت معقول را برای تولیدکنندگان فراهم کنند که رغبت آن‌ها برای رونق در بخش تولید بیشتر شود.

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =