کد خبر 9136
۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱

قاچاق طلا، راه دیگری برای عدم برگشت ارزهای صادراتی؟!

قاچاق طلا، راه دیگری برای عدم برگشت ارزهای صادراتی؟!

با انتشار خبر کشف محموله شمش طلای قاچاق، این سوال در محافل کارشناسی مطرح شده است که آیا قاچاق طلا ارتباطی با رفع تعهدات ارزی برای صادرکنندگان دارد؟

به گزارش آهن نیوز چند روز گذشته رییس کل دادگستری آذربایجان غربی از کشف 11 کیلو و 680 گرم شمش طلای قاچاق در مرز بازرگان خبر داد.  

با هماهنگی مأموران اداره اطلاعات، کامیون حاوی 11 کیلو و 680 گرم شمش طلای قاچاق شناسایی شد که راننده آن، قصد خروج از کشور را داشت.

در این رابطه یک نفر تبعه خارجی دستگیر و تحت نظر بازپرس رسیدگی کننده بازداشت و روانه زندان شده است.  

این محموله مکشوفه  به همراه یک دستگاه کامیون که وسیله ارتکاب جرم بود ضبط و توقیف شد.

با انتشار این خبر یکی از سوالات مطرح شده این بود که چرا با وجود راههای بسیار ساده تر خروج سرمایه از کشور مثل استفاده از حوالجات ارزی در سیستم صرافی غیر رسمی و یا رمز ارزها از روشهای فیزکی خروج سرمایه مانند قاچاق طلا استفاده شده است.

بر این اساس در برخی محافل کارشناسی این فرضیه مطرح شده که قاچاق طلا با رفع تعهد ارزی و پیمان سپاری ارزی ارز حاصل از صادرات در ارتباط است.

 از اواخر سال گذشته موضوع برگشت ارز صادراتی از طریق واردات طلا در دستور کار بانک مرکزی و وزارت صمت قرار گرفته بود.

معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت  در بهمن ماه سال گذشته گفته بود: برگشت ارز حاصل از صادرات، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های صادرکنندگان غیرنفتی و غیر فلزی است که رفع این مشکلات با گزینه‌هایی همچون واردات شمش طلا برای صادرکنندگان محصولات غیرخام و نیمه خام در دولت در دستور کار است.

پیمان پاک گفته بود: یکی از این راه‌ها بازگشت ارز به وسیله شمش طلا است که با صادرات خشکبار شروع شده و اکنون نخستین محموله صادراتی حوزه کشاورزی و صنایع غذایی به ازای واردات شمش طلا رفع تعهد شده و بانک مرکزی نیز به نرخ روز آن را خریداری می‌کند.

بنابراین گزارش هیئت دولت در آذرماه سال 1401 مصوب کرد تا تسهیلاتی جهت واردات شمش طلا برقرار شود، پس از این مصوبه واردات شمش طلا به کشور آغاز شد.

اخیرا طبق آماری که گمرک ایران  در خصوص واردات شمش طلا منتشر کرد، در 9 ماهه سال جاری حدود 19 تن شمش طلا، که ارزش آن ها به بیش از یک میلیارد و دویست میلیون دلار می رسد، وارد کشور  شده است. 

این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، میزان واردات طلا حدود 44 میلیون دلار بوده است که حاکی از رشد مشکوک، عجیب و غیرطبیعی  واردات طلا در سال جاری  است.

لازم به ذکر است،  بهمن ماه سال گذشته بانک مرکزی اعلام کرد: بر اساس یک مصوبه که از روز جاری قابلیت اجرا دارد تسهیلات متعددی برای واردات طلا به کشور فراهم شده است. 

بنابراین به نظر می رسد بخشی از این طلای وارداتی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان، قبلا از طریق قاچاق از کشور خارج شده است. 

تسنیم نوشته است: گفتنی است صادرکننده، به جای رفع تعهد ارزی با نرخ ارز رسمی کشور و عرضه ارز های حاصل از صادرات خود در مرکز مبادله،  احتمالا بخشی از طلای قاچاق شده به خارج از کشور را برگردانده و عملا آن را با نرخ ارز غیر رسمی (50 هزار تومان) به فروش می رساند. 

در مورد صحت و سقم این گمانه زنی دستگاههای نظارتی کشور بایستی اعلام نظر کنند، اما، امکان قاچاق معکوس و ورود مجدد محموله های وارداتی برای رفع تعهد ارزی دور از انتظار نیست.

بر اساس اعلام گمرک ایران، واردات شمش طلا با اختصاص 1.97 درصد از ارزش کل واردات کشور در 8 ماهه سال جاری رتبه ششم اقلام عمده کالاهای وارداتی کشور را به خود اختصاص داد.

در این مدت بیشترین میزان شمش طلا به ترتیب از گمرک فرودگاه امام (ره)، باشماق، تبریز، مشهد، گمرک فرودگاه اصفهان، گمرک فرودگاه شیراز و گمرک اصفهان وارد کشور شده است

انتهای پیام/

کد خبر 9136

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =