کد خبر 92
۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵

10 تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان را بشناسید

10 تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان را بشناسید

وب‌سایت Mining Intelligence فهرستی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان را به استثنای تولیدکنندگان غیرمعدنی مانند میتسویی تهیه کرده و آنها را بر اساس میزان تولید در سال ۲۰۲۱، بر حسب میلیون تن، رتبه‌بندی کرده است.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز، پس از صعود به رکوردهای بی‌سابقه در سال ۲۰۲۱، قیمت سنگ‌آهن، عنصر حیاتی مورد استفاده در صنعت فولاد، امسال ثابت ماند و حدود ۱۳۰ دلار در هر تن معامله شد. با این حال، چند عامل، از جمله تلاش چین برای تقویت بخش‌های املاک و ساخت‌وساز خود نشان می‌دهد که افزایش مجدد قیمت سنگ‌آهن در دستور کار شرکت‌های بزرگ معدنی قرار گرفته است.

سنگ آهن (Iron Ore)، از فراوان‌ترین سنگ‌های فلزات در زمین و از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین مواد معدنی موجود است و حدود پنج درصد پوسته زمین را تشکیل می‌دهد؛ به تعبیر دیگر، سنگ آهن یکی از انواع سنگ معدن، حاوی رگه‌هایی از آهن (Fe) است که در نقاط مختلف دنیا در دسترس است. در این رابطه، سنگ‌هایی که بیش از 20 درصد آهن داشته باشند، سنگ معدنی آهن نامیده می‌شوند. فراوانی منابع و معادن اولیه، استحکام، سهولت در فرآوری و ذوب و نیز برخورداری از قیمت مناسب، از دلایل رواج استفاده از سنگ آهن است و آن را به یک کالای با ارزش در تولیدات صنعتی و رونق اقتصادی تبدیل کرده است.

به نقل از وب‌سایت ماینینگ ویکلی، وب‌سایت Mining Intelligence فهرستی از ۱۰ تولیدکننده بزرگ سنگ آهن در جهان را به استثنای تولیدکنندگان غیرمعدنی مانند میتسویی تهیه کرده و آنها را بر اساس میزان تولید در سال ۲۰۲۱، بر حسب میلیون تن، رتبه‌بندی کرده که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

شماره ۱: واله

غول معدنی برزیلی، واله پس از واگذاری موقت جایگاه نخست خود به ریوتینتو به دلیل فصل بارشی شدید در ایالت معدنی برتر میناس گرایس، در سال ۲۰۲۱ تاج خود را به عنوان برترین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان پس گرفت. شرکت مرکزی واقع در ریودوژانیرو در این سال بیش‌از ۶/ ۳۱۹ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرد. واله همچنین با ارزش بازار تخمینی ۱۱۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱، باارزش‌ترین شرکت در آمریکای لاتین لقب گرفت.

شماره ۲: ریوتینتو

دومین معدن‌کار بزرگ جهان همچنین دومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن در جهان نیز هست. این شرکت استرالیایی بالغ بر ۶/ ۲۷۶ تن در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. درآمد ریوتینتو در این سال بالغ بر ۴۹۵/ ۶۳ میلیارد دلار آمریکا شد و یک درآمد عملیاتی ۲۹.۸۱۷ میلیارد دلاری را به ثبت رساند. کل دارایی‌های این شرکت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۸۹۶/ ۱۰۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

شماره ۳: گروه BHP

شرکت BHP، معدن‌کار شماره یک جهان و سومین تولیدکننده بزرگ سنگ‌آهن، بالغ بر ۴/ ۲۴۵ میلیون تن سنگ آهن در سال تقویمی ۲۰۲۱ تولید کرد. از سال ۲۰۲۲، شرکت BHP بزرگ‌ترین شرکت در استرالیا و بزرگ‌ترین شرکت معدنی در جهان، بر اساس ارزش بازار است. در سال مالی منتهی به ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱، BHP درآمد سالانه‌ای حدود ۸/ ۶۰ میلیارد دلار آمریکا گزارش کرد. این یک رکورد بالای درآمد برای این شرکت بود.

شماره ۴: فورتسکیو متالز

شرکت فورتسکیو متالز رتبه چهارم را در رتبه‌بندی امسال به خود اختصاص داده است. معدنچی مستقر در پرت استرالیا ۷/ ۱۸۴ میلیون تن سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ تولید کرد. این شرکت دارای بیش از ۸۷ هزار کیلومتر مربع در منطقه پیلبارا در استرالیای غربی است، که آن را به بزرگ‌ترین دارنده سرزمین‌های استیجاری در این ایالت تبدیل می‌کند، حتی بزرگ‌تر از BHP و شرکت ریوتینتو. درآمد سالانه گروه فلزات فورتسکیو برای سال ۲۰۲۱، بالغ بر ۲۸۴/ ۲۲ میلیارد دلار بود که ۸۲/ ۷۳ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۰ داشت.

شماره۵ : آرسلورمیتال

آرسلورمیتال شرکت معدنی و تولیدی لوکزامبورگی جایگاه پنجم برترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن را به خود اختصاص داده است. این فولادساز چندملیتی در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲/ ۵۱ میلیون تن تولید کرد. درآمد این شرکت در این سال به ۵۷۱/ ۷۶ میلیارد دلار رسید و درآمد عملیاتی آن نیز بالغ بر ۹۷۶/ ۱۶میلیارد دلار شد.

شماره ۶: متالواینوست

شرکت معدنی و تولیدی متالواینوست روسیه با تولید ۸/ ۴۰ میلیون تن سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ در جایگاه ششم برترین تولیدکننده این ماده معدنی قرار گرفت. در سال ۲۰۲۱، متالواینوست سود خالص ۱۱/ ۴ میلیارد دلاری در مقایسه با سود ۳۳/ ۱ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند، در حالی که درآمدهای حاصل از فروش این شرکت با ۴/ ۶۵ درصد افزایش به ۶۰/ ۱۰ میلیارد دلار رسید، که این رشد عمدتا به دلیل شرایط مطلوب بازار و بهبود تقاضا برای سنگ‌آهن و محصولات فولادی در بازارهای جهانی بود.

شماره ۷: NMDC

شرکت ملی توسعه مواد معدنی (NMDC) بزرگ‌ترین تولیدکننده سنگ آهن هند و هفتمین تولیدکننده سنگ‌آهن در جهان است. این معدن‌کار در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۳۵ میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرد. شرکت NMDC که توسط دولت اداره می‌شود، گردش مالی ۱۹۱۷۹ کرور روپیه را برای ۹ ماه نخست سال مالی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ در مقابل ۸۵۲۲ کرور روپیه در دوره مشابه ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به ثبت رساند که رشد سالانه ۱۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

شماره ۸: کمپانیا سایدرورجیکا ناسیونال

شرکت معدنی و تولیدی برزیلی Companhia Sideurgica Nacional با تولید ۶/ ۳۱ میلیون تن سنگ‌آهن در سال در جایگاه هشتم قرار دارد. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد برزیل و دومین شرکت فولادسازی و تولید قطعات فولادی در این کشور است، همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد آمریکای جنوبی به‌شمار می‌آید. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ با یک افزایش ۶۶/ ۵۵ درصدی مواجه شد و به ۸۹/ ۹‌ میلیارد دلار رسید.

شماره ۹: کومبا آیرون

معدنچی اهل آفریقای جنوبی Kumba Iron Ore  با تولید ۲/ ۳۰ میلیون تن سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ در جایگاه نهم قرار دارد. شرکت معدن‌کاری و بازاریابی سنگ‌آهن کومبا یک رکورد درآمد را در سال ۲۰۲۱ به ثبت رساند. بزرگ‌ترین تولیدکننده و بازاریاب سنگ‌آهن آفریقای جنوبی، در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۸۹ میلیارد رند آفریقای جنوبی درآمدی را که ایجاد کرده بود با سهامداران خود به اشتراک گذاشت که بیش از ۲۱ میلیارد آن به عنوان درآمدهای مالیاتی و حق امتیاز معدنی به دولت تعلق گرفت.

شماره ۱۰: استیل اتوریتی هند

شرکت دولتی فولاد هند با تولید ۳۰ میلیون تن سنگ آهن در سال، این فهرست را تکمیل می‌کند. درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۹ میلیارد دلار آمریکا شد.

در همین زمینه، کل استخراج سنگ ‌آهن ایران در سال 98، برابر با 94.808 میلیون تن بوده و پیش‌بینی می‌شود که در چشم‌انداز 1404، میزان تولید فولاد باید به 55 میلیون تن برسد، سالانه 155.8 میلیون تن برای واحدهای کنسانتره‌سازی و 13.2 میلیون تن برای واحدهای دانه‌بندی و در مجموع 169 میلیون تن سنگ ‌آهن مورد نیاز است.

بر اساس پیش‌بینی طرح جامع فولاد کشور، ذخایر کشف‌شده، تنها پاسخگوی نیاز واحدهای پایین‌دستی تا 10 سال بعد از چشم‌انداز 1404 است در حالی که صنعت آهن و فولاد، برای تداوم تولید 55 میلیون تن فولاد، در یک دوره 20 ساله بعد از سند چشم‌انداز، یعنی تا حدود سال 1425، به حداقل 1.5 میلیارد تن ذخیره قطعی جدید سنگ ‌آهن نیاز دارد. از آنجا که سنگ‌آهن طی یک دهه، از بازار مبهم با قراردادهای سالانه به یک کالای مالی جهانی و یک محرک اقتصادی و زیربنایی تبدیل شده، از یک سو، افزایش تولید آن، به بالندگی و رشد صنایع فولادی کشور کمک می‌کند و از سوی دیگر، موجب توسعه صادرات و رونق اقتصادی می‌شود.

پایان پیام/ ف

کد خبر 92

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =