کد خبر 9207
۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰

سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی دفتر فروش آهن چقدر است؟

سرمایه‌گذاری اولیه برای راه‌اندازی دفتر فروش آهن چقدر است؟

اطلاعات باورنکردنی درباره راه‌اندازی یک دفتر فروش محصولات آهن و فولاد و میزان فروش بیشتر و دریافت سوددهی در ایام مختلف را در گفتگو با مدیرعامل استیل تجارت جم می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری آهن‌نیوز، آقای مسعود عبدالحسینی مدیرعامل شرکت "استیل تجارت جم" نزدیک به ۱۰ سال است که در حوزه تامین و فروش محصولات ورق فولادی فعالیت می‌کند و به نوعی ادامه‌دهنده راه پدرش است. او داشتن تجریه کافی، کسب اعتبار لازم و نهایتاً داشتن سرمایه اولیه را بشترین مولفه برای برپایی یک دفتر فروش در حوزه آهن می‌داند و می‌گوید اگر شرکتی در یک ماه، کمتر از ۷ درصدِ پولی که سرمایه‌گذاری کرده به دست بیاورد، زیان‌ده است.

برای راه‌اندازی دفتر فروش آهن، اولین قدم چه کاری است؟

ابتدا فعالیت در این حوزه به صورت خرد و کسب تجربه بازاری، سپس کسب اعتباری و شناخت کافی در این حوزه و در نهایت داشتن سرمایه کافی برای شروع کار است. شاید خیلی‌ها تصور کنند که از روز اول می‌توانند با مشتری ارتباط بگیرند و خرید و فروش کنند. 

آیا دریافت مجوز از اتحادیه یا انجمن برای راه‌اندازی دفتر فروش نیاز است؟

خیر، الزامی به مجوز از اتحادیه نیست اما اگر اقدام به دریافت جواز صنفی شود بهتر است. مجوز قطعی که لازم است باید شرکت ترجیحاً سهامی خاص و با موضوع فعالیت بازرگانی در زمینه خرید و فروش آهن‌آلات و موارد وابسته به آهن ثبت شود.

سرمایه اولیه لازم برای راه‌اندازی یک دفتر فروش آهن آلات چقدر است؟

بستگی به کالاهای مختلف فولادی دارد. به عنوان مثال در بخش ورق فولادی، حداقل خرید یک ظرفیت بار به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان به علاوه راه‌اندازی دفتر بسته به شمال یا جنوب شهر به طور معمول ۵۰۰ میلیون تومان است. 

پس از راه‌اندازی دفتر، چقدر زمان لازم است تا سرمایه اولیه برگردد؟

همه این موارد بستگی به بازار دارد چراکه این بازار همچون طلا و ارز دائم در نوسان است. ممکن است یک سال مانند امسال بازار در رکود باشد و زمان برگشت سرمایه طولانی می‌شود و یا مثل سال قبل که بازار رو به بالا بود و نوسان نداشت، وفور مشتری بود و زمان کمتری برای بازگشت سرمایه رقم می‌خورد.  

شرکت شما در چه زمینه از محصولات فولادی فعالیت دارد؟

تامین کننده انواع ورق‌های فولادی هستیم.

بیشترین مقدار فروش شرکت در روز و ماه چقدر است؟

در بازار، شرکت‌های بازرگانی انواع مختلفی دارند که میزان فروش هر نوع با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، شرکت‌هایی هستند که به عنوان صاحب بار شناخته می‌شوند و معمولاً سرمایه سنگینی وارد کار کردند و اعلام قیمت بازار را در دست دارند و ممکن است روزی ۳ هزار تن هم فروش داشته باشند. اما نوع دیگر، شرکت‌های دسته اول هستند که معمولا با قیمتی پایین‌تر از قیمت اصلی بازار فروش می‌کنند و فروش بهتری هم دارند. 

نوع دیگر شرکت‌ها، واسطه‌ای هستند که بار را از دست اول‌ها خریداری و به پایین دستی‌ها می‌فروشند که در واقع به صورت دلالی سودهای کم و فروش کمتری دارند. مورد دیگر، شرکت‌های خدماتی هستند که محصول به صورت تناژ خریداری می‌کنند و به صورت خرده می‌فروشند. بنابراین میزان فروش بسته به نوع خدمات در این بازار متفاوت است.

مشخصاً مبلغ حدودی برای فروش روزانه در شرایط فعلی بازار به چه میزان است؟

تعادل فروش بار به صورت روزانه باید حداقل سه ظرفیت معادل تقریباً دو میلیارد و چهارصد میلیون تومان باشد اما هیچ قطعیتی در این موضوع نیست مثلا امسال یک ماه فروش نبود اما یک ماه در یک روز ۵۰۰ الی ۶۰۰ میلیون فروش داشتیم. در بازار آهن نمی‌شود تعادلی برای این موضوع تعیین کرد به ویژه که امسال متأسفانه ساخت و ساز هم کم بود و بازار به سمت رکود رفت.

برای فروش محصولات چه میزان سود دریافت می‌شود؟ و براساس چه معیاری تعیین می‌شود؟

سوددهی در حوزه‌های مختلف فروش محصولات فولادی متفاوت است و بستگی به نوع فروش و میزان آن دارد. مثلا در صورت خرید و دپو بار، نوسان خرید و فروش بسیار مورد توجه است. به عنوان مثال، باری خریداری می‌شود و ممکن است چند روز بعد افزایش قیمتی داشته باشد و از نگهداری محصول، سود صددرصدی حاصل شود. معمولا سود شرکت‌های بازرگانی به شکل واسطه، کمتر از یک درصد و حدود نیم درصد در هر ظرفیت بار است که از این میزان باید ۳۴ درصد مالیات پرداخت شود. بدین ترتیب از ۸۰۰ میلیون تومانی که ذکر شد سود نیم درصد حدود ۴ میلیون می‌شود که از این مبلغ با کسر ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و ۲۵ درصد مالیات سالانه، یک میلیون و ۲۰۰ تومان کسر شده و حدود ۲ میلیون ۸۰۰ تومان سود عایدی در هر بار می‌شود.

با توجه به موارد مطروحه متوسط درآمد شما در یک ماه چقدر است؟

بستگی به موارد مختلفی دارد مثلاً امسال بیشتر شرکت‌ها نسبت به سال قبل درآمد کمتری داشتند. مفهوم درآمد برای شرکتی همانند شرکت استیل تجارت جم که حقوق ۸ کارمند، اجاره دفتر کار و هزینه جاری دارد با فرد دیگری که هزینه‌های کارمند، اجاره و غیره را پرداخت نکند بسیار متفاوت است اما در مجموع به‌عنوان معیار می‌توان گفت اگر شرکتی کمتر از ۷ درصدِ پولی که سرمایه‌گذاری کرده به دست آورد، زیان‌ده است.

آیا کسب و کار آهن‌آلات هم مانند بعضی مشاغل دیگر ایام پیک مانند شب عید و غیره دارد؟

بله صد در صد ایام پیک کاری دارد، اما دوران خلوتی کار هم زیاد وجود دارد به عنوان مثال در ماه رمضان و محرم، معمولاً بازار ساکت است اما شب عید را هم نمی‌شود به عنوان پیک بالا حساب کرد چراکه یک عده برای دپو و عده‌ای برای خرید و فروش به تکاپو می‌افتند. پیک ممکن است در شرایط خاصی مثل جنگی که بین روسیه و اوکراین در گرفت خود را نشان دهد که اتفاق عجیبی در بازار شکل گرفت چون هر دو کشور فولادی بودند و بازار ایران را تحت تأثیر قرار دادند و پیک بالایی در بازار خرید و فروش آهن شروع شد.

اگر کسی از شما مشورت بخواهد که دفتر فروش آهن‌آلات بزند یا نه به او چه می‌گویید؟

اولین توصیه این است که بدون تجربه و شناخت به هیچ عنوان وارد این صنف نشود. اکثر آهن‌فروشان معمولا شغل خانوادگی خود را ادامه داده‌اند، برای مثال پدر بنده بیش از ۵۰ سال سابقه کار سنتی در بازار آهن داشته با این وجود بنده در سه شرکت مختلف بازرگانی و شرکت‌های دیگر فعالیت و کسب تجربه کرده‌ام و با یک سرمایه حداقلی یک شرکت راه‌اندازی کرده‌ام. در صورتی که تجربه، شناخت و سرمایه کافی را داشته باشد بنده تشویق به فعالیت در این صنف می‌کنم. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =