کد خبر 9237
۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰

آهن‌نیوز از پدیده زیرفروشی در بازار آهن گزارش می‌دهد

زیرفروشی در بازار آهن؛ نمک به زخم بازاری‌ها یا تامین نقدینگی دلالان؟

زیرفروشی در بازار آهن؛ نمک به زخم بازاری‌ها یا تامین نقدینگی دلالان؟

در طول چند ماه اخیر خبری از رونق معاملات در بازار آهن نیست همین امر هم باعث شده است که بسیاری از کارخانه های تولیدی و تامین کنندگان بزرگ مقاطع فولادی اقدام به فروش اعتباری کالاهای خود کنند تا از این محل بتوانند ضمن تامین نقدینگی، فروش خود را نیز انجام دهند.

به گزارش خبرنگار آهن‌نیوز؛ در حال حاضر بازار آهن با پدیده "زیرفروشی" روبه رو شده است. به نحوی که به اصطلاح دلالان و واسطه‌گران که عمدتاً بازیگرانی خارج از بازار آهن‌آلات هستند، کالا را به صورت اعتباری از کارخانه‌ها و تامین‌کنندگان دست اول به صورت اعتباری خریدار می‌کنند و با قیمتی کمتر در بازار به فروش می‌رسانند. چند ماه است که خبری از رونق معاملات در بازار آهن نیست و همین امر هم باعث شده که بسیاری از کارخانه‌های تولیدی و تامین‌کنندگان بزرگ مقاطع فولادی اقدام به فروش اعتباری کالاهای خود کنند تا از این محل بتوانند ضمن تامین نقدینگی، فروش خود را نیز انجام دهند. در این میان دلالان و واسطه گرانی هستند که کالاهای دست اول را از بازار و کارخانه خریداری می‌کنند و با قیمت کمتری به مشتریان عرضه می‌کنند و این در حالی است که بسیاری از فروشندگان و کسبه بازار آهن از رکود حاکم در بازار گلایه‌مند هستند و می‌گویند با زیرفروشی، دیگر کسی به بازار و بنگاه‌های واقعی و تامین‌کنندگان محصولات  فولادی نمی‌آید و همین امر هم باعث شده تا کسب و کارمان از رونق بیفتد.

پدیده زیرفروشی مصداق تبهکاری و غارتگری است

"امیر حسین تارتار، کاسب بازار آهن‌مکان، عمل زیرفروشی محصولات فولادی را مصداق بازر تبهکاری و غارتگری عنوان کرد و به خبرنگار آهن‌نیوز گفت: افراد فعال در این حوزه تولیدکننده یا فروشندگان دسته اول بازار نیستند، بلکه به اصطلاح دکه‌داران و دلالان هستند.

وی در ادامه افزود: این افراد در کف بازار بار را از فروشندگان دسته اول خریداری کرده و با حدود بین ۵۰۰ تا یک‌هزار تومان پایین‌تر به مشتریانی که از شرکت‌ها در حال خرید هستند پیشنهاد قیمت می‌دهند.

تارتار خرید از این افراد را توصیه نمی‌کند چرا که معتقد است معمولاً این افراد تعهد خاصی به تحویل بار نداشته و معمولاً وزن بار را کمتر از مقدار مورد توافق تحویل می‌دهند. 

این فعال بازار آهن در مورد شیوه زیرفروشی این گروه بیان کرد: این افراد به عنوان مثال ۱۰ تن بار را از فروشندگان دست اول با ۷ میلیون ضرر خریداری می‌کنند اما در هنگام تحویل این ۱۰ تن، ۲ تن کم تحویل می‌دهند که ۲ تن آن حدود ۴۵ میلیون می‌شود. به عبارتی به جای ۷ میلیونی که ضرر کرده‌اند با کم‌فروشی حدود ۳۷ میلیون سود می‌کنند!

به گفته تارتار در شرایط رکود فعلی، این کار نه تنها هیچ رونقی به بازار نمی‌دهد بلکه به اعتبار بازار نیز لطمه می‌زند چراکه مشتری قصد خرید حجم مشخصی بار دارد و اعتماد کرده و حاضر نیست در قبال قیمت پایین، بار کم یا کیفیت پایین دریافت کند. 

انتهای خبر/ ف

کد خبر 9237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =