کد خبر 9133
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶

دلارهای خانگی در معرض خطر

دلارهای خانگی در معرض خطر

با جدی شدن اقدامات کشورهای بزرگ اقتصادی نظیر چین، هند، روسیه، برزیل و کشورهای حوزه خلیج فارس برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود، قدرت حفظ ارزش دلار نیز به شدت تهدید می‌شود

به گزارش آهن نیوز در مواجهه با تورم‌های طولانی مدت، اسکناس آمریکایی به عنوان یکی از گزینه‌های پس انداز در میان خانوارهای ایرانی رواج یافته است.

‌اما با جدی شدن اقدامات کشورهای بزرگ اقتصادی نظیر چین، هند، روسیه، برزیل و کشورهای حوزه خلیج فارس برای حذف دلار از مبادلات تجاری خود، قدرت حفظ ارزش دلار نیز به شدت تهدید می‌شود و ممکن است با قدرت گرفتن سایر ارزها در تجارت جهانی، ارزش دلار نیز به شدت کاهش یابد.

این موضوع حتی از طرف کارشناسان آمریکایی نیز گوشزد شده است و آنها در پی افزایش استقبال کشورها از پیمان‌های جدید تجاری و منطقه ای مانند بریکس، اکو و شانگهای، احتمال ظهور رقبای ارزی دلار و افت قدرت خرید ارز آمریکایی را بسیار محتمل دانسته‌اند.

‌این موضوع می‌تواند بر آن بخش از پس انداز خانوارهای ایرانی که به صورت ارز دلار و یا ارزهای وابسته به آن نگهداری می شود نیز اثر گذار شود.

از این رو کارشناسان به افراد توصیه می کنند که افزایش ریسک اعتباری دلار در جهان را مدنظر قرار داده و در ترکیب دارایی های خود، ارز را جایگزین کنند.

به گفته کارشناسان، معرفی ارزهای جایگزین از طرف کشورهای عضو بریکس یا شانگهای می تواند قدرت خرید دلار را به سرعت کاهش دهد و به دارایی‌های دلار نیز ضربه بزند.

* مردم در نوسانات ارزی تصمیمات عجولانه و هیجانی نگیرند

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی درباره اتفاقات اخیر در بازار ارز می‌گوید: آنچه که در بازار ارز ما اتفاق می‌افتد یک شوک است، متاسفانه بعضا در این شرایط تصمیمات عجولانه و هیجانی توسط مردم گرفته می‌شود و به سمت خرید دلار می‌روند و آن‌هایی که دلار دارند هم سعی در نگهداری آن می‌کنند.

وی افزود: اگر دولت به این شوک دلار تن ندهد و بانک مرکزی هم مداخله‌ای منطقی داشته باشد تا قیمت تعدیل و تثبیت شود، ما از این موج هم عبور خواهیم کرد و مشکلی ایجاد نمی شود.

‌این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: بر اساس تجربه چند ماه گذشته، بانک مرکزی توانایی خوبی در کنترل بازار ارز و چنین نوساناتی دارد، مردم هم بدانند این افزایش نرخ ارز موقتی است و کنترل خواهد شد زیرا افزایش نرخ ارز در یک روز گذشته هیجانی است که به زودی برطرف خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر 9133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =