کد خبر 9241
۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۸

معماری معبد Ayodhya Ram بدون فولاد و آهن

معماری معبد Ayodhya Ram بدون فولاد و آهن

معبد «رام در آیودیا» با استفاده از گرانیت، ماسه سنگ و مرمر با مکانیزم قفل و کلید ساخته شده است که طول عمر تا ۱۰۰۰ سال را تضمین می کند.

به گزارش آهن‌نیوز، معبد بزرگ ایزد رام در آیودیا قرار بود در نخستین ماه سال نوی میلادی گشایش پیدا کند، معبدی که یکی از وعده‌های مهم نخست وزیر هند پیش از انتخاب بود. روز گذشته در هند مراسم بزرگی به مناسبت گشایش معبد "رام" در آیودیا برگزار شد، همان مکانی که زمانی "مسجد بابری" در آن قرار داشت.

معبد بزرگ و شگفت انگیز «رام در آیودیا» از میراث سنتی هند است. این بنا توسط معمار مشهور «چاندراکانت بی سومپورا» و با کمک پسرش «آشیش» طراحی شد و دیدگاه او را که ۳۰ سال پیش ترسیم کرده بود، در خود جای داد.

این معبد که در ۲.۷ هکتار زمین در شهر معبد قرار دارد، ۱۶۱ فوت ارتفاع، ۲۳۵ فوت عرض، و طول کلی آن ۳۶۰ فوت است. این بنا به یکی از دو سبک متمایز معبدسازی از هند باستان - ناگارا - با پیروی از تمام آیین‌های ودایی با ادغام فناوری مدرن ساخته شده است.

مساحت بنای معبد نزدیک به ۵۷۰۰۰ فوت مربع است و یک سازه سه طبقه است.

این بنا بر روی یک ازاره برافراشته قرار دارد (اِزارِه بخش سنگی از دیوار اتاق یا ایوان است که از کف طاقچه تا روی زمین باشد.) و مقدس‌ترین قسمت معبد به نام «گاربا گریها» یا پناهگاه مقدس است که توسط بلندترین شیخارا یا قله کوه در طبقه سوم بر فراز آن قرار دارد. در مجموع پنج شیخارا بر روی پنج مانداپا ساخته شده است. همچنین دارای ۳۰۰ ستون در سرتاسر مانداپاها است و ۴۴ در از چوب ساج نصب شده است.

نزدیک به دو هزار آجر به نام لرد رام که در آن به زبان‌های مختلف حک شده و در بیش از ۳۰ سال جمع‌آوری شده است، در معبد ادغام می‌شوند. داخل محراب با استفاده از سنگ مرمر مکرانه، همان سنگی که برای ساخت تاج محل استفاده شده، تزئین شده است.

از فولاد و آهن استفاده نشده است!

در دوره گوپتا، جایی که سبک ناگارا ظهور کرد، استفاده از آهن یا فولاد در ساخت معابد رایج نبود. دوام آهن تقریباً ۸۰ الی ۹۰ سال است. این معبد با استفاده از گرانیت، ماسه سنگ و مرمر با مکانیزم قفل و کلید ساخته شده است که طول عمر تا ۱۰۰۰ سال را تضمین می کند. قابل ذکر است که در ساخت آن از سیمان و ملات نیز استفاده نشده است.

این منطقه ابتدا تا عمق ۱۵ متری حفاری شد و ۴۷ لایه خاک مهندسی شده برای ایجاد یک پایه محکم گذاشته شد. یک قایق بتنی با ضخامت ۱.۵ متر درجه M-۳۵ گذاشته شد و یک پایه سنگ گرانیت جامد به ضخامت ۶.۳ متر در بالای آن قرار گرفت تا محکم شود.

تعداد کمی از دانشمندان برجسته هندی در ساخت معبد نمادین رام مشارکت داشته اند. از فناوری های ISRO نیز در ساخت و ساز استفاده شده است. «پرادیپ کومار رامانچارلا»، مدیر موسسه تحقیقات ساختمان مرکزی (CBRI)، به طور فعال با این پروژه در ارتباط بوده است.

یک آینه ویژه «سوریا تیلاک»، یک دستگاه مبتنی بر لنز، توسط تیمی از دانشمندان CBRI و موسسه اخترفیزیک هند (IIA) در جهت ساخت این معبد طراحی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 9241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =